Lukačovičová (Šanca): Príjmy a výdavky rozpočtu na rok 2016

18. 12. 2015 12:53

Rozpočet na rok 2016 počíta s deficitom vo výške 1,97 miliardy eur, čo je o cca miliardu menej, ako si vláda naplánovala na aktuálny rok. Príjmy štátneho rozpočtu ostávajú zhruba na rovnakej úrovni a výdavky sú plánované o jeden a pol miliardy nižšie. Pár postrehov, ako by sa mal tento stav dosiahnuť.

Lukačovičová (Šanca): Príjmy a výdavky rozpočtu na rok 2016
Foto: Šanca
Popis: Šanca

Príjmy

Prvý údaj, z ktorého asi vychádza následné „doplnenie“ príjmov je skutočnosť, že rozpočet počíta s príjmami prostriedkov z EÚ nižšími oproti predchádzajúcemu roku o 1,1 miliardy eur.  A tak bol tento úbytok nahradený inými, podľa mňa v niektorých prípadoch nereálnymi navýšeniami príjmov.

Daň z príjmov právnických osôb je podľa môjho názoru naplánovaná veľmi odvážne, v konečnom dôsledku aj najviac nereálne. Vláda zaviedla prvýkrát za rok 2014 pre právnické osoby minimálnu výšku dane v podobe daňových licencií. Nárast výberu dane z príjmov právnických osôb po zavedení daňových licencií bol približne 76 miliónov eur. Vláda si naplánovala na rok 2015 vybrať ešte o viac ako 215 miliónov eur vyššiu daň, ako bola skutočnosť po zavedení daňových licencií.

Predbežné štatistiky Finančnej správy hovoria o tom, že sa nepodarí naplniť tento predpoklad. Čo je pre mňa však nepochopiteľné a nereálne, je plán z príjmov na dani z príjmov právnických osôb, kde rozpočet počíta s nárastom o ďalších 520 miliónov eur. V úhrne v rozpočte roku 2016 je plánovaný výber na tejto dani vyšší o 736 miliónov ako bol reálny stav po zavedení daňových licencií. Jediný východiskový rámec pre tento odhad sú navyše vybraté daňové príjmy v tomto roku.

Ďalšou záhadou pre mňa ostáva nízky príjem na dani z pridanej hodnoty. Vláda deklaruje svoj plán boja proti daňovým únikom a koncom roka prijala viaceré opatrenia, ktoré by mali zabrániť únikom práve na tejto dani. Napriek tomu, že v roku 2016 začnú platiť opatrenia ako prenos daňovej povinnosti na konečného prijímateľa tovaru alebo služby aj v stavebníctve alebo sa sprísni vykazovanie hotovostných operácií v rámci kontrolného výkazu k DPH, rozpočet počíta s nárastom príjmov na tejto dani iba vo výške 3,6 %, čo vo finančnom vyjadrení predstavuje necelých 193 miliónov eur. Práve toto je oblasť, v ktorej vidím najväčší priestor na zlepšenie príjmov štátneho rozpočtu. Odhady hovoria o tom, že ročne uniká na DPH miliarda eur. Odhady EÚ hovoria dokonca o úniku až vo výške 2,7 miliardy eur a my si naplánujeme po zavedení opatrení príjem vyšší o necelých 193 miliónov eur.

Najviac alarmujúci fakt v oblasti príjmov štátneho rozpočtu je v oblasti príjmov z podnikania, prenájmu a samostatnej zárobkovej činnosti fyzických osôb. Rozpočet na rok 2016 predpokladá iba s polovičnou výškou príjmov tejto dane oproti tomuto roku. Pritom už v roku 2014 bolo na Slovensku najmenej živnostníkov za posledných desať rokoch a pri pláne príjmov na tejto dani je zrejmé, že systematická likvidácia ľudí, ktorí sa snažia podnikať a zarobiť si sami na seba stále pokračuje a vláda si tento fakt uvedomuje minimálne na číslach príjmov štátneho rozpočtu. Rovnako fakt, že pri príjmoch na dani zo závislej činnosti neviem pochopiť plánovaný príjem nižší o takmer 21 miliónov eur. Zvyšovaním minimálnej mzdy a zároveň znižovaním odvodovej odpočítateľnej položky na zdravotné poistenie zamestnanci zaplatia na daniach predsa viac. Takisto ak priemerná mzda v národnom hospodárstve rastie, mali by rásť aj príjmy z dane zo závislej činnosti, aj keď na minimálnu alebo nízku mzdu pracuje v SR veľká skupina zamestnancov.

Výdavky

Keďže na budúci rok nie je možné počítať s príjmami z prostriedkov EÚ vo výške 1,1 miliardy sú tomu viac menej prispôsobené aj výdavky, ktoré sú približne o 1,5 miliardy nižšie ako plán na rok 2015.

Najviac sú krátené výdavky na všeobecnú pokladničnú správu, ktoré počítajú s čerpaním nižším až o 587 miliónov. Z rozpočtu všeobecnej pokladničnej správy sú poskytované dotácie obciam a vyšším územným celkom a výdavky nadrezortného charakteru napr. odvody do rozpočtu EÚ, úroky za štátny dlh a pod. V kapitole všeobecnej pokladničnej správy sa rozpočtuje rozpočtová rezerva vlády. Charakter výdavkov poskytovaných z kapitoly všeobecná pokladničná správa mi dáva predpoklad, že oveľa nižšie plánované výdavky sú spôsobené tým, že na začiatku roka sa uskutočnia parlamentné voľby a po nich nebude nutné v zvýšenej miere poskytovať dotácie ani výdavky z rezervy vlády na sociálne balíčky a rôzne jednorazové opatrenia.

Autorkou textu je Jarka Lukačovičová.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: mv
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

SaS: Sľuby SNS sú bohapustý populizmus a výsmech všetkým voličom

8:18 SaS: Sľuby SNS sú bohapustý populizmus a výsmech všetkým voličom

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) považuje sľuby SNS a jej predsedu Andreja Danka v oblasti školstva…