„Nemôžme však kladne vnímať na jednej strane vyhlásenie o vypracovaní dopravného generelu vrátane dopravných prieskumov, z ktorého sa má vychádzať v plánovaní rozvoja infraštruktúry, a v tom istom čase zároveň a presne špecifikovať konkrétne diaľničné trasy, ktoré má nová vláda v pláne budovať. A už vôbec nie formu o ktorej uvažuje, teda PPP,“ reaguje poslanec NR SR za SaS a tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan.
Selektívnu podporu cestovného ruchu považujeme za ďalšiu deformáciu podnikateľského prostredia. „Ak chce vláda podporiť ľudí podnikajúcich v cestovnom ruchu, nech zlepší podnikanie všetkým a nevyberá len úzke skupiny,“ hovorí poslanec.
Dodáva, že vládnemu programu chýba tiež silnejšia ambícia boja s čiernymi stavbami, sústreďuje sa len na skrátenie stavebného konania. Posilňovanie monopolu ZSSK, ktorý dnes zabezpečuje 97% celej osobnej železničnej dopravy SR a zriaďovanie nových štátnych dopravcov je len zdrojom ďalších štátnych dotácií a štátnych nominácií na riadiace funkcie v týchto podnikoch.
„Obavy máme z plánovanej tzv. investičnej výnimky. Už dnes pri výstavbe závodu Jaguar v Nitre sa potvrdzuje, že každý takýto zásah do stavebnej legislatívy je zlý a neprimerane posilňuje štátne záujmy pred mestami a ľuďmi, žijúcich v nich,“ konštatuje Ivan.
Celý program DOPRAVA podľa neho vykazuje silné zásahy štátu, posilňovanie existujúcich monopolov a zadlžovanie štátu a ďalších generácií cez PPP projekty. Takéto PVV nemôžeme v žiadnom prípade podporiť.
PLUSY PVV:
– vytvorenie dopravného generelu, resp. dopravného modelu, ktorého výsledkom bude (dúfame) presný výstup o intenzite dopravy a podklad k plánovaniu ďalšieho rozvoja celej cestnej (a železničnej) siete v SR;
– snaha orientovať sa pri budovaní diaľničnej siete na ekonomicky zaostalé regióny, hlavne južné Slovensko;
– podpora výstavby odstavných plôch na železničných staniciach a snaha preorientovať časť osobnej dopravy na železničnú; – snaha zjednodušiť procesy v stavebnom konaní ako prevencia pred nárastom počtu čiernych stavieb;
MÍNUSY PVV:
– selektívna podpora podnikania v cestovnom ruchu na úkor ostatnej podnikateľskej komunity;
– deklaratívne vyjadrenie súhlasu s PPP projektom obchvatu Bratislavy, hoci ešte nie je ukončená analýza, na ktorej pracuje komisia vytvorená ministrom;
– hoci sa v PVV uvádza vytvorenie dopravného generelu, zároveň sa v PVV špecifikujú konkrétne diaľnice, aj keď nie je známe, ako urgentne je potrebné budovať práve tie;
– vzhľadom k obrovským budovateľským plánom sa uvažuje o pokračovaní využívania modelu PPP, ktoré sú synonymom plytvania štátnymi prostriedkami;
– ďalšie posilňovanie monopolného postavenia železničného osobného prepravcu ZSSK (a zaťažovaniu rozpočtu) namiesto postupnej liberalizácie tohto sektora a poskytnutie tohto trhu súkromnému sektoru;
– vytváranie akejsi dopravnej autority, ktorá má koordinovať dopravu v gescii štátu a VÚC, čiže namiesto znižovania štátneho aparátu budeme svedkami jeho navyšovania;
– zriadenie národného leteckého a lodného dopravcu bude len ďalším plytvaním, štát nemá podnikať, má sa starať o infraštruktúru a služby na nej má prenechať v čo najväčšej miere súkromnému sektoru. Vytváranie štátnych poskytovateľov služieb je len priestor na ďalšie štátne nominácie na posty riaditeľov. Navyše hrozia straty z podnikania, ktoré budú znášať daňoví poplatníci.
– rozvoj cyklodopravy len zo zdrojov EÚ pokladáme za nedostatočný. Vláda by mala vyhradiť v štátnom rozpočte kapitolu na podporu tejto formy dopravy a na základe konkrétnych projektov podporovať ich realizáciu vo VÚC a mestách.