Sulík (SaS): Daň za registráciu áut nie je harmonizovaná na úrovni EÚ

0
Richard Sulík (Autor: SITA)

Registračná daň na motorové vozidlá (za prvú registráciu MV na území SR) sa platí za všetky registrované autá v danej krajine bez ohľadu na to, odkiaľ sú tieto autá dovezené. Daň za registráciu áut nie je harmonizovaná na úrovni EÚ. Členské štáty únie preto môžu slobodne určovať registračnú daň pri prvej registrácii auta na svojom území. Registračnú daň v súčasnosti využíva približne 20 členských štátov.

„Komisia potvrdila, že napriek tomu, že táto finančná záťaž je pomenovaná v slovenskom právnom poriadku ako “poplatok” jedná sa o daň v zmysle Zmluvy o fungovaní EÚ. Následne Komisia potvrdila, že v tejto veci začala proti SR konanie o porušení únijného práva, a preto danú vec rieši. Komisia pripomenula princíp vzájomne dôvery medzi Komisiou a členským štátom pri otvorení takého konania, ktorý im zakazuje uviesť bližšie informácie o už začatom konaní,“ hovorí Sulík.

Podľa tzv. Lisabonskej zmluvy žiaden členský štát nesmie zdaniť výrobky z iných členských štátov nijakou priamou alebo nepriamou vnútroštátnou daňou prevyšujúcou dane ukladané priamo či nepriamo na podobné domáce výrobky.

Tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan dodáva, že volebný program strany obsahuje viaceré príslušné opatrenia, ktoré by pomohli motoristom. „Sme proti neustálemu zvyšovaniu pokút, za zavedenie kamier pri kontrolovaní vodičov, predĺženie intervalu pri STK a mnohé iné. Pri registračných poplatkoch je už jasné, že sú v rozpore s európskym právom. Vrátenie na pôvodných 33 eur za vozidlo, ktoré sme navrhovali v tomto volebnom období, cez vládnu stranu, samozrejme, neprešlo,“ informuje. Sulík preto vyzýva vládu, aby okamžite a v skrátenom konaní na mimoriadnej schôdzi aspoň upravila registračný poplatok, aj keď ideálne by bolo jeho nahradenie administratívnym poplatkom vo výške 33 eur, ako to už dlhodobo navrhujeme.

Na Slovensku je tento poplatok určený len s ohľadom na Kw motorového vozidla, bez ohľadu na zohľadnenie jeho opotrebenia, t.j. veku vozidla.

Vyrubenie dane podľa výkonu vozidla bez ohľadu na jeho vek a hodnotu zamedzuje voľnému pohybu tovarov, teda ojazdených áut. „Ojazdené vozidlá kúpené na Slovensku sú týmto zvýhodňované. Takýmto postupom je porušené primárne európske právo. Slovenská právna úprava, ktorá zohľadňuje len výkon vozidla, je neplatná. Tí, ktorí takýto poplatok uhradili, majú právo na vrátenie príslušnej časti poplatku,“ pripomína tímlíder SaS pre spravodlivosť Alojz Baránik.

Podľa Richarda Sulíka sa motoristov nikto nezastáva. Naopak strpčujú im život. „Zdierajú slušných ľudí, aby následne mohli korumpovať a rozkrádať. Ak strana SaS bude súčasťou reformnej pravicovej vlády, budeme presadzovať naše opatrenia, ktorými uľahčíme život nielen motoristom,“ uzatvára a dodáva, že „každému, kto sa prihlási na adresu motoristi@strana-sas.sk, sme pripravení poskytnúť právnu pomoc.“ vyzýva Sulík.

- Reklama -