SaS hodnotí podpis zmluvy na financovanie obchvatu Bratislavy formou PPP kriticky

0
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) (Autor: SaS)

Nie sme proti obchvatu ako takému. Za veľmi dôležitú považujeme realizáciu rýchlocesty R7 a časti D4, konkrétne premostenie Dunaja, ako alternatívnu trasu v prípade technických problémov na prístavnom moste, ktorý už dnes je najkritickejším bodom v rámci celej SR. O ostatných častiach D4 však naďalej prechovávame pochybnosť, kým nie sú zvážené iné možnosti riešenia dopravy v Bratislave a varianty budúceho trasovania tranzitu popod Karpaty. Termíny výkupov pozemkov a stavebných povolení na jednotlivé úseky zakomponované v koncesnej zmluve umožňovali verejné obstarávanie na klasickú formu výstavby bez toho, aby došlo k neskoršiemu dokončeniu výstavby v porovnaní s modelom PPP. Tie najdôležitejšie a najkomplikovanejšie úseky sa budú totiž stavať nakoniec.

Minister dopravy Roman Brecely napriek našej výzve zmluvu o financovaní obchvatu modelom PPP podpísal. Budeme veľmi pozorne sledovať všetky kroky vedenia ministerstva dopravy k naplneniu obsahu zmluvy. Predovšetkým so zreteľom na výdavky, ktoré môžu vzniknúť nad rámec zmluvy v čase výstavby. Či už to bude dodržanie záväzných termínov na výkup pozemkov, alebo vydania stavebných povolení. Rovnako tak iné potenciálne kompenzačné riziká, ako napríklad kontaminácia pôdy v oblasti podniku Slovnaft. Samozrejme, budeme sledovať, ako sa napĺňajú míľniky výstavby s cieľom dokončenia a kolaudácie celej stavby v novembri 2020. Práve termín dokončenia v roku 2020 bol hlavným argumentom pre použitie tohto modelu financovania.

Občania budú za tento obchvat platiť nasledujúcich 30 rokov a my budeme pozorne sledovať, koľko nás to bude v skutočnosti stáť. 

Miroslav Ivan, poslanec NR SR za SaS a tímlíder strany pre dopravu

- Reklama -