Brocka (KDH): Zrazu 3600 opatrovateľov skončilo na úradoch práce, veď to je jedna automobilka

0
Július Brocka, poslanec NR SR (KDH) (Autor: SITA)

Ďakujem pekne vážený pán predseda, vážený pán minister, dámy a páni. Nezamestnanosť na Slovensku je stále ešte veľmi vysoká a preto je dobré, že sa snažíme aj v našej legislatíve prijímať permanentne opatrenia, ktoré ju môžu znižovať, lebo zákon č. 5/2004 je tou normou alebo tým nástrojom, ktorý určite na Slovensku vplýva na nezamestnanosť či negatívne alebo pozitívne. Ak sa prijímajú zlé opatrenia, tak to škodí trhu práce a keď sa prijímajú správne opatrenia, tak to trh práce ovplyvňuje pozitívne. A ja v prípade tohoto návrhu zákona už v prvom čítaní som pána ministra pochválil, že sú v tom zákone návrhy, ktoré aj opoziční poslanci vítajú a určite podporujú. Sú to zmeny definície zamestnávateľa pre účely absolventskej praxe, zámer zosúladiť postup pri náhradnom doručovaní písomností so zákonom o správnom konaní, možnosť udeliť povolenie na zamestnanie na území Slovenskej republiky aj občanom z tretích krajín, takisto návrhy na znižovanie administratívnej záťaže zamestnávateľov, to znamená, znižovanie byrokracie je príklad pozitívnej zmeny a v tom výpočte tých pozitívnych zmien by som skončil alebo spomenul ešte jedno opatrenie, ktoré aj pán minister vo svojom úvodnom slove povedal a to je ten príspevok na podporu mobility za prácou. Vítam to aj preto, že opakovane sme tento návrh dávali ako opoziční poslanci, pretože príspevok na podporu sťahovanie za prácou existuje v tomto zákone už veľa rokov a argumenty, že sa tento príspevok veľmi málo využíval, že boli roky, keď ho využilo niekoľko jednotlivcov, že to nebolo, že sa dali spočítať na prstoch dvoch rúk, tak tá nízka využiteľnosť tohoto príspevku nebola v tom, že ten príspevok bol zbytočný, ale ona spočívala v podmienkach, ktoré musel ten záujemca splniť, aby na ten príspevok mal nárok a v tom existujúcom zákone je tou podmienkou, že musí, ak cestuje za prácou napríklad z Košíc do Bratislavy, tak ten príspevok dostane vtedy, ak v Bratislave si vybaví trvalý pobyt. Ale trvalý pobyt je takmer neprekonateľná prekážka, lebo je zbytočná prekážka, pretože mnohí ľudia cestujú za prácou, to sú živitelia rodín, ale ich rodiny, partneri, manželia, manželky a deti zostávajú v mieste ich trvalého bydliska, teda v ich pôvodnom bydlisku a preto to trvanie na tej podľa môjho názoru nezmyselne tvrdej požiadavke, že zmeny trvalého pobytu bolo príčinou, prečo sa tento príspevok nevyužíval. A preto vítam, že konečne už to nebude podmienka, že, že teda ten príspevok určite bude veľkou pomocou pre mnohých, ktorí tú dilemu majú, že v mieste ich bydliska práce niet alebo je málo. Čo len s ľútosťou konštatujem, že je to na konci volebného obdobia, že dosť to trvalo kým teda tento príspevok sa do tohoto návrhu zákona dostáva. Čo je súčasťou tohoto návrhu zákona, teda v prípade tohoto príspevku mi ešte jedna vec vadí a upozorňoval som na to aj v prvom čítaní a dával som to ako návrh, len zdá sa mi, že nejak ste tomu vy zo SMER-u nevenovali patričnú pozornosť, pretože keď na jednej strane pri jednom príspevku administratívnu náročnosť znižujete, že ten, kto ten príspevok dostane, nemusí preukazovať každý mesiac splnenie podmienky, ale úrad, keď kontroluje, tak ten zistí, či ten človek spĺňa podmienky, to znamená, na jednej strane pri jednom príspevku ste tak benevolentní alebo teda znižujete tú byrokraciu a pri tomto príspevku pri sťahovaní za prácou musí ten záujemca o ten príspevok každý mesiac preukazovať svoje náklady. A to ja považujem za zbytočnú šikanu. Ďalšia vec, ktorá je predmetom tohoto návrhu v článku 2, je novela zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. A už som to spomenul aj pri rokovaní nášho výboru dnes, na ktorom bol aj pán minister Richter, v súvislosti s prerokúvaním jeho kapitoly pri…

===== navrhuje novela v článku 2, je novela zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a už som to spomenul aj pri rokovaní nášho výboru dnes na ktorom bol aj pán minister Richter v súvislosti s prerokúvaním jeho kapitoly pri rokovaní o štátnom rozpočte na budúci rok, že to že novelizuje tie zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia som privítal a sa mi to zdalo byť ako dobrá príležitosť, že môžete odstrániť tú nespravodlivosť alebo krivdu ktorá sa tento rok poviem to tak spáchala na tisíckach opatrovateľov, opatrovateľov svojich blízkych ťažko zdravotne postihnutých, ktorí doma opatrujú svojho blízkeho, príbuzného. Zo zákona ak v najlepšom prípade ak splnia podmienky tak dostanú od štátu príspevok vo výške 220 eur. Ale ako náhle ich príjem toho poberateľa, respektíve opatrovaného človeka prekročí hranicu 1,4 násobok životného minima tak o ten rozdiel sa táto suma 220 eur znižuje a tak sú ľudia, ktorí dostávajú za to, že opatrujú celý mesiac svojho rodiča ležiaceho na posteli nedostanú 220 ale 10 eur za mesiac, 10 eur za mesiac.

