Šimaľ (TIP): Trenčín, mesto mostov, nesplnených sľubov vlády a nedodržaných termínov

0
TIP (Autor: TIP)

Vtedajší minister Ján Figeľ avizoval začatie výstavby mosta ešte v spomenutom roku a jeho dokončenie o dva roky neskôr. Obyvatelia sa po 16 rokoch, síce s omeškaním, ale predsa len, konečne dočkali. Pozitívnym faktorom je, že nápor, ktorému centrum a jediný most odolávali, denne po ňom totiž prešlo až 30 000 áut, sa znížil zhruba na polovicu a odľahčil tak značne dopravu. Negatívom ostáva kritický stav starého mosta, o ktorom sa hovorí už 4 roky a následnej nevyhnutnej rekonštrukcii, ktorá sa mala začať po uvedení druhého mosta do prevádzky. Aktuálne sa jazdí po oboch a starý most si bude musieť na svoju rekonštrukciu ešte počkať. V tomto roku malo ísť napríklad o opravu dilatácie mosta či jeho prechodových dosiek. Podľa slov hovorkyne slovenskej správy ciest Zuzany Hromcovej, uvedené práce z dôvodu nedostatku zdrojov z bežných prostriedkov zrealizované neboli a realizácia prestavby sa plánuje na roky 2018, 2019 až 2021. Slovenská správa ciest tiež v minulosti potvrdila, že most za 60 rokov svojej existencie dožíva. V 7-stupňovej stupnici mu patrí šiesta priečka, pričom siedma už znamená havarijný stav, a teda následné uzavretie mosta. Napriek skutočnosti, že most je schopný používania,viceprimátor mesta Trenčín, Ján Forgáč vyjadril názor, že situácia je kritická. Sľubovaná plynulá rekonštrukcia až taká jednoduchá nebude, nakoľko problémom nie je len jeho stav, ale aj riešenie zjazdov z neho, ktoré komplikujú dopravu v centre mesta. Radnica trvá na požiadavke nielen rekonštrukcie, ale aj úpravy, nakoľko sa obáva, že doprava môže byť v budúcnosti nezvládnuteľná.

Problém aj v mestskej časti

Obdobná situácia nastala v trenčianskej mestskej časti Opatová nad Váhom, kde je most v havarijnom stave a v polovici septembra tu vyhlásili mimoriadnu situáciu. Oprava vozovky začne tento mesiac. Spravuje ho Slovenská správa ciest, ktorá vyhodnotila jeho stavebno-technický stav taktiež číslom šesť zo siedmich možných stupňov, čo znamená veľmi zlý stav. Most sa nachádza nad miestnou komunikáciou a potokom v Opatovej nad Váhom, ktorá je súčasťou mestskej časti Trenčín-Sever. Je súčasťou hlavného cestného ťahu medzi Trenčínom a Dubnicou nad Váhom. Postavili ho v roku 1963, odvtedy slúži bez rekonštrukcie.

Všetky časti mostnej konštrukcie sú vplyvom vibrácií a otrasov od dopravy a dlhodobého celoplošného zatekania do prasklín značne poškodené. Mesto sa preto rozhodlo vyhlásiť v tejto časti Trenčína mimoriadnu situáciu. Po preštudovaní dokumentácie, vyhodnotení dostupných informácií o havarijnom stave mosta a aj s prihliadnutím na sťažnosti obyvateľov Opatovej nad Váhom na padajúce časti betónu z mostového objektu, primátor Trenčína vyhlásil začiatkom septembra mimoriadnu situáciu, o čom informovala hovorkyňa mesta Erika Ságová.

Medzi najzávažnejšie poruchy patrí množstvo výtlkov, celoplošný rozpad krytu vozovky, nefunkčná izolácia, rozpad betónu na rímsach, korózia výstuže, ohrozovanie opadávajúcimi časťami a rozpad betónu nosnej konštrukcie. Podľa vyjadrenia Zuzany Hromcovej zo Slovenskej správy ciest v týchto dňoch prebehla aktualizácia projektovej dokumentácie, nakoľko pôvodná dokumentácia bola ešte z roku 2011, odvtedy sa stavebno-technický stav mosta zmenil. Z dôvodu spomalenia degradácie bude v mesiacoch september a október obnovený kryt vozovky. Slovenská správa ciest preto na most osadila dočasné dopravné značenie, ktorým zúžila jazdné pruhy na moste a zároveň usmernila dopravu mimo nosníkov. K samotnej rekonštrukcii pristúpi Slovenská správa ciest v jarných mesiacoch roka 2016. Presný termín začatia stavebných prác, rozsah a náklady budú známe po zosumarizovaní rozdielov medzi pôvodnou a aktualizovanou projektovou dokumentáciou.

Čo skutočne rozhoduje

Miestni obyvatelia sa na jeho zlý technický stav sťažujú už viac ako desať rokov a rekonštrukciu určite privítajú, nakoľko každý deň chodia popod most ich deti do školy, a majú dôvodnú obavu, že niečo z mosta na nich spadne. Je na škodu, že sa vždy čaká do poslednej chvíle a následne nastávajú situácie ako na Orave v Podbieli, kde skolabovala doprava na medzinárodnom ťahu do Poľska.

Sú na mieste otázky, či vláda, ktorá vládne sama parlamentnou väčšinou, je takmer na konci svojho druhého volebného obdobia, to skutočne robí pre ľudí, ako uvádza. Či sa stará o potreby obyvateľov, dbá na ochranu majetku, života obyvateľov v každom regióne v rámci Slovenska, alebo sa rozhoduje podľa farby straníckeho trička a následne prerozdeľuje, prispieva financiami na chod samospráv na základe vlastného uváženia. Ministerstvo vnútra v apríli 2014 vysúťažilo päťsto áut od poľskej spoločnosti Wawrzaszek ISS Spólka za vyše 57 miliónov eur. Dodacia lehota bola upravená tak, aby boli všetky vozidlá dodané do vybraných miest a obcí do februára 2016. Teda mesiac pred parlamentnými voľbami a či takéto „rozdávanie“ politikom neslúži najmä na predvolebnú sebaprezentáciu za štátne. Tieto finančné prostriedky si viem predstaviť využiť efektívnejšie napríklad aj na rekonštrukciu spomenutých mostov, aby sa skutočne nečakalo na ďalší dopravný kolaps či dokonca tragédiu. Je staré príslovie, ktoré hovorí o peknom, no prázdnom tanieri, z ktorého sa človek, žiaľ, nenasýti. Tak by sme si mali aj my, občania, určiť priority na fungovanie nášho každodenného života a podľa toho vyberať, vplývať na nami zvolených politických zástupcov a nepodliehať populizmu, ale podporovať rozumné riešenia.

- Reklama -