Taxikári štrajkujú. Nemá význam tento štát nazývať právnym, hovorí ich predseda Matej Krampl

1.8.2017 8:35

ROZHOVOR Dnes poobede si taxík v Bratislave zrejme tak ľahko nezoženiete. Taxikári v hlavnom meste majú toho dosť. Aplikácia Uber, ktorá poskytuje dopravné služby, plus nečinnosť kompetentných orgánov spravili svoje a pohár ich trpezlivosti pretiekol. Už o pár hodín začínajú taxikári v hlavnom meste ostrý generálny štrajk. O jeho dôvodoch a celkovej situácii pre PL v rozhovore viac prezradil predseda OZ koncesovaných taxikárov Matej Krampl.

Taxikári štrajkujú. Nemá význam tento štát nazývať právnym, hovorí ich predseda Matej Krampl
Foto: ReprofotoFacebook/ Občianské združenie koncesovaných taxikárov
Popis: Taxíky v hlavnom meste

Čo je cieľom generálneho ostrého štrajku, ktorý organizujete?

Štrajk organizujeme z dôvodu, že dlhší čas, v tomto prípade to budú už dva roky, čo tu "funguje" taxislužba Uber, takmer nikto nič nepodnikol, aby zrovnoprávnil podnikateľské prostredie. Ak sa naďalej bude ignorovať fungovanie podobných platforiem za hranicou legálnosti, tak potom nemá význam tento štát nazývať právnym štátom, lebo právo tu pravdepodobne veľkú rolu nehrá. Naším cieľom je vyriešiť tento globálne problematický fenomén či už Uber, alebo Taxify. Obe platformy fungujú na totožnom princípe. Naše OZ je založené mladými ľuďmi, ktorí vedia, že doba ide dopredu a nemôžeme a hlavne nechceme v tomto smere zaspať. Vieme, že legislatívu je potrebné prispôsobiť dobe, ale teraz sú jasne stanovené pravidlá na prepravu osôb za odplatu.

Ako je ale možné, že na legálnej báze taxislužby formou aplikácie a legálnych vodičov vie fungovať napríklad taký Hopin alebo Liftago? Ako to, že týmto taxislužbám nerobí problém dodržiavať zákony? A áno, Uber JE taxislužba, v žiadnom prípade tu nemôžeme hovoriť o kolaboratívnej (zdieľanej) ekonomike. Čo potvrdilo aj ministerstvo dopravy. Neexistuje, aby profesiu, na ktorú je potrebné splniť isté kritéria, ktorú podľa zákonov môže vykonávať iba človek s povolením, v tomto prípade s licenciou, vykonával nejaký študent popri škole ako brigádu alebo prisťahovalec z Rumunska. Musíme si uvedomiť, že ide o profesiu, nie o sezónne privyrobenie.

Štrajk sa začína o 14. h, dokedy bude trvať?

Dokedy bude štrajk trvať, to neviem povedať. Uvidíme podľa toho, ako sa situácia vyvinie. Môže trvať hodinu alebo aj dva dni.

Ako bude prebiehať? Bude to organizovaná reťaz taxíkov?

Stretnutie máme naplánované ako vždy pri OC Danubia a k priebehu sa vyjadrovať nebudem. Každopádne pôjde o nenásilný štrajk.

Koľko taxikárov sa štrajku zúčastní?

Zatiaľ vieme o stovke vodičov, ktorí za nami vždy stoja. No pevne verím, že ich príde niekoľkonásobne viac. Je to na nich, ide o ich záujmy. Ak nemajú záujem bojovať za svoju prácu, tak nemusia čakať, že sa situácia vyrieši sama. My im dávame možnosť vyjadriť sa a prispieť účasťou.

Bojujete za transparentné podmienky pre taxikárov, na aké úrady ste sa pred štrajkom obrátili s touto požiadavkou? A aké vyrozumenie ste od nich dostali?

Úrady sa vyjadrili už samé. Ministerstvo financií zdaňuje Uber od budúceho roka. Ministerstvo dopravy sa vyjadrilo, že Uber je taxislužba, ale, žiaľ, vodičov podľa mestskej a štátnej polície nemožno kontrolovať, lebo nevedia ako.

Požadujete zákaz Uberu na Slovensku, podobne ako je to v Nemecku alebo Francúzsku?

Sú len dve možnosti. Buď to zakázať ako napríklad v Maďarsku alebo najnovšie v Brne. Druhá možnosť aplikovať do legislatívy taxi aplikácie, resp. platformy na prepravu osôb, určiť ich činnosť ako taxislužbu a kontrolovať dodržiavanie zákonov.

V čom konkrétne vidíte problém v spoločnostiach ako Uber a Taxity?

Tých problémov je veľa a je to na niekoľkohodinovú diskusiu, ale tie nazávažnejšie sú napríklad schovávanie sa za zdieľanú ekonomiku, aj keď reálne o zdieľanú ekonomiku nejde, čo sú podložené fakty. Tváriť sa, že nejde o taxislužbu, aj keď o taxislužbu ide. Diskutabilné platenie daní samotnými vodičmi (cestná daň, daň z prijmu)...

Je ich činnosť nelegálna alebo inak v rozpore so zákonom?

Sú tu dve činnosti. Prvá činnosť je samotná činnosť aplikácií Uber a Taxify. Generálny advokát Európskeho súdneho dvora Maciej Szpunar uviedol, že Uber je taxislužba. Je potrebné si ale počkať na rozhodnutie európskeho súdu, ale vieme, že vo väčšine prípadov súd odobrí návrh generálneho advokáta. Advokát Maciej Szpunar konal na základe podnetu zo Španielska. Čiže v prípade, ak Uber je taxislužba, tak koná aj spoločnosť proti internej legislatíve štátu, v ktorom podniká. Druhá činnosť je činnosť vodičov. Vodiči sú podľa platných zákonov vodiči taxislužby a ignorujú celý zákon č. 56/2012 o cestnej preprave. Mimo iného aj daňové zákony.

Toto nie je váš prvý štrajk, naposledy to bol tichý s modrými vlajkami. Očakávate po tomto štrajku, že sa veci pohnú dopredu?

Určite očakávame, že sa ľady pohnú. Prácu vodiča vozidla taxislužby vykonávajú profesionálni vodiči, ktorí dodržujú zákony a živia touto prácou seba a svoje rodiny. Tento vírus s názvom Uber a Taxify je ale taký rozšírený, že pomaly prestávajú byť schopní živiť rodiny, musia pracovať raz tak dlho, na úkor rodiny. Aby mohli splácať auto, odvody atď. Keď tí vodiči nebudú mať z čoho platiť a živiť rodiny, myslíte, že to pôjde po dobrom formou štrajku?

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: du
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Mainstreamové riešenie klimatickej zmeny je drahé s neistým koncom aj s úpadkom ekonomiky, tvrdí hydrológ

8:03 Mainstreamové riešenie klimatickej zmeny je drahé s neistým koncom aj s úpadkom ekonomiky, tvrdí hydrológ

ROZHOVOR Jednou z príčin sucha, aké na Slovensku poznáme z posledných rokov, je poškodzovanie krajin…