Šimaľ (TIP): Kritizovať vie každý, no treba aj pochváliť

0
TIP (Autor: TIP)

V dnešných dňoch je situácia diametrálne odlišná a horná Nitra sa môže pochváliť veľkou investíciou v hodnote zhruba 50 miliónov eur. Nemecká firma Brose má záujem vybudovať v Prievidzi jednu zo svojich kľúčových európskych fabrík na výrobu dielov pre automobilový priemysel. Do regiónu s vysokou nezamestnanosťou, ktorú tu po odchode zanechala aj nadnárodná japonská spoločnosť YAZAKI, prinesie šesťsto nových pracovných miest.

Vláda SR, ako som spomenul už v predchádzajúcom článku, na čele s premiérom Robertom Ficom, významne podporuje baníctvo na hornej Nitre, ale aj to o pár rokov bude na konci svojej cesty a bude potrebné ponúkať ľuďom z tohto regiónu vhodné alternatívy. Sám premiér, ktorý s obľubou používa superlatívy, ju označil za vynikajúcu. Predseda vlády si zároveň nedovolil nespomenúť, ako je už pri jeho vláde zvykom, pre investora aj investičný stimul, ktorý podľa neho zodpovedá investícii, ktorú plánuje v Prievidzi zrealizovať. Mestu Prievidza a spoločnosti Prievidza Invest, s. r. o., (správca priemyselného parku v Prievidzi) bola schválená a poskytnutá návratná finančná pomoc, najviac vo výške 3,8 milióna eur vládou SR na svojom rokovaní v mesiaci júl tohto roku. Finančné prostriedky sú určené na splatenie existujúcich úverov za účelom zániku záložného práva pozemkov pod priemyselným parkom vo vzťahu k banke. Uzniesli sa na tom poslanci mesta na svojom mimoriadnom rokovaní a zároveň schválili zámer odpredaja pozemkov vo vlastníctve mesta a mestskej spoločnosti prichádzajúcemu investorovi, nemeckému výrobcovi komponentov.

Celkovo v rámci priemyselného parku plánuje investor nadobudnúť pozemky vo výmere približne 25 hektárov. Dohodnutá kúpna cena predstavuje 7,19 eur za m2, pričom ju určil znalec. Suma, ktorú za tieto pozemky mesto získa ich predajom, prejde do rozpočtu mestskej kasy a rozpočtu mestskej spoločnosti a financie tak zostanú pod kontrolou mesta a mestského parlamentu. S výstavbou haly chce investor začať ešte tento rok. Produkciu plánuje spustiť v lete roku 2016. Na začiatok prijme spoločnosť 300 zamestnancov, v priebehu piatich rokov ich počet vzrastie na 600. Výrobca nevylučuje, že ak všetko pôjde podľa plánu, zamestnancov prijme viac.

Brose tak potvrdzuje svoj rýchly a stabilný rast, celosvetovo ohlasuje jednu investíciu za druhou a v rýchlom slede otvára nové a nové závody. Za desať rokov zvýšila globálne tržby takmer päťnásobne, na súčasných viac ako 5 mld. eur a po Južnej Afrike, USA, Nemecku a Taliansku prišli na rad i Slováci.

Firma pritom na Slovensku pôsobí už od roku 2002, keď rozbehla za asistencie agentúry SARIO v Lozorne výrobu dverových a okenných systémov pre Automotive, kde zamestnáva približne 400 ľudí. Investícia koncernu vo výške 7 mil. eur bola v tom čase iba druhou v regióne strednej a východnej Európy. Priblížením sa k svojmu strategickému odberateľovi, bratislavskému závodu Volkswagen, Nemci výrazne znížili svoje logistické náklady.

Sekretár Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku Ján Pribula tvrdí, že nemecký dodávateľ komponentov ťaží zo všestranného zamerania výrobného programu, z výhodnej polohy svojho slovenského zastúpenia a oživenia na trhu s automobilmi. Spoločnosť dodáva pre viaceré svetové automobilky súčasne a využíva pritom strategickú polohu Slovenska, čím dokáže pohodlne obslúžiť závody po celej Európe.

Brose sa na Slovensku špecializuje na dodávky pre Škodu, Volkswagen a Porsche. Práve logistika a optimálna poloha zohráva pre Brose jednu z kľúčových úloh v obchode. Firma totiž dielmi z lozornianskej prevádzky zásobuje i ďalšie svetové automobilky v Rusku, Nemecku, Španielsku a Ázii. Úspech slovenskej pobočky Brose dokazujú i čísla. Firma v minulom roku utŕžila 143,5 milióna eur, čo je o päť miliónov eur viac ako v roku 2013. Zároveň si udržuje vysokú ziskovosť. Za vlaňajšok dosiahla zisk 3,5 milióna eur a podľa rebríčka rezortu financií patrí firma do skupiny najväčších platiteľov daní na Slovensku. Pri výbere lokality pre nový závod nemeckého koncernu hovorilo v prospech Prievidze viacero faktorov, kedy región disponuje dostatkom voľnej a kvalifikovanej pracovnej sily. Navyše tam majú dobre vybavený a technicky vhodný priemyselný park.

Brose expandovala i v susednom Česku. Jej prevádzka v meste Kopřivnice, kde vyrába aj svetoznáma automobilka TATRA, je najväčším výrobným závodom nemeckej podnikovej skupiny v rámci celého sveta. Firma naďalej rastie a v minulom roku tu ohlásila zámer preinvestovať takmer 100 miliónov eur do rozšírenia výroby zámkových systémov a polohovacích sedadiel. Investícia má k súčasným viac ako 2 000 zamestnancom pridať ďalších 800. Koncern si od expanzie sľubuje zdvojnásobenie tržieb na cieľovú 1 miliardu eur. Skupina Brose zamestnáva po celom svete približne 23 tisíc ľudí a autodiely dodáva pre viac ako 30 automobiliek. Spoločnosť patrí medzi top 100 najvýznamnejších dodávateľov pre automobilový priemysel. Producent autosúčiastok sa preto pýši sloganom: „V každom treťom aute vyrobenom na svete nájdete aspoň jeden diel vyrobený v niektorom zo závodov Brose.“

Na záver si dovolím súhlasiť so slovami pani primátorky: „Táto chvíľa je pre Prievidzu, ale rovnako pre celý náš región, jedna z najvýznamnejších za posledné desaťročia,“ za čo jej osobe a jej práci patrí moja pochvala a úcta.

- Reklama -