No a l. júla o tento príspevok títo ľudia prišli, pretože sa dôchodky dôchodcom či invalidným, či starobným tento rok, teda k tomuto roku valorizovali o 9 eur. Suma 9 eur spôsobila to, že tí opatrovatelia nemajú nárok ani na príspevok 10 eur za mesiac, no a teraz novelizujeme ten zákon, pán minister aj vie ako to by sme im aj mohli pomôcť tak som myslel že to spraví, že to urobíme, nestalo sa to a je mi to ľúto lebo ja si myslím, že toto je skupina ľudí, ktorá patrí do nieže do sociálneho balíka tí, by mali byť, mali by ste ich mať na zreteli, na prvom mieste na ministerstve sociálnych vecí, lebo ak tí ľudia umiestnia svojho príbuzného v ústavnom zariadení, tak štát vašu kapitolu pán minister Richter, to stojí niekoľko násobne viac peňazí ako cez ten príspevok, sám ste povedali, že je to v priemere 320 eur za mesiac. Čiže niekde je to tristo , niekde štyristo ale teda v priemere na toho človeka, ktorý je v ústavnom zariadení štát dopláca niekoľko sto eur. A je asi myslím, že v záujme štátu a nás všetkých, že podporovať tú starostlivosť v domácom prostredí, lebo tým šetríme verejné zdroje. No vy teraz ste urobili to, šetríte verejné zdroje, lebo v rozpočte na budúci rok bude menej peňazí na kompenzáciu na tie príspevky peňažné príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia o 3,5 % v porovnaní s týmto rokom. je to viac ako 8 miliónov eur. Čiže tie príspevky budú nižšie na budúci rok zo strany štátu tým ľuďom, ktorý v podstate robia viac ako by museli. Je pravda, že pán minister povedal, že aby som nezabúdal aj na zákon o rodine, že je tu vzájomná vyživovacia povinnosť. Že keď rodičia vychovali deti, tak je povinnosťou detí sa o rodičov postarať. No ale medzi nami to je v poriadku, to sedí, ale štát by mal takto pristupovať ku všetkým deťom, alebo ku všetkým rodinám a nie že jedna skupina detí, keď dá svojich rodičov do ústavného zariadenia, tak štát im prispeje plus 320 eur a tí už nemajú vyživovaciu povinnosť voči svojim rodičom akoby a iní ktorí sa o tých rodičov starajú, že im svedomie, srdce nedovalí tak štát to využíva, že koľko teda znesú, lebo tým šetria peniaze štátu.

Čiže keby ste to nenovelizovali v tomto zákone tento zákon možno by to nebola na mieste o tom teraz hovoriť, ale zdá sa mi to byť veľmi aktuálne lebo aj vy pán minister stojíte pri premiérovi a od fajkovávate tak bombasticky každé to opatrenie, ktorým sa chcete zapáčiť svojim voličom a spomínam to aj preto, v tomto kontexte, že zároveň je to aj o zamestnávaní, napríklad 1. 11. a to už súvisí s týmto zákonom. Od 1. 11. zrazu 3600 opatrovateľov, ktorí do vtedy do 1. 11. boli aj by som povedal zaplatení, ako opatrovatelia tak skončili, lebo sa vyčerpali prostriedky z európskych zdrojov, projekt 1. 11. skončil a tých 3600 ľudí skončilo na úradoch práce. 3600 ľudí prosím vás veď to je jedna automobilka. Ako takto benevolentne hovorím trestuhodne ako zanedbať to, že tu zrazu skončí nejaký projekt a hotovo a starajte sa obce, lebo VUC-ky to je vaša starosť, no ja si myslím, že ste zareagovali pán minister neskoro ak ste to chceli pripomenúť obciam a VUC-kám, že však to bola vaša starosť, tú kontinuitu musíte vy udržiavať, že sa chcete z toho tak nejak vyzuť, ja si myslím, že sa z toho nevyzujete. A najmä že chcem ukázať, že tento priestor sociálnych služieb môže absorbovať veľmi veľa ľudí, ktorí sú v evidencií úradov práce. Nezamestnaní ľudia. Ako znižovať nezamestnanosť vysokú inokedy bráni ministra Richtera, že to není len jeho problém, že sú aj iní ministri, ktorí svojim prístupom, svojimi návrhmi, opatreniami a spravovaním verejných financií môžu výrazne znižovať nezamestnanosť. Ale v tomto prípade, v prípade sociálnych slkužieb je to aj keď sú to poviete mi, originálne kompetencie obcí, ale veď to že 3600 opatrovateliek bolo takto by som povedal zabezpečených akým takým príjmom na úrovni minimálnej mzdy, na úrovni minimálnej mzdy, no veď to bola, to bolo vďaka ministerstvu sociálnych vecí. No ale ste to proste buď nezbadali, alebo zaspali myslím niekto na vašom úrade, že vám to nepripomenul a aj to považujem za chybu, za chybu a v istom zmysle aj za luxus, pri takej nezamestnanosti ako je na Slovensku si myslím, že si to nemôžeme dovoliť. V boji s nezamestnanosťou preto si myslím, že SMER nerobí dosť. Máte na viac a preto moji kolegovia poslanci za KDH pri hlasovaní o tomto návrhu sa zdržia hlasovania. Ďakujem za vašu pozornosť.

- Reklama -