Droba (SaS): Šoféri potrebujú MHD-čkarov a cyklistov

0
Poslanec za SaS Juraj Droba (Autor: SITA)

Zápchy, trúbenie, smrad z výfukov a prepchaté parkovacie plochy. Chýbajú nám kvalitnejšie cesty, veľké rezervy má aj mestská hromadná doprava.

To, čo zažívame v Bratislave sa ani zďaleka nepodobá na skutočný dopravný kolaps, aký možno vidieť v Paríži, Ríme alebo Los Angeles. To ale neznamená, že je čo oslavovať. Oveľa radšej dávam za príklad mestá ako Kodaň, Amsterdam alebo Helsinki, kde obdobný automobilový rozmach ako v Bratislave zažívali v 70-tych rokoch. Dopravné zápchy poznajú už len z historických fotografií. U nás pritom ešte stále netreba veľa, aby sa nám v meste cestovalo ľahšie.

Dopravná špička v posledných rokoch trvá čoraz dlhšie a rozširuje sa aj na úseky ciest, na ktorých doteraz problémy neboli. Vďaka tomu výrazne mešká verejná doprava, ľudia z nej vystupujú a presedlávajú na autá v duchu hesla: „Keď trčať v zápche, tak aspoň v pohodlí svojho vozidla.“ A tak je v v uliciach čoraz viac áut, ktoré spôsobujú väčšie meškanie a najmä spôsobujú znečistené životné prostredie, prach a hluk. Čo s tým?

Parkovanie, lepšia MHD a cyklotrasy

Netreba vymýšľať ozubené koleso. Podobne ako v iných európskych mestách, začať treba statickou dopravou. Bratislave jednoducho chýbajú parkovacie pravidlá. V súčasnosti parkovanie po chodníkoch a trávnikoch pripomína skôr divoký západ ako civilizovanú krajinu. V centre mesta by malo byť preferované krátkodobé parkovanie, aby sme mali kde zaparkovať ak ideme niečo vybaviť na úrad alebo do banky. Pre vodičov z iných miest by mali stáť na okraji širšieho centra záchytné parkoviská s dobrým napojením na MHD. A na sídliskách by mali byť uprednostnení obyvatelia pred návštevníkmi.

Ak chceme skrotiť zápchy, nepôjde to bez kvalitnejšej verejnej dopravy. Začnime čistotou. Čo si naozaj málokto z nás praje v MHD vidieť, sú pozostatky z divokej žúrky opitých cestujúcich alebo ošarpané a pokreslené sedadlá. Dôvodom, prečo Bratislavčania čoraz menej cestujú verejnou dopravou, je aj meškanie spojov. Spravme pre električky na križovatkách zelenú vlnu.

Bratislava má výrazne viac áut ako mnohé iné metropoly. V prepočte na tisíc obyvateľov vlastní auto vo Viedni 389 z nich, ale v Bratislave je to až 540. V jednom aute cestuje väčšinou len jeden človek, čo je neefektívne a neekologické. Logicky sú potom cesty aj parkoviská prepchaté. Pritom netreba tak veľa, aby sme do svojho auta ráno pribalili kolegu alebo peknú susedku. Zmenšíme zápchy a spríjemníme si cestu. Mobilných aplikácií na zdieľanie jazdy je neúrekom.

V Bratislave dosť málo využívame jednostopové vozidlá. Nehovorím len o bicykloch, ale aj o motocykloch a skútroch. Na úrovni Národnej rady som presadil zmenu zákona, ktorý umožňuje ľuďom bez vodičského oprávnenia na motocykel jazdiť na skútroch s objemom do 125 cm3 (doposiaľ bol limit 50 cm3). Toto opatrenie pomôže zatraktívniť vodičom automobilov rozhodnutie presedlať na skúter a tým zmenšiť čas cestovania, emisie, aj zápchy. Opadá problém s parkovaním aj so státím v zápchach.

Rád diskutujem s ľuďmi o tom, či by si vedeli predstaviť namiesto autom jazdiť do práce na bicykli. Väčšina si to predstaviť nevie. Kto ma pozná, vie, že ja sa po meste pohybujem buď na skútri alebo na bicykli. Obchádzam zápchy a nemám problém s parkovaním. Akurát riskujem. Občas život či zdravie, občas že mi niekto môj bicykel ukradne. Folklór, s ktorým som sa naučil žiť.

Šoféri, MHD-čkari a cyklisti neraz pôsobia ako nezmieriteľné tábory. Pritom každý jeden cestujúci v autobuse, električke alebo na bicykli znamená o jedno auto na ceste menej. A to znamená menej kolón a zdravšie ovzdušie. Zamyslíte sa?

- Reklama -