Podľa SaS by toto opatrenie spôsobilo dlhodobý a ťažko merateľný výpadok vo verejných financiách, ktorý by museli v budúcnosti vykryť peniaze vybrané najmä od pracujúcich – na úkor školstva, zdravotníctva či iných služieb, ktoré dnes štát financuje.

„Vek, kedy občanom vzniká nárok na poberanie penzie, je v prvom rade ekonomická a demografická otázka, ktorá má zároveň silný presah do životného štýlu a kvality života. Neustále zlepšovanie zdravotnej starostlivosti, odklon od ťažkej manuálnej práce a predlžujúca sa doba poberania dôchodku hovoria jasnou rečou – ak vôbec ohraničovať vek, kedy vzniká občanom nárok na štátny dôchodok, stačí obyčajný zákon, lebo parlament môže pružnejšie reagovať na zmeny v spoločnosti,“ uviedol expert SaS na odvodový systém Peter Cmorej.

Strana Smer-SD vzhľadom k demografickým trendom sama presadila v minulom volebnom období mechanizmus postupného zvyšovania veku odchodu do dôchodku a teraz sa bojí politických následkov. „Konkrétne sa bojí straty priazne seniorov, na ktorých dlhodobo cudzopasí. Preto chce rozriediť zodpovednosť na všetky politické strany vrátane opozície,“ vyhlásila podpredsedníčka SaS Jana Kiššová a doplnila: „Minister Richter vstupuje do tejto témy s ponukou zastropovania dôchodkového veku na úrovni 65 rokov. Ak by to myslel seriózne, v prvom rade by v intervale 60 až 70 rokov demonštroval verejnosti, prečo sa má práve 65 rokov zabetónovať v ústave. Analytické kapacity na to vláda má.“