SaS: Program Doprava v PVV vykazuje silné zásahy štátu, nemôžeme ho podporiť

0
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) (Autor: SaS)

„Nemôžme však kladne vnímať na jednej strane vyhlásenie o vypracovaní dopravného generelu vrátane dopravných prieskumov, z ktorého sa má vychádzať v plánovaní rozvoja infraštruktúry, a v tom istom čase zároveň a presne špecifikovať konkrétne diaľničné trasy, ktoré má nová vláda v pláne budovať. A už vôbec nie formu o ktorej uvažuje, teda PPP,“ reaguje poslanec NR SR za SaS a tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan.

Selektívnu podporu cestovného ruchu považujeme za ďalšiu deformáciu podnikateľského prostredia. „Ak chce vláda podporiť ľudí podnikajúcich v cestovnom ruchu, nech zlepší podnikanie všetkým a nevyberá len úzke skupiny,“ hovorí poslanec.

Dodáva, že vládnemu programu chýba tiež silnejšia ambícia boja s čiernymi stavbami, sústreďuje sa len na skrátenie stavebného konania. Posilňovanie monopolu ZSSK, ktorý dnes zabezpečuje 97% celej osobnej železničnej dopravy SR a zriaďovanie nových štátnych dopravcov je len zdrojom ďalších štátnych dotácií a štátnych nominácií na riadiace funkcie v týchto podnikoch.

„Obavy máme z plánovanej tzv. investičnej výnimky. Už dnes pri výstavbe závodu Jaguar v Nitre sa potvrdzuje, že každý takýto zásah do stavebnej legislatívy je zlý a neprimerane posilňuje štátne záujmy pred mestami a ľuďmi, žijúcich v nich,“ konštatuje Ivan.

Celý program DOPRAVA podľa neho vykazuje silné zásahy štátu, posilňovanie existujúcich monopolov a zadlžovanie štátu a ďalších generácií cez PPP projekty. Takéto PVV nemôžeme v žiadnom prípade podporiť.

PLUSY PVV:

– vytvorenie dopravného generelu, resp. dopravného modelu, ktorého výsledkom bude (dúfame) presný výstup o intenzite dopravy a podklad k plánovaniu ďalšieho rozvoja celej cestnej (a železničnej) siete v SR;

– snaha orientovať sa pri budovaní diaľničnej siete na ekonomicky zaostalé regióny, hlavne južné Slovensko;

– podpora výstavby odstavných plôch na železničných staniciach a snaha preorientovať časť osobnej dopravy na železničnú; – snaha zjednodušiť procesy v stavebnom konaní ako prevencia pred nárastom počtu čiernych stavieb;

MÍNUSY PVV:

– selektívna podpora podnikania v cestovnom ruchu na úkor ostatnej podnikateľskej komunity;

– deklaratívne vyjadrenie súhlasu s PPP projektom obchvatu Bratislavy, hoci ešte nie je ukončená analýza, na ktorej pracuje komisia vytvorená ministrom;

– hoci sa v PVV uvádza vytvorenie dopravného generelu, zároveň sa v PVV špecifikujú konkrétne diaľnice, aj keď nie je známe, ako urgentne je potrebné budovať práve tie;

– vzhľadom k obrovským budovateľským plánom sa uvažuje o pokračovaní využívania modelu PPP, ktoré sú synonymom plytvania štátnymi prostriedkami;

– ďalšie posilňovanie monopolného postavenia železničného osobného prepravcu ZSSK (a zaťažovaniu rozpočtu) namiesto postupnej liberalizácie tohto sektora a poskytnutie tohto trhu súkromnému sektoru;

– vytváranie akejsi dopravnej autority, ktorá má koordinovať dopravu v gescii štátu a VÚC, čiže namiesto znižovania štátneho aparátu budeme svedkami jeho navyšovania;

– zriadenie národného leteckého a lodného dopravcu bude len ďalším plytvaním, štát nemá podnikať, má sa starať o infraštruktúru a služby na nej má prenechať v čo najväčšej miere súkromnému sektoru. Vytváranie štátnych poskytovateľov služieb je len priestor na ďalšie štátne nominácie na posty riaditeľov. Navyše hrozia straty z podnikania, ktoré budú znášať daňoví poplatníci.

– rozvoj cyklodopravy len zo zdrojov EÚ pokladáme za nedostatočný. Vláda by mala vyhradiť v štátnom rozpočte kapitolu na podporu tejto formy dopravy a na základe konkrétnych projektov podporovať ich realizáciu vo VÚC a mestách.

- Reklama -