Faktor (KDH): Pacienti sú hladní

0
Marian Faktor (Autor: KDH)

Desiatky mediálnych výstupov a tisícky čítaní na hlavných spravodajských portáloch. Všetkých zaujalivýsledky 10. ročníka poisteneckého prieskumu o spokojnosti s pobytom v nemocnici.

O čom to svedčí? Som presvedčený, že záujem je jednoducho preto, lebo ľudia sú po týchto informáciách hladní.

Chcú vidieť, kde je v rebríčku ich nemocnica. Chcú bez emócií a s časovým odstupom povedať, čo si myslia a aké sú ich pocity. Aj to je dôležitý parameter úspešnosti liečby. Mnohí nám ďakovali za túto možnosť. Prevaha bola tých, ktorí ďakovali lekárom za záchranu zdravia alebo personálu za skvelý prístup. Ale boli aj negatívne skúsenosti. So stravou, prístupom či organizáciou starostlivosti. Dôležité je problém pomenovať, aby sa mohol riešiť, a nie zakrývať si pred ním oči.

Vždy, keď zverejníme rebríčky slovenských nemocníc, príde aj kritika. Prevažne zo strany tých, ktorí sa umiestnili na nižších priečkach. Tvrdia, že výsledky nie sú objektívne pretože pacient nevie posúdiť kvalitu zdravotnej starostlivosti, ktorú dostáva, prípadne sa oháňajú vlastnými prieskumami s dobrými výsledkami.

Hodnotenie subjektívnej spokojnosti nehovorí o všetkom. Na druhej strane vnímanie kvality starostlivosti, čistoty prostredia a správania personálu očami pacienta má obrovský význam a za výsledkami každého prieskumu si stojíme.

Teší nás, že sú riaditelia nemocníc, ktoré žiadajú podrobnosti o výsledkoch prieskumu, pýtajú sa ktoré oddelenia sú vnímané negatívne a prijímajú adekvátne opatrenia. Veď kvalita stravy či ľudský prístup sa dá zmeniť  aj bez zásadných investícii.  

Toho, čo verejnosť zaujíma, je však oveľa viac. Koľko je preležanín či infekčných komplikácii v našich nemocniciach? Ako ďaleko cestujú pacienti za svojim lekárom? Kde sa robí najviac operácii chrbtice? Kde pracujú najlepší odborníci na onkologické ochorenia? Ako si vybrať svoju pôrodnicu? Kedy mám nárok na vyšetrenie magnetickou rezonanciou?

Na Slovensku je stále málo verejne dostupných informácii. Zabudli sme na to, že aj slovenský pacient sa mení. Chce vedieť viac.

- Reklama -