Gröhling (SaS): V návrhoch zákonov o vysokých školách chýba niekoľko opatrení

0
Branislav Gröhling (SaS) (Autor: archív B.G.)

Ministerstvo navrhuje, aby študenti mali možnosť predĺžiť si štúdium o jeden rok bezplatne. Gröhling upozorňuje, že financie do školstva musia byť vynakladané efektívne. „Podľa štatistík OECD návratnosť investícií do verejných vysokých škôl na Slovensku od roku 2008 poklesla. Môže to znamenať, že vysokoškolský diplom alebo niektoré odbory neprinášajú dostatočné uplatnenie. Ministerstvo by preto malo dbať na to, aby každé zvýšenie financií do vysokého školstva bolo efektívne.“

Členmi akreditačnej agentúry, ktorej vznik navrhuje ministerstvo, by mohli byť podľa Gröhlinga aj predstavitelia zahraničných univerzít. „ Pre väčšiu objektívnosť by členmi agentúry mohli byť aj zahraniční odborníci, ktorí nie sú nijak previazaní na slovenské univerzity. Zároveň by to bol krok k tomu, aby naše vysoké školy začali dosahovať úroveň tých zahraničných.“

Podľa Gröhlinga sa pri novele zákona o VŠ mal brať väčší ohľad na uplatnenie absolventov vysokých škôl. „Vo financovaní vysokých škôl by malo byť výraznejším faktorom uplatnenie absolventov vysokých škôl, aby sa podporoval vznik perspektívnych a kvalitných odborov. Dnes je však sledovanie uplatnenia absolventov škôl na slabej úrovni – údaje o zamestnanosti absolventov sú často chybné, neodkontrolované alebo zle spracované. Verejnosť nemá kvalitné údaje o tom, aké percento absolventov konkrétneho odboru či školy je zamestnané a aký je ich príjem rok, dva roky či tri roky po ukončení štúdia.“

CEU na Slovensku by zvýšila kvalitu vzdelávania

Na margo odchodu Stredoeurópskej univerzity v Budapešti (CEU) z Maďarska a úvah, či by sa mohla presunúť na Slovensko, poslanec za SaS hovorí, že minister Plavčan by mal túto možnosť zvážiť.

„Minister školstva na rozdiel od Rakúšanov, Čechov a Litovčanov nevyjadril záujem o jej presídlenie na Slovensko. Pritom je zrejmé, že CEU by zvýšila latku kvality vysokoškolského vzdelávania na Slovensku. Za týchto okolností reči o zvyšovaní kvality vysokoškolského vzdelávania sú len rečami bez konkrétneho obsahu,“ uzavrel Gröhling.

- Reklama -