SaS: B. Gröhling vyzýva M. Lubyovú riešiť duálne vzdelávanie, hrozí nám vrátenie miliónov eur

0
Branislav Gröhling (SaS) (Autor: archív B.G.)

„Projekt duálneho vzdelávania nás stál 44 miliónov eur, na počiatku sa mu venovala veľká pozornosť a jeho cieľom malo byť podporiť a pozdvihnúť odborné školstvo. Realita je taká, že o duálne vzdelávanie je minimálny záujem, zapojilo sa doň sotva 3 % potenciálnych študentov. A Slovensku hrozí, že bude musieť vrátiť Európskej únii desiatky miliónov eur, ak v duálnom vzdelávaní nebude do roku 2020 zapojených 12 000 študentov, pričom v súčasnosti je ich len približne 2500,“ upozornil B. Gröhling.

Podľa opozičného poslanca vláda systém duálneho vzdelávania v podstate len odkopírovala od Švajčiarska a Nemecka a zaviedla ho na Slovensku bez ohľadu na lokálne špecifická či potreby slovenských škôl a žiakov. Dodatočné projekty ako akési Duál pointy v krajských mestách podľa Gröhlinga problém nevyriešia.

„Duálne vzdelávanie nefunguje z viacerých dôvodov. Po prvé, školy, ktoré sa zapoja do duálneho vzdelávania, prídu o peniaze – zníži sa im normatív na žiaka. Po druhé, žiaci sa môžu zapojiť do duálneho vzdelávania len v prvom ročníku, čiže v čase, keď ešte nepoznajú dobre svoj odbor, nemusia si byť istí, či chcú praxovať alebo či nezmenia odbor. Po tretie, zamestnávateľov a hlavne malých a stredných podnikateľov odrádza komplikovaná byrokracia a podmienky, ktoré musia splniť. Po štvrté, mnohé školy si vedia vybaviť prax u zamestnávateľa aj mimo systému duálneho vzdelávania,“ vymenoval nástrahy tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling.

SaS preto pripravila do parlamentu novelu duálneho vzdelávania. Hlavné zmeny sú nasledovné:

1. Zrušíme krátenie normatívu školám, ktoré sú zapojené do duálneho vzdelávania – na mnohých školách peniaze žalostne chýbajú a brať im ich určite nie je riešenie. Je to krok,

ktorý zbytočne demotivuje školy a v prvom rade spôsobuje, že je zapojenie do

duálneho vzdelávania také nízke.

2. Umožníme žiakom vstúpiť do duálneho vzdelávania aj v 2. a 3. ročníku štúdia, aby mali čas premyslieť si, či sa chcú venovať odboru, ktorí študujú a aby mohli zvážiť všetky pozitívne prínosy praxe u zamestnávateľa.

3. Zjednodušíme zapojenie zamestnávateľov do systému duálneho vzdelávania a overenie ich spôsobilosti – obzvlášť, keď ide o malé a stredné podniky.

- Reklama -