Nicholsonová (SaS): Juraj Draxler funkciu ministra nezvládol, Slovensko prišlo o 460 tisíc eur

0
Lucia Nicholsonová (Autor: SITA)

Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pán predseda, vážení prítomní, dámy a páni, dovoľte mi, aby som vám teraz predniesla odôvodnenie k žiadosti o zvolanie schôdze Národnej rady Slovenskej republiky a návrhu na vyslovenie nedôvery členovi vlády Slovenskej republiky Jurajovi Draxlerovi, poverenému riadením Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Minister školstva, vedy, výskumu a športu Juraj Draxler funkciu ministra nezvládol. Počas svojho pôsobenia sa dopustil viacerých chybných krokov, ktoré destabilizujú rezort a preto my dolu podpísaní poslanci navrhujeme jeho odvolanie. Po prvé. V auguste tohto roku odišlo z priamo riadenej organizácie ministerstva z Metodicko-pedagogického centra viac ako 460 tisíc na falošný účet. Platba a faktúry sa týkali národného projektu, v ktorom mala istá firma Kvant poslať na školy socializačné balíčky pre deti z osád. Zmluva medzi MPC a Kvantom bola podpísaná v marci a splatnosť faktúr vo výške 460 tisíc eur bola k 1. 7. 2015. Koncom júna dostal ekonóm z MPC e-mail, ktorý ho informoval o zmene účtov. Prílohou falošného e-mailu boli aj falošné, ale veľmi podrobné faktúry. A to s takými podrobnosťami o projekte, ktoré pravdepodobne mali len ľudia z riadiaceho orgánu, teda z ministerstva školstva alebo priamo z MPC. Keďže ekonóm s riadením projektu nemal nič spoločné, e-mail odoslal na riadiacich pracovníkov projektu. Tí mali čísla skontrolovať a vypracovať dodatky k zmluve. Nakoniec 18. augusta poslali peniaze na falošný účet. Slovenská republika takto prišla o čiastku 460 tisíc eur. Riaditeľka MPC dala hodinovú výpoveď zo zamestnania ekonómovi, ktorého urobila zodpovedným za nesprávnu platbu.

Minister Draxler bol o podvode informovaný. Napriek tomu nekonal, nevyvodil zodpovednosť voči riaditeľke MPC. Jeho laxný prístup k podvodu navodzuje dojem, že celú kauzu sa snažil zamiesť pod koberec.

Druhý dôvod. Priamo riadená organizácia Iuventa má delegovaný majetok, ktorý je v správe ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Ide o rozsiahle pozemky a budovy. Tento majetok dlhodobo slúži pre aktivity školskej mládeže. S ohľadom na to, že sa pozemky nachádzajú v lukratívnej časti hlavného mesta Bratislavy, boli zaznamenané viaceré pokusy aj úspešné, ako sa tohto majetku zmocniť. Nie je cieľom popísať tieto aktivity. Skutočnosťou však je, že ministerstvo v roku 1998 prišlo o časť týchto pozemkov a v roku 2009 o ďalšiu časť týchto pozemkov.. Vzhľadom na to, že cena za jeden m2 v tejto lokalite je 500 až 1 000 eur, prišlo ministerstvo o pozemky v hodnote niekoľko desiatok miliónov eur. Toto sa nestalo vinou ministra Draxlera, ale skutočnosť, že minister nechal budovu Iuventy prehlásiť za nadbytočný majetok, respektíve, že bola takto uvedená počas jeho pôsobenia, navodzuje presvedčenie, že ide o pokus dokončiť proces zmocnenia sa majetku Iuventy, slúžiacej školskej mládeži. V tomto je jeho zodpovednosť evidentná a minimálne ju možno klasifikovať ako nekompetentnú a poškodzujúcu záujmy školskej mládeže. Pochybnosti o schopnosti ministra budia jeho ohlásený spôsob hľadania nového využitia budovy Ekoiuventy. Bez definovania podmienok menovania komisie pre výber a určenia jeho transparentného procesu je už od začiatku pochybné, či takýto proces skončí prácou v prospech detí a mládeže. Takýto výber nemôže jednoducho začať výzvou na zasielanie projektov na adresu ministerstva.

Tretí dôvod. Personálna politika ministra Draxlera javí znaky, ktoré vypovedajú o nekompetentnosti a presadzovaní ľudí s ním spriaznených. Či ide o výber riaditeľa Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, kde personálne spory prakticky paralyzovali činnosť tejto organizácie, alebo o nekompetentné vedenie Iuventy, kde tlaky k politickej nominácie zjavne ustúpili potrebe kvalifikovaného a kompetentného výberu vedenia. Toto nie je ojedinelý personálny postup ministra Draxlera. O zmätkoch a nekompetentnosti ministra svedčia aj jeho organizačné pokyny, podľa ktorých premiestňuje pracovníkov ministerstva medzi jednotlivými útvarmi opakovane a chaoticky.

V období od 30. 9. 2014 do 18. 3. 2015 príkazom ministra bol deväťkrát zmenený organizačný poriadok na ministerstve. V priemere raz za osemnásť dní. Pri týchto zmenách sa jednotlivým útvarom raz zvyšoval počet pracovníkov, druhý raz sa znižoval. Pán predseda, veľmi pekne ďakujem za slovo.

- Reklama -