V rámci takmer tri roky odkladaného projektu Zelená domácnostiam sa v pondelok 1.2.2016 o vopred neohlásenej 12-tej hodine spustila registrácia žiadateľov o príspevok v druhom kole.
Táto bola po niekoľkých hodinách uzatvorená. Veľké množstvo žiadateľov, ktorí registrovali svoje zariadenia hlavne v Bratislavskom kraji a to aj okamžite v priebehu prvých pár minút po spustení, obdržalo po viac ako 8 hodinách dodatočnú informáciu, že prostriedky boli vyčerpané a poukážku im nie je možné vystaviť.
Roboty a diery v pravidlách
Prvotné podozrenie, že zadávanie údajov sa dialo aj prostredníctvom naprogramovaných softvérových robotov, ktoré bežných žiadateľov vytlačili, zástupcovia Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry – SIEA čiastočne vyvrátili.
Vyjadreniami, v rámci ktorých upozornili na možnosť uprednostnenia výroby tepla pred výrobou elektriny, však priamo priznali zásah do poradia žiadateľov, ktorý im síce Všeobecné podmienky projektu Zelená domácnostiam umožňujú, avšak nikde nedefinujú v akom čase od spustenia registrácie je toto možné urobiť.
Pondelkové udalosti tak poukázali na dieru v pravidlách, vďaka ktorej môže byť jedna technológia kedykoľvek z projektu vynechaná.
Či už je za vzniknutú situáciu zodpovedný robot, alebo nesystémový predpis, o dotáciu skrátka prišlo niekoľko stoviek domácností. Predovšetkým sú však poškodení inštalatéri, ktorí na svoju príležitosť museli čakať tri roky a do osvedčenia vydaného ministerstvom hospodárstva, ktoré ich oprávňuje inštalovať vybrané zariadenia, investovali nemalé peniaze.
Taktiež si od ukončenia prvého kola niekoľko týždňov chystali svoje projekty – a ak by vedeli, že v tomto kole bude pre Bratislavský kraj podiel pre fotovoltiku napr. 10%, prispôsobili by sa situácii. Nejasné kritérium ich však všetkých postavilo mimo poradia.
Dumpingové ponuky od ZSE
Veľa otázok vzniká aj v súvislosti s medializovaným pôsobením spoločnosti ZSE v tomto projekte, ktoré ešte pred jeho spustením začalo s masívnou marketingovou kampaňou.
Veľkou záhadou sú ich dumpingové ceny inštalácií, ktoré sú v porovnaní s ponukou iných firiem a živnostníkov nižšie asi o 30%. Vysvetlením takéhoto správania by mohla byť situácia, keď si ZSE ako regulovaný subjekt všetky interné náklady na kampaň, inžiniering, administráciu a revízie zahrnie do návrhu koncovej ceny elektriny na budúci rok.
Tieto výdavky by sme im tak v konečnom dôsledku zaplatili my všetci vo faktúrach za elektrinu.
Za účelom rozptýlenia uvedených pochybností, by SIEA mala zverejniť žiadosti, ktoré obdržali. Z pohľadu kontroly verejnosťou sú dôležité predovšetkým údaje o čase, v ktorom žiadosť prišla, IP adresa počítača z ktorej žiadosť odišla, krajina prístupu, kraj a technológia.
Taktiež pre jednotlivé technológie by namiesto dodatočného stanovovania poradia podľa preferencií mal byť jasne stanovený maximálny objem, či už peňazí, alebo inštalovanej kapacity. V neposlednom rade je tu aj úloha pre ÚRSO, aby v rámci cenovej regulácie pre energetické spoločnosti zapojené do projektu Zelená domácnostiam požadoval vyčlenenie s projektom spojených nákladov.
Súčasne si treba uvedomiť, že hoci je projekt financovaný predovšetkým zo európskych zdrojov, stále sa jedná o peniaze, na ktoré Slovensko taktiež prispelo. Z tohto dôvodu by sa mal každý jeden z nás zaujímať o to, ako budú tieto zdroje použité.
Toto je ešte umocnené skutočnosťou, že ide o jedno z opatrení druhého korupčného balíčka, ktoré Robert Fico tri roky odkladal na predvolebné obdobie za účelom prilákania voličov strane Smer. Politický prospech sa tak stal nadradený ekológii a energetickému úžitku, pričom kvôli vyčkávaniu na jeho spustenie boli bez práce a príjmu v tomto období desiatky inštalačných firiem a živnostníkov.
Opäť sa tak ukázala odvrátená strana dotácií, ktoré sú aj v tomto prípade iba nesystémovým opatrením na úkor dlhodobého rozvoja odvetvia obnoviteľných zdrojov energie.