Nie je neobvyklé, že sa z jedného konca Trnavy na druhý dostanete v najkritickejších hodinách dňa až za 30 minút. To je mimochodom aj čas, za ktorý som schopná pohodlne docestovať z Trnavy do Bratislavy. Ak si predstavíte, že všetci títo vodiči idú do mesta niečo vybaviť alebo nakúpiť, je potreba parkovacích zón viac ako nevyhnutná.
Už len riešenie agendy na mestskom úrade, podanie daňového priznania na daňovom úrade alebo vybavenie tak potrebného katastra dáva našej psychike poriadne zabrať. A to nehovorím o tom, že by ste mali vybavovať niektorú z kombinácií spomenutého. Už len pri tej predstave, že hľadám parkovacie miesto pred jednou z týchto inštitúcií mi behajú zimomriavky po chrbte. Táto problematika nie je pre rozrastajúce sa európske mestá ničím novým a bola už mnohokrát riešená aj v mestách s podobnou rozlohou a hustotou obyvateľstva ako je naša Trnava. Preto si myslím, že nie je potrebné vymýšľať už vymyslené, ale stačí sa inšpirovať alebo možno aj poučiť z riešení aplikovaných v minulosti. Veď nie je rozumnejšie poučiť sa z chýb iných? Použiť práve tie riešenia, ku ktorým sa dopracovali práve, keď prekonávali už aj nám známe prekážky.
Objavili sa prvé lastovičky
Jedným z problémov, ktorý najvýraznejšie eskaluje, je parkovanie v centrálnej zóne medzi pomyselným štvorcom obchodného domu Jednota, mestským úradom, pešími zónami a futbalovým štadiónom. Táto zóna je definovaná štadiónom s novým nákupným centrom, krásnou historickou Kapitulskou ulicou, Trojičným námestím a Hlavnou ulicou. Všetky tieto zóny vytvárajú v príjemnom historickom centre mesta prirodzené hranice asi najkatastrofálnejšieho miesta na parkovanie. Všetci obyvatelia s tendenciou navštíviť obe nákupné centrá, mestský úrad, štadión s kapacitou 20 000 miest, jednu vysokú školu a prakticky všetky banky v meste situované v tejto lokalite, musia, či chcú alebo nechcú, parkovať práve tu. V minulosti bol ako riešenie tohto problému projektovaný viacposchodový dom situovaný za obchodným domom Jednota. Je veľmi potešujúce počuť hlasy, ktoré hovoria o obnovení daného projektu. Musím podotknúť, že v tejto zóne je jediným možným riešením práve trend budovania podzemných garáží. Môžem však skonštatovať, že prvé lastovičky sa už objavili na scéne a vznikajú parkovacie domy v objekte U kráľa Ľudovíta, priamo pod City arénou, pod rozostavanou rezidenciou Venti s kapacitou 80 miest. Práve tento trend je závanom nádeje pre túto predimenzovanú časť mesta.
Pohodlnejšie je parkovať na ulici
Osobne sa radšej prikláňam k vybudovaniu parkoviska s podzemnými podlažiami v kombinácii aj s nadzemnými, tak ako to bolo navrhované v minulosti. Bolo by veľmi príjemné nahradiť nadzemné podlažia parkom a zeleňou, ale obávam sa, že práve tie miesta, o ktoré by sa takto prišlo nepostavením troch nadzemných parkovacích podlaží, by boli práve tie, ktoré by chýbali na parkovanie. Osobne chápem, že je pohodlnejšie parkovať priamo na ulici pri úrade a prejsť si pohodlnú vzdialenosť za záležitosťou, ktorú chcem vybaviť, ako parkovať niekde v podzemnej garáži a možno sa k cieľu cesty aj trochu prejsť.
Pokiaľ chceme, aby naše mesto fungovalo ako moderné európske mesto plné života, musíme prekročiť našu komfortnú zónu. Veď všetko v historickom centre je vzdialené do 5 až 10 minút chôdze. A možno práve pri takejto prechádzke objavíte nejaký skrytý historický detail nášho krásneho mesta.