Vicepremiér Peter Pellegrini: Platbu kartou za služby štátu a sankcie úradom podporilo 111 poslancov

0
Vicepremiér pre investície Peter Pellgrini (Autor: SITA)

„Informatizácia nepozná pravicové či ľavicové riešenie, tam nemá čo robiť politika, to je o odbornosti. Aj preto som rád, že novela zákona o e-Governmente bola prijatá 111 hlasmi naprieč politickým spektrom. Novela mala celé leto na to, aby medzi prvým a druhým čítaním mohla byť podrobená pripomienkam odbornej verejnosti a jej kvalitu potvrdilo hlasovanie. Novela konečne zavádza možnosť platby platobnou kartou, centrálne doručovanie úradných rozhodnutí a zákon prvý krát obsahuje aj sankcie. Budeme môcť trestať úrady, ktoré si nebudú plniť to, čo si plniť majú, napríklad keď budú obťažovať ľudí, aby im priniesli potvrdenie, ktoré v inej kancelárií majú, alebo ho sami vydali,“ uviedol vicepremiér Peter Pellegrini.

Ide o ďalší krok k informatizácii spoločnosti, napĺňame princíp “jedenkrát a dosť”. Umožňuje ľuďom, občanom, podnikateľom, ale aj úradom a verejnej správe ešte jednoduchšie komunikovať a priamo tak šetriť náklady, financie, čas a ľudí.

Cieľom novely zákona je v reakcii na prvé skúsenosti s povinným výkonom verejnej moci elektronicky od 1. novembra 2016, ako aj v nadväznosti na schválenú Národnú koncepciu informatizácie verejnej správy vykonať úpravy, ktorými sa majú najmä zjednotiť používané nástroje, zjednodušiť využívanie elektronických služieb a zaviesť mechanizmus kontroly dodržiavania povinností.

V skratke zavádza zjednodušenie podpisovania elektronických podaní, online platby kartou za elektronické služby štátu, centrálny register elektronických rozhodnutí či jednotné úradné doručovanie. Štátne orgány a organizácie nebudú skúmať, kto má aktivovanú elektronickú schránku. Vydajú elektronické rozhodnutie, pošlú ho Národnej agentúre pre sieťové a elektronické služby a tá ho doručí do e-schránky tým, ktorí ju majú. Tým, čo e-schránku mať nebudú, príde toto rozhodnutie fyzicky poštou.

Novela definuje aj tzv. spoločné moduly. Tam, kde už existuje centrálne riešenie a štát investoval verejné zdroje, si ministerstvá a úrady nebudú môcť vytvárať vlastné riešenia. V tejto súvislosti sa všetkým úradom ukladá povinnosť používať existujúcu centrálnu elektronickú podateľňu a nebudovať si vlastné podateľne. Úrady, ktoré už majú svoju podateľňu, majú na prechod čas do roku 2020.

„Zásadná zmena nastáva aj v spôsobe, akým sa majú služby sprístupňovať cez ústredný portál. Cieľom úpravy je ponechať viac priestoru na zlepšovanie služieb na rezortných portáloch, čím sa umožní zdravé „súperenie“ v kvalite týchto portálov,“pripomenul podpredseda vlády.

Po novom bude možné podpisovať elektronické podania len s použitím občianskeho preukazu, bez potreby elektronického podpisu – takzvané podpisovanie klikom. Ide o spôsob, ktorý sa v súčasnosti používa na potvrdzovanie doručeniek v elektronickej schránke a rozširuje sa aj v osobitných konaniach ako alternatíva k elektronickému podpisu. Vďaka tejto zmene bude stačiť elektronický občiansky preukaz a občan bude môcť cez ústredný portál verejnej správy využívať elektronické služby v plnom rozsahu, bez potreby zakúpenia ďalších technických, či programových prostriedkov.

Zdroj: ÚPVII, SITA, TA SR

- Reklama -