Strana Borisa Kollára si zaumienila pošpiniť značku SNS. Maďarič už buduje kariéru, ktorá je pravdepodobne mimo súčasnej koalície, hovorí Hrnko

12.5.2018 0:01

ROZHOVOR Spor medzi Sme rodina a SNS naberá v posledných dňoch na obrátkach. „Strana Borisa Kollára si zaumienila pošpiniť značku SNS,“ hovorí pre Parlamentné Listy podpredseda SNS Anton Hrnko. Ako teda vníma kritiku zo strany Milana Krajniaka, že pri nákupe transportérov majú zarobiť ľudia blízki SNS, a prečo Hrnko po dvoch rokoch prišiel s návrhom odvolať poslankyňu Sme rodina Petru Krištúfkovú z osobitného kontrolného výboru? Jeho návrh však nepodporil Marek Maďarič či Ján Podmanický zo Smeru. Znamená to, že koalícia nie je úplne súdržná?

Strana Borisa Kollára si zaumienila pošpiniť značku SNS. Maďarič už buduje kariéru, ktorá je pravdepodobne mimo súčasnej koalície, hovorí Hrnko
Foto: TASR
Popis: Anton Hrnko

V stredu odvolal parlament z Osobitného kontrolného výboru NR SR na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva opozičnú poslankyňu Petru Krištúfkovú zo Sme rodina na váš návrh. Prečo ste sa rozhodli podať tento návrh?

Predovšetkým treba povedať, že to bol návrh Slovenskej národnej strany, ktorý som ja, ako osoba v tomto kompetentná, predložil. Pani Krištúfková bola do osobitného kontrolného výboru zvolená v rámci celého balíka tých, ktorí boli do výborov zaradení pred dvomi rokmi. Slovenská národná strana vtedy nechcela robiť žiadne problémy.

Medzičasom však vyšli na povrch ďalšie informácie, kde pani Krištúfková priznala, že ju vydieral jeden mafián a že veci, ktoré podpísala v jeho prospech, urobila pod nátlakom. Ja osobne v straníckej politike presadzujem zásadu, že nie každý, kto je zvolený ľuďmi do parlamentu, by sa mal slobodne zoznamovať s utajovanými informáciami, najmä citlivými informáciami zo spravodajských služieb. V tomto zmysle som sa niekoľkokrát pokúšal, aby bola možnosť uchádzať sa o zvolenie do týchto výborov, ale aby poslanci predložili bezpečnostnú previerku, ktorá ich oprávňuje zoznamovať sa s utajovanými skutočnosťami. V iných parlamentoch to funguje.

Myslím si, že je chyba nášho ústavného poriadku, že ľudia, ktorí by nikdy nedostali certifikát bezpečnosti, sa dostávajú do výborov, kde sa zoznamujú s mimoriadne citlivými informáciami.

Keďže príslušníci zoskupenia Sme rodina, ktoré sa vydáva za stranu, používajú všetky metódy, najmä klamstvá, aby nás očiernili, tak sme si povedali, že ideme do politického zápasu s touto stranou, ale nebudeme vyťahovať veci, ktoré si vymyslíme alebo vycuciame z prsta.

V prípade odvolania Krištúfkovej sa Sme rodina bráni, že všetky veci boli známe už pred voľbami, pričom to bolo aj niekoľkokrát vysvetlené, a že celé toto odvolávanie sa začalo v súvislosti s výrokmi Borisa Kollára o prepojení SNS na mafiu a Antonina Vadalu.

Strana Borisa Kollára si zaumienila pošpiniť značku SNS. Odvolanie Krištúfkovej sme mali v pláne už dlhšie. Informácia, že ju v osobitnom kontrolnom výbore nechceme, je staršieho dáta. Teraz sme ju vytiahli nie preto, že by sme sa báli ich klamstiev, ale že chceme povedať, aká je skutočne pravda.

Ak by sme sa vrátili dva roky spätne, tak by ste konali inak a do výboru by ste ju nezvolili?

V každom prípade si budeme musieť na toto dávať pozor a ja osobne sa budem naďalej snažiť, aby tí, ktorí budú volení do výboru pre obranu a bezpečnosť a osobitných kontrolných výborov, mali povinnosť požiadať o previerku Národný bezpečnostný úrad. Môj názor je taký, že nielen pani Krištúfková by takúto previerku nezískala.

Za váš návrh, aby Krištúfkovú odvolali z výboru, nehlasoval ani Marek Maďarič či Ján Podmanický zo Smeru. Bývalý minister kultúry dokonca povedal, že ho vaše argumenty nepresvedčili a že ste nepriniesli žiadne nové informácie. Ako to vnímate?

Pán Maďarič si už buduje svoju vlastnú kariéru, ktorá je pravdepodobne mimo rámec súčasnej koalície. Pánovi Podmanickému sa čudujem, ale potom, keď mu boli predložené nové skutočnosti, uznal svoju chybu.

Nie je to príznak, že koalícia nie je úplne súdržná?

Rozhodne nie. Dokonca Katarína Cséfalvayová v stredu vstúpila do strany Most-Híd, čo znamená, že má dôveru v stranu, ktorá tvorí vládnu koalíciu.

V posledných dňoch sa diskutuje o nákupe vojenských transportérov za vyše 400 miliónov eur. Milan Krajniak zo Sme rodina v reportáži fínskej verejnoprávnej televízii YLE hovoril, že disponuje informáciami, že na kúpe transportérov majú zarobiť ľudia blízki SNS a že sa hovorí o provízii dvadsať percent z ceny zákazky. Čo si o tom myslíte?

Pán Krajniak klamal na medzinárodnej úrovni. Keď tu bojujeme o vlastných voličov, tak je to v poriadku, aj keď česť mnohých politikov sa končí tam, kde sa začínajú ich preferencie, ale tým, že to pán Krajniak vytiahol na medzinárodnú úroveň, poškodil dobré meno Slovenskej republiky.

Tender ešte nebol vyhlásený a keď budú všetky skúšky urobené, tak pôjde toto vozidlo do tendra so všetkými potenciálnymi záujemcami, kde sa preukáže, ktoré transportéry sú lepšie.

Mne sa však zdá, že niektorí poslanci sú lobisti medzinárodných firiem, ktorým jednoducho prekáža, že by sa mohla na Slovensku, aspoň čiastočne, revitalizovať zbrojná výroba, ktorú tu v roku 1990 zrušil prezident Václav Havel. To je na tom všetkom najhoršie.

Navyše pán Krajniak asi vychádza zo svojich vlastných skúseností, keď bol zástupcom KDH vo Fonde národného majetku SR či keď bol zástupcom KDH na ministerstve vnútra, kde mal prezývku Milan Peňaženka a ktorého spomínal aj prokurátor Vasil Špirko. Ak si teda pán Krajniak myslí, že jeho metódy, ktoré používal ako Milan Peňaženka, robí aj SNS, tak je na omyle a my si to nenecháme páčiť.

Sú to celkom závažné tvrdenia...

To sú naše domnienky, nie tvrdenia. On prichádza tiež s domnienkami, tak aj my. Okrem iného aj ministerstvo obrany podalo v piatok na Krajniaka trestné oznámenie. Ak sa dozvedel o províziách, tak bolo jeho povinnosťou ísť na prokuratúru a nie do fínskej televízie.

Predseda Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť Anton Hrnko (SNS) Zdroj: TASR

Keď sa vrátime k nákupu transportérov, tak hlavná výčitka, ktorá zaznieva, je, či by skutočne nebolo transparentnejšie, keby sa všetky dokumenty v súvislosti s týmto nákupom zverejnili?

Opakujem, stále ide o vývoj vozidla, ktoré ešte nemá nič vyhraté. Nakoniec o tom tendri rozhodne vláda.

Bezpečnostný analytik Martin Dubéci zverejnil technickú dohodu medzi Slovenskom a Fínskom o nákupe obrnených transportérov, ktorú už mesiace ministerstvo obrany tají a ktoré zverejnilo fínske ministerstvo. Dubéci tvrdí, že v čase, keď ministerstvo obrany tvrdilo, že vytvára analýzu a porovnanie toho, aký stroj by malo Slovensko kúpiť, tak už v skutočnosti podpísalo dohodu s Fínmi o novom type transportéra.

Martin Dubéci by mal, keď sa tvári ako analytik, vychádzať z faktov. Keďže sa však chce politicky angažovať, hľadá cesty, akým spôsobom sa zviditeľniť, ale tiež varí z vody.

Orgány na ministerstve obrany a štátne firmy dospeli z hľadiska vývoja k záveru, že je to cesta, ktorá by mohla byť úspešná a tak to predložili vláde. Nie je tu nič, čo by tu bolo netransparentné.

Keď sme prijali na seba záväzky mať nasaditeľnú mechanizovanú brigádu a že naše pásové vozidlá nespĺňajú zadania, aby sme mohli plniť národné ciele vyzbrojovania, tak sa museli hľadať spôsoby, ako sa dostať k novému kolesovému vozidlu. Samozrejme sa nám ponúkali vozidlá z Francúzska alebo Nemecka, alebo poľský transportér Rosomak. Ani jedno z týchto vozidiel však nepláva. Pozrite sa pritom na slovenské teritórium, kde je množstvo malých a veľkých riek. Potrebujeme mať teda vozidlo, ktoré spĺňa aj toto kritérium.

Nie je teda problém, že by sa na tom mala podieľať fínska firma Patria, ktorej boli dokázané úplatky aj v Slovinsku či Chorvátsku?

Pokiaľ viem ja, tak Fínsko je krajina