Galko (SaS): Smeráci medzi nami a čo Dag Daniš nedopovedal – 4.časť

14. 10. 2015 22:00

V prvej časti tohto príbehu som popísal špinavé metódy Smeru, ktoré spočívajú okrem iného aj v podpore pri vzniku a následnom fungovaní dvoch nových strán. Tých, ktoré nemajú šancu a ani cieľ dostať sa v marci 2016 do parlamentu, ale ich úlohou je oslabiť opozíciu, pozostávajúcu z troch strán – SaS, OĽaNO a NOVA a ubrať im také percento, aby sa ocitli mimo parlamentu. Prvou je strana TIP, druhou strana odídencov z SaS – strana SKOK. Poukázal som na indície, prepojenia, ale aj niektoré doterajšie skutky ich predstaviteľov a aj aktívnu participáciu niektorých vybraných médií druhej menovanej strane. Veľa toho popísal už aj Dag Daniš vo svojom komentári, no nie všetko.

Galko (SaS): Smeráci medzi nami a čo Dag Daniš nedopovedal – 4.časť
Foto: sita
Popis: Ľubomír Galko (SaS)

druhej časti tohto príbehu som ozrejmil prepojenie strany SKOK s agentúrou MVK a poukázal na jej zneužívanie a zmanipulované prieskumy preferencií politických strán. Rovnako som popísal situáciu a reakcie, ktoré nastali po tom, ako sa začali zjavovať informácie o možnej predvolebnej koalícii OĽaNO – SaS – NOVA. 

tretej časti tohto príbehu som poukázal okrem nezvyčajnej ústretovosti smeráckej televízie (TA3) aj na nadprácu niektorých poslancov Smeru (Martvoň), ktorých si boľševici neustrážili, ďalšie, niekedy až smiešne  hókusy – pókusy dvornej agentúry strany SKOK – MVK po ohlásení dvojkoalície OĽaNO – NOVA s tým, že som odhadol, čo sa bude diať ďalej. Veľmi som sa nemýlil, takže pridávam pokračovanie.

A čo na to iné (ako smerácke a „skokanské“) médiá?

Novinári mimo redakcií TA3, Pravdy a Topiek (o ich úlohe v celej tejto hre som písal v predchádzajúcich troch častiach) situáciu zvládajú, až na výnimočné prípady, „jakž-takž“ s nadhľadom, niektorí z tých informovanejších a „trúfalejších“ novinárov už dokonca sami off record hovoria niečo o Brhelovi, 2 miliónoch eur a špinavom pláne ohľadne vzniku a pôsobenia nového smeráckeho politického subjektu, na ktorom sa oni nehodlajú ani najmenej podieľať. Napokon, už musia vedieť, čo sú Haulík a MVK zač. Tým viac rozmýšľajúcim novinárom, nielen Dagovi Danišovi, sa postupne rozjasnieva, čo za hra sa to vlastne hrá. Iste, niektoré portály (a niekedy aj printy) Haulíkove hausnumerá sem-tam preberú, ale to je predsa len malý okruh čitateľov, rozhodujúci je postoj televízií.

Markíza a JoJ-ka už MVK a Haulíka našťastie ignorujú, RTVS, ktorá je kapitolou samou osebe  a často sa správa ako slúžka vládnej moci , je tiež opatrná – zväčša ho odignoruje tiež, alebo prieskumy tohto typu maximálne rýchlo v pár sekundovom šote prekomentuje.

Zlé by bolo, ak by smerákom v spolupráci s TA3, Pravdou, MVK a s partičkou tých „pravých“ občianskych liberálov na tieto hry začali skákať predsa len aj iné médiá. To sa, zatiaľ, ako som povedal, nejako významne nedeje, vyzerá to, že väčšina novinárov je príčetných, ale stať sa, samozrejme, môže všeličo, stačí pozrieť do histórie.

Napríklad televízia Markíza, tesne - 9 dní pred voľbami do EP odvysielala „exkluzívny prieskum MVK pre TV Markíza“, kde Haulík „vyskúmal“ strane SaS 3,5%. Bolo to doslova pár dní pred voľbami. Prezentácia „nameraných“ výsledkov bola sprevádzaná veľmi sugestívnou reportážou. Haulík vo svojej kancelárii, pred ním kopy dotazníkov od anketárov...

Bola to manipulácia "jak prasa" a ja som presvedčený, že určitou mierou tiež prispela k tomu, že SaS tesne ušlo druhé miesto poslanca v EP (SaS dosiahla 6,66% - opäť takmer dvakrát toľko, ako jej namerala MVK a prieskumník Haulík).

Pre tých, ktorých by zaujímalo, ako sa dajú výsledky  ovplyvniť, uvediem, že stačí, ak nespravíte prieskum na vzorke cca 1.000 respondentov, ale na vzorke tri-štyri krát väčšej, zopár dotazníkov vymeníte – tak, aby vám sedela reprezentatívnosť vzorky a bez problémov dokážete jednej politickej strane preferencie zdvojnásobiť, alebo naopak, spraviť ich polovičné. A môžete tajtrlíkovať pred kamerami a stolom plným dotazníkov ako to spravil Haulík pred voľbami do EP na Markíze.

A po marcovom prieskume MVK „nedôveryhodnosť“ Matoviča opäť riešila len TV Markíza, ostatné TV tento „prieskum“ nezaujal.  Chcem veriť, že je to len náhoda. 

Hlavne nakydať. Prípadne predbehnúť.

Napriek masívnej kampani, ktorá musela stáť šialené peniaze. sa preferencie nového subjektu „usadili“ na hodnote 1%. Nie a nie sa zdvihnúť... a prišli doslova zúfalé kroky. Pamätná tlačová beseda s troma nákupnými košíkmi, kde jeden, prázdny, bol označený ako „Pravica“, druhý, s pár kusmi potravín bol označený ako „Ľavica“ a medzi nimi vrchovato naplnený „skokanský“ naozaj stála za to. Ako sa cítil pri tejto paródii slávnych Ficových nákupných vozíkov ekonóm Jozef Kollár, sa môžeme len domnievať, ale príjemný pocit to zrejme nebol. Tlačovej besede dal samozrejme priestor s patričným PR nadpisom práve portál Topky.

Juraj Miškov si o pár dní nezabudol na sociálnej sieti podpásovo kopnúť do Richarda Sulíka (ktorý ho, mimochodom v 2009-om vytiahol do politiky a bez neho by bol Juraj veľké nič) aj pri téme ilegálnych ekonomických imigrantov. Patrične na svojom profile za to aj schytal.

V stredu 1.7.2015 sme sa stali svedkami bizarnej „akcie“. SaS pripravovala tlačovú besedu ku svojmu novému ekonomickému reformnému programu Agenda 2020. Vzhľadom na to, že sme na ňom v časti boja proti korupcii spolupracovali s Transparency International Slovensko (TIS) a nemali sme dotiahnuté a odkonzultované s TIS uvedenie tejto spolupráce v našej brožúre, odložili sme túto TB na piatok – 3.7.2015. O našich krokoch som sa s kolegyňou a spoluautorkou Janou Kiššovou rozprával v parlamente v našich parlamentných laviciach v prvom rade, neuvedomujúc si, že za nami v druhom rade niekto sedí.

Deň potom  – vo štvrtok (a teda deň pred našou TB),  sme boli svedkami mimoriadneho, 5 – minútového brífingu strany SKOK, kde naši exkolegovia oznámili, že program síce ešte žiaden nemajú, ale 150 riešení TIS v boji proti korupcii bude jeho súčasťou. Novinári síce nechápali zmysel tohto brífing, my však áno a aj portál Topky... :-)  

Takto sa to robí so spriaznenými médiami

Je skutočne zaujímavé sledovať, akým spôsobom sa dá „hýbať“ s médiom, pokiaľ má niekto naň dosah. Tu je pár príkladov.

1 ) 17.7.2015 namerala pomerne renomovaná agentúra Median strane SaS v prieskume 5,5%. Topky uviedli nadpis :

„Smer víťazom. Liberáli opäť v hre.“.

Nejaký redaktor alebo editor zrejme nebol v obraze a nevedel, čo sa patrí. Nadpis vydržal len pár minút a zmenili ho okamžite na neutrálnejší :

„SDKU u voličov naďalej prepadá : Smer víťazom prieskumu.“. 

To by tak bolo, aby sa čitatelia už z nadpisu na Topkách dozvedeli, že liberáli z SaS sú opäť v hre a vôbec, že sú to nejakí liberáli, že áno...

2) 19.7.2015 sme sa (ako inak) z portálu Topky dozvedeli, že strana SKOK pôjde do volieb sama, nie v koalícii (žeby predzvesť spochybňovania koalície OĽaNO – NOVA, prípadne SaS?). Zároveň sme sa prvý krát dozvedeli, že „pravica aj ľavica nemajú čo ponúknuť“ a to pravé orechové je niečo medzi tým. Nikto síce nevie, čo, ale ako sme boli svedkami neskôr, to niečo medzipravicovoľavicové sa stalo a dodnes je ústredným marketingovým nástrojom ďalších dní .

3) 23.7.2015 sme boli na Topkách svedkami, na 1%-nú stranu, celkom slušného PR, o akom by mohli podstatne silnejšie strany len snívať. Nadpis :

"Krajcer kontroluje veľký projekt, ktorý rozbehol ako minister : Garde mu robia skokani."

je celkom fajn nadpis, obzvlášť, keď sú v článku zverejnené aj fotografie, ktoré si straníci sami nafotia a dodajú do redakcie.

4) Hovorí sa, že o charite sa nemá hovoriť, ale charita sa má robiť. Existujú však aj výnimky „hodné“ zverejnenia. Napríklad taká, akú predviedla TA3, keď pokladala za nutné svetu oznámiť, že obyvatelia obce Prenčov pri Banskej Štiavnici dostali nečakaný dar - desiatky sociálne odkázaných si mohli prevziať balíčky s potravinami od predstaviteľov strany SKOK, ako aj to, že táto strana ide navrhnúť zákon, aby sa potraviny po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti nelikvidovali. Takéto PR u inej politickej strany si počas mojej politickej kariéry ani nepamätám. Ale v podaní TA3 je všetko možné, evidentne treba len chcieť.

To, že som s kolegyňou Luciou Nicholsonovou predkladal obdobný zákon, týkajúci sa predaja  potravín po uplynutí doby minimálnej trvanlivosti už dávno predtým a TA3 o to ani nezavadila, bude celkom isto len náhoda.

Kopance a chyby pri PR už celkom viditeľné 

Juraj Miškov reklame rozumie. Napriek tomu sa nevyhol chybám, ktoré boli zrejme výsledkom nie dobre sa vyvíjajúcich preferencií jeho subjektu. Jednou z nich určite bolo celkom nezmyselné podrazácke kopanie do Igora Matoviča, do ktorého firmy nastúpilo policajné komando a zhabalo počítače jeho rodinnej formy Regionpress. Namiesto toho, aby sa ho zastal, celkom nepochopiteľne na sociálnej sieti do svojho politického konkurenta, ktorý takpovediac už ležal na zemi, kopal a zhadzoval ho.

Komentujúcim sa to samozrejme nepáčilo, stačí citovať tri komentáre :

  • Pán Miškov, som uz asi apolitický a sýhlasím s obsahom Vašej sprývy, ale timing a forma je plytká podpásovka.Postavili ste sa týmto presne na ich úroveň, taký mám z toho pocit, lebo cieľom nebolo problém riešiť, ale riešiť tie malé preferencie, čo nerastú "skokom". just my feeling .

  • Pán Miškov, zmeňte si priezvisko na FICOV, viac Vám to pristane.

  • Len do toho pán Miškov, treba predsa brániť Fica a jeho manželku až do roztrhania tela. Robíte veľmi záslužnú prácu. Namiesto toho, aby ste si všímali nezákonné spôsoby akými podnikali pán premiér a jeho pani manželka, aby ste sa pozreli na tých, ktorí teraz zneužívajú monopol moci na všetky možné spôsoby a ničia aj posledné zvyšky právneho štátu. Štátu, ktorý patrí vo svetových rebríčkoch k tým, v ktorých je minimálne vymožiteľné právo a v ktorých je maximálna korupcia. To, čoho si tak "nezištne" všímate je skutočne v tomto meradle mimoriadne dôležité - inými slovami je to absolútne smiešne. Nemyslel som si, že ste až taký politický trpazlík

24.8.2015 v rozhovore pre Aktuálne.sk Juraj Miškov odmietol vylúčiť spoluprácu so Smerom, čo bola ďalšia strategická chyba. 

11.9.2015 (samozrejme, opäť cez Topky a s patričným PR nadpisom) oznámil svetu, že „ako prvý slovenský politik ubytuje jednu rodinu utečencov“.

21.9.2015 zúfalému PR  nasadili Topky korunu. Na všetkých  portáloch na titulkách zúrila kauza Forai a jeho teta Anka, len na Topkách bola titulka :

„Šéf strany SKOK je ako Obama : Čo majú spoločné? Ženy sa potešia.“ 

a na dvoch samostatných fotografiách sa usmievali dvaja politici (zhruba rovnakého formátu) - Miškov a Obama, obaja v rovnakých tričkách.

Toto už hlbší komentár ani nepotrebuje...

A aj zatiaľ posledná akcia Topiek pôsobí až úsmevne. Po nie celkom vydarenom návrhu SKOKu - návrhu zákona o odluke cirkvi od štátu (nie veľmi vydareného preto, lebo navrhli len finančnú odluku a na zrušenie Vatikánskych zmlúv si netrúfli) napísal poslanec Juraj Droba, ktorý návrh podporil komentár k tejto téme na portáli Glob.sk s názvom :

"Nenariekam. Čas na odluku cirkvi od štátu jedného dna príde.",

pričom pripomínam, že Juraj Droba je poslanec, ktorý od odídencov SaS odišiel a vrátil sa k SaS. Topky jeho komentár prevzali, „pohrali“ sa s nadpisom a uviedli ho nasledovne :

"KOMENTÁR poslanca Drobu . Návrh SKOKU na odluku cirkvi od štátu jedného dňa príde.",

čo bolo až komické – lebo Juraj Droba vo svojom texte stranu SKOK ani slovom nespomenul. Trvalo štyri dní, pokiaľ slovo SKOKU z nadpisu v redakcii odstranili - zrejme im nejakí pozorní čitatelia napísali, či im už neharaší...
 
Zúfalstvo v priamom prenose – MVK opäť na scéne 
Agentúra MVK niekoľko mesiacov (presnejšie od júna 2015) spala, zrejme sa nechcela strápňovať. Začiatkom októbra však opäť prišla s „prieskumom“ – a skutočne grandiózne a vo veľkom štýle. Strane SaS „namerala 3,7%, koalícii OĽaNO – NOVA brutálnych 4,3% (hranica pre dvojkoalíciu je 7%) a u všetkých agentúr 1%-nej strane SKOK Haulík udelil slávnostných a rekordných  2,9%, teda už číslo "na dostrel" strane SaS (preskočí ju asi až o mesiac). 

Nad týmto harakiri sa už pozastavil aj riaditeľ renomovanej agentúry Focus Martin Slosiarik, ktorý sa začudoval a pre Denník N povedal, že takýto dramatický pokles u danej dvojkoalície určite neočakáva. Na otázku redaktorky, prečo Focus nameral danej dvojkoalícii dvojnásobok – 8% a MVK len polovicu, Haulík arogantne odpovedal : „Neriešim, koľko im meria Focus, skúste sa ich spýtať, prečo im merajú také čísla“.

Nuž, prečo im ich meria Focus, sa môžeme len domnievať – zrejme ich meria poctivo. Prečo tie svoje čísla „meria“ MVK, som popísal dostatočne v predchádzajúcich častiach, obzvlášť vdruhej časti tohto príbehu.

Podotýkam, že v tomto istom čase namerali dvojkoalícii OĽaNO + NOVA a stranám SaS a SKOK tri (!) renomované agentúry, ktoré robia prieskumy poctivo, úplne iné čísla :

Agentúra Focus    :    OĽaNO + NOVA – 8,0%, SaS - 5,4%, SKOK – 1,0%

Agentúra Median :    OĽaNO+NOVA  – 7,6%, SaS - 6,1%, výsledky SKOKu agentúra ani nezverejnila, lebo zverejnila len strany s výsledkom nad 3%.

Agentúra AKO      :    OĽaNO + NOVA – 6,7%, SaS - 5,9%, výsledky SKOKu agentúra ani nezverejnila, lebo zverejnila len strany s výsledkom nad 1%.

To, že prieskum MVK opäť prevzala z televízii len TA3, zrejme nikoho neprekvapí. Úsmevné je aj to, že konkurencii SKOKU – stranám Šanca a TIP, ktorí SKOK pravidelne u všetkých agentúr porážajú, "nadelil" Haulík  1,1% resp. len 1%. Skrátka – keď musíš, tak musíš a robotu treba odrobiť poriadne.

Koniec štvrtej časti. Piatu časť tohto príbehu, kde popíšem ďalšie skutočnosti v súvislosti so smerákmi medzi nami a Dagom Danišom celkom nedopovedaného,  zverejním, keď príde pravý čas.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: vef
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Ministerstvo školstva: Školské knižnice už poznajú svojho absolútneho víťaza

20:11 Ministerstvo školstva: Školské knižnice už poznajú svojho absolútneho víťaza

Absolútnym víťazom 15. ročníka celoslovenského projektu Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice…