Gröhling (SaS): Prečo podvádzame na maturitách?

0
Branislav Gröhling (SaS) (Autor: archív B.G.)

Celkovo maturovalo 45 358 stredoškolákov a médiá neuvádzajú, pri koľkých z nich sa objavilipochybnosti. Predpokladám, že išlo zrejme len o ojedinelé prípady. Podozrenia z manipulácie sa objavujú každoročne a často na ne upozorňujú samotní učitelia, keďže niekedy ide o „vylepšenie výsledkov“ zo strany vedenia.

Takýmto „vylepšením výsledkov“ však škola v konečnom dôsledku nepomôže ani sebe ani učiteľom. Hovorí sa, že školstvo je v zlom stave. Prostredníctvom výsledkov maturít by mohla škola ukázať dopad zanedbávania školstva: „Aha, takto zanedbávate školy, takéto majú učitelia pracovné a platové podmienky a takto to potom vyzerá.“ Namiesto toho sa pár z nich rozhodlo výsledky prikrášliť a vyslali tak signál, že za málo peňazí dostať veľa muziky. Idú tak proti sebe aj proti učiteľom. Na reputácii to škole tiež nepridá.

Podvádzanie problém nerieši, iba ho zakrýva.  Ako keby ste si porezali ruku a namiesto ošetrenia ju budete nosiť vo vrecku, aby ju nikto nevidel. Problém slabých výsledkov žiakov je komplexný – nízka náročnosť učiva, nedostatočná príprava zo základných škôl, ustupovanie zo strany učiteľov a škôl, ktoré nechcú prísť o žiaka a normatív. Je nezmyselné sa namiesto reálnych výsledkov vzdelávania sústrediť na byrokratické prejdenie testom. Ak nám maturita ukáže, že žiaci majú slabé vedomosti, nie je to dôvod ju zjednodušiť, je to dôvod zamakať na žiakoch, aby tí budúcoroční boli úspešnejší. Alebo dôvod apelovať na ministerstvo, aby zaviedlo žiadané zmeny.

Ozvali sa aj hlasy, že maturita je príliš náročná a podvádzanie je preto pochopiteľné. Nuž, maturita je náročná z nejakého dôvodu. Nie všetci z nej môžu mať jednotky, dokonca by nemali. V opačnom prípade by celý test stratil svoj zmysel. Znižovať latku znamená znižovať očakávania, zľahčiť prípravu na ňu a ešte aj najlepším žiakom dať dôvod menej sa snažiť. V konečnom dôsledku pri zjednodušenej maturite bude žiak vedieť menej, ale oficiálne test spraví a vedenie školy sa môže potľapkať po pleci, ako ho to dobre naučili.

Najväčšiu škodu však spraví podvádzanie na žiakoch aj v podobe toho, aké ponaučenie si z toho zoberú. Že im v živote budú všetci odstraňovať spod nôh prekážky? Že bez podvodov nedosiahnu dobré výsledky? To sa im ale môže vyplatiť neskôr v živote, alebo na vysokej škole. Pochopím, že niekto chce svojim žiakom pomôcť, alebo že vedenie školy chce lepšie výsledky. Ale takto sa nič nevyrieši. Iba sa uškodí učiteľom, škole a aj samotným žiakom.Radšej sa namiesto prikrášlených výsledkov konfrontujme s realitou, hoci aj nepeknou, a poukážme na pálčivé problémy, ktoré treba vyriešiť. 

- Reklama -