Ministerstvo financií: Registrácia automobilov podľa nových pravidiel

0
Budova Ministerstva financií Slovenskej republiky (Autor: SITA)

Pre najnižšiu výkonnostnú kategóriu do 80 kW bez ohľadu na to, či ide o nové, jazdené alebo dovezené vozidlo zostáva poplatok rovnaký ako v súčasnosti, a to 33 eur. Rovnakú sumu budú platiť majitelia starších vozidiel s nízkou zostatkovou hodnotou vyjadrenou vzorcom, ktorý je uvedený v zákone. Celkovo teda žiadna zmena oproti súčasnosti nenastane pri 68% registrovaných vozidiel. Zvýšenie, resp. zníženie pocíti rovnaký počet majiteľov áut pri zápise, v oboch prípadoch je to 16% z celkového ročného počtu registrácií.

Nové autá budú platiť vo väčšine výkonnostných kategórií nižší poplatok ako v súčasnosti (s výkonom do 176 kW). Naopak, oproti súčasnosti si priplatia majitelia drahých a vysokovýkonných áut. Pri dovoze vozidiel zo zahraničia dochádza k zmenám, a to najmä kvôli zohľadneniu veku vozidla, vďaka ktorému sa po prepočte vo väčšine prípadov poplatok zníži.

Pri predaji v poradí druhému a ďalšiemu majiteľovi sa poplatok spravidla zvýši. Toto sa opäť netýka kategórie vozidiel do 80 kW a starších áut s nízkou zostatkovou hodnotou vyjadrenou vzorcom.

Do návrhu zákona sa dostal aj ekologický aspekt. Pre vozidlá s alternatívnym pohonom (hybridný pohon, CNG, LNG a vodík) sa poplatok vypočítaný podľa vzorca zníži o polovicu. Elektromobily platia už aj v súčasnosti najnižšiu sumu poplatku, teda 33 eur.

Štát získa do rozpočtu o 800 tisíc EUR ročne menej

Polemika o preregistrácii a poplatkoch za prepis tu vždy bola a bude, treba však povedať, že zavedenie tohto poplatku v roku 2012 nemalo žiadny vplyv na zníženie počtu registrácií vozidiel v nasledujúcich rokoch. Naopak, počet zaregistrovaných automobilov na Slovensku v roku 2015 dosiahol historické maximum, kedy bolo podľa štatistík zaregistrovaných viac ako 108 tisíc nových vozidiel všetkých kategórií. Rovnako sa v rokoch 2013 a 2014 zvýšil aj počet jednotlivo dovezených vozidiel na Slovensko.

Registračný poplatok slúži jednak na krytie administratívnych nákladov štátu s vydaním dokladov k vozidlu a vedením evidencie vozidiel a jednak má povahu majetkovej dane.

Sadzby registračného poplatku vrátane jeho odstupňovania podľa veku sú nastavené tak, že štát vyberie v porovnaní so súčasným systémom rovnakú sumu finančných prostriedkov. Ak zoberieme do úvahy aj zvýhodnenie pre environmentálne priaznivé vozidlá, štát získa do rozpočtu o 800 tisíc EUR ročne menej.

- Reklama -