Kontrola bez akýchkoľvek pochybností potvrdila podozrenia v prípade známych káuz z nedávnej minulosti – „Teta Anka“ a „Klinika Kostka“. Vo VšZP sa šafárilo s peniazmi. Zmluvy boli uzatvárané na základe klientelizmu. Viacerí „vybraní“ poskytovatelia lekárenskej či ambulantnej zdravotnej starostlivosti a „niektorí“ poskytovatelia vyšetrení magnetickou rezonanciou mali jednoducho vyššie platby a lepšie podmienky ako ostatní porovnateľní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. V prípade „Klinika Kostka“ došlo dokonca k zazmluvneniu neexistujúceho výkonu, za ktorý ale poisťovňa platila z verejných zdrojov.
Tých „vybraných“ samozrejme vyberali vrcholoví manažéri štátnej poisťovne. Otázne je, či sa to dialo na pokyn alebo s vedomím ministrov zdravotníctva či iných špičiek SMERu. Nikdy sa to asi nedozvieme, ale zdá sa to byť veľmi pravdepodobné.
Vo VšZP rozkvitalo aj rodinkárstvo. Viaceré firmy, v ktorých figurovala príbuzná bývalého generálneho riaditeľa M. Foraia – známa „teta Anka“, dostali lepšie zmluvné podmienky, než aké boli schopné splniť, či aké boli účelné z pohľadu potreby zdravotnej starostlivosti v danom regióne. Neobyčajne dobre sa darilo aj firmám švagra ďalšieho bývalého generálneho riaditeľa M. Vaďuru. V jeho prípade je to o to komickejšie, že to bol práve on, ktorý na poslaneckom prieskume po odchode jeho predchodcu M. Foraia poslancom vysvetľoval, ako transparentne a za akých prísnych podmienok prebieha nákup zdravotnej starostlivosti v podaní VšZP.
V súčasnosti bude asi čeliť konaniu pred parlamentným Výborom pre nezlučiteľnosť funkcií pre uprednostňovanie blízkych osôb. Ale poznajúc SMERácku väčšinu so satelitmi SIEŤ a MOST, z tohto obláčika asi nezaprší. Ani v prípade vyšetrovania týchto káuz v podaní orgánov činných v trestnom konaní si veľké ilúzie nerobím.
Na rade je teda minister zdravotníctva Drucker. Po 100 dňoch v úrade musí po týchto objektívnych zisteniach nezávislej inštitúcie rázne konať. Ináč vznikne podozrenie, že podobne ako jeho predchodcovia „zdravotnícku mafiu“ kryje.
Rád mu verejne ponúkam niekoľko krokov:
1, Zvýšiť kontrolu fungovania VšZP prostredníctvom nezávislej dozornej rady a posilnením stálej kontroly zo strany ministerstva zdravotníctva.
2, Legislatívne posilniť kompetencie Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý by mohol priebežne sledovať výhodnosť uzatvárania a úprav zmlúv s poskytovateľmi a v prípade sťažností robiť arbitrážne konanie.
3, Posilniť verejnú kontrolu zmluvných vzťahov tým, že sa upraví zverejňovanie zmlúv zdravotných poisťovní s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Verejnosť musí vedieť jasne identifikovať základnú zmluvu a jej aktuálny dodatkami zmenený stav pri každom poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti.
Opakovane som posilnenie kompetencií ÚDZS vo vzťahu k zmluvám navrhoval novelou zákona v parlamente, ale bezúspešne. Súčasné zistenia NKÚ by však mali prinútiť ministerstvo zdravotníctva konať. Recept je jednoduchý – zvýšiť kontrolu nad VšZP!