Gröhling (SaS): Ministerstvo diskriminuje školy odkladaním racionalizácie

0
Branislav Gröhling (SaS) (Autor: archív B.G.)

Poslanec pripomína, že ministerstvo ešte donedávna sľubovalo racionalizáciu a hovorilo, že zruší zvýhodnené financovanie pre menšie školy. Teraz minister vyhlásil, že od tohto kroku ustúpi. Podľa Gröhlinga dokazuje to jeho strach a neochotu robiť reálne zmeny. „Väčšina opatrení na zlepšenie kvality a efektívnosti školstva je nepopulárna a narazí na odpor. Avšak, ak už ani minister nemá silu tieto opatrenia presadiť a vysvetliť verejnosti ich opodstatnenosť, je to veľmi zlá situácia. Svedčí to o tom, že šéf rezortu školstva podľahol tlakom a k problematike sa nepostavil rozumne, ale populisticky. Môžeme očakávať, že v rovnakom duchu a bez zásadných zmien sa budú niesť aj zvyšné roky ministra Plavčana,“ domnieva sa Gröhling.

Podľa poslanca Slovensko má stále priveľa malých základných škôl a aktuálny systém je voči väčším školám diskriminačný. Väčšie školy dostávajú na žiaka normatív v bežnej výške, tie, ktoré majú menej ako 250 žiakov, majú normatív zvýšený. Z celkového počtu 2 103 základných škôl má až 69% zvýhodnený normatív. „Toto číslo jasne ukazuje, že ide o chybne nastavený a neefektívny systém. Ministerstvo nepodporuje vznik väčších škôl, ale naopak, podporuje rozmach tých malých, ktoré sú finančne nákladnejšie. Pričom výsledky meraní a testov dokazujú, že žiaci na väčších školách dosahujú vo väčšine prípadov lepšie výsledky,“ tvrdí Gröhling.

Poslanec je preto presvedčený, že ministerstvo malo jasne rozhodnúť o racionalizácii siete škôl alebo vytvoriť nový systém financovania, ktorý by bol spravodlivejší. „Neurobilo ani jedno,“ kritizuje Gröhling ministerstvo a upozorňuje, že racionalizácia nemôže prebehnúť len na základe ekonomických faktorov. „Tie opatrenia treba robiť rozumne. Je potrebné zohľadniť aj iné ako ekonomické faktory, napríklad vzdialenosť najbližších škôl ako aj výsledky škôl a ich žiakov,“ hovorí.

Zároveň opakuje, že upustením od racionalizácie minister ukázal, že nevie rozhodne riadiť rezort. Pritom mal by vedieť, či chceme mať systém, ktorý motivuje školy sa združovať a vytvárať veľké celky, alebo budeme mať ekonomicky neefektívny systém, kde vznikajú malé školy a veľké sa snažia o prežitie. „Zdá sa, že minister si vybral tú druhú cestu,“ dodáva poslanec s tým, že nultý akčný plán ako aj toto cúvnutie od racionalizácie dokazuje, že za pôsobenia Petra Plavčana sa zmeny v školstve nedočkáme.

- Reklama -