Ivan (SaS): Poplatok za rozvoj… cítite tú pachuť socializmu?

0
Miroslav Ivan (Autor: SITA)

Hlavný nezmyslel tohto poplatku je rovnako ako pri poplatkoch pri registrácii vozidiel, že ho platíte a nemáte ešte z predmetu zdanenia a jeho používania žiaden osoh. Poplatok sa má totiž platiť už vydaním právoplatného stavebného povolenia. Teda ešte ste ani nezakopli do zeme, platiť musíte.

Zákon stanovuje povinnosť mestám (áno, povinnosť, lebo dolná hranica je presne stanovená) vyberať od stavebníkov poplatok za podlahovú plochu 10 až 35 eur/m2. Presné pravidlá si mestá určia vo VZN. Tak si rozoberme na drobné, čo nám to prinesie a v čom skomplikuje existujúci stav:

1. Mestá MUSIA vyberať poplatok, aj keby nechceli (nemajú tak motivačný nástroj). A zákon ich núti prijať VZN, ktoré môže vyvolať ďalšie spory pri zonácii časti mesta a samozrejme korupciu.

2. Nový poplatok (daň z rozvoja) zaťaží stavebné úrady ďalšou byrokraciou.

3. Definícia na čo sa tie peniaze použijú a kam je nepresná a nakoniec nemusia byť tie výnosy vôbec zmysluplne využité na účel, s ktorým rátal predkladateľ zákona.

4.  A to najlepšie nakoniec, zákon nepozná výnimku – rekonštrukcie stavieb, zmena účelu, atď. Predpokladám, že tu vznikne chaos, ktorému sa úradníci na stavebných úradoch veľmi nepotešia.

Tých zmätočných situácií vznikne určite viac, tak ako to býva vždy pri výklade nových pojmov v každej novele stavebného zákona.

A riešenie je jednoduché. Len sa ho súdruhovia boja. Ak má byť účelom zákona získať prostriedky na budovanie infraštruktúry, potrebnej k využívaniu novo postavených objektov, je tu „inštitút Dane z nehnuteľnosti“. Jej výška môže flexibilne odrážať potreby mesta na nové cesty, parkovacie plochy, detské ihriská, nemocnice, školy a podobne. A je trvalým príjmom. Nevraviac o využití ďalšieho nástroja, vytvárať tlak na využívanie už postavených objektov a nie ich chátranie.

Je však pred voľbami. A preto je oveľa jednoduchšie ukázať na tých zlých developerov, ktorí „arogantne“ stavajú a nerešpektujú zákony a nefinancujú nám cesty. Než upraviť dane z nehnuteľností a zodpovedne občanom preukazovať, na aké infraštruktúrne projekty tie dane boli naozaj použité.

A tu už nevravím o investoroch, ktorí sa chystajú (alebo chystali?) stavať výrobné haly v rozlohách 10,000 m2 a viac..

Čo dodať? Takýto zákon nikdy nemal uzrieť svetlo sveta a ja len pevne dúfam, že ho prezident nepodpíše a spolu s vrátením zákona do NR SR vysvetlí cteným súdruhom, že tu majú iný nástroj a zdroje, z čoho majú infraštruktúru financovať.

- Reklama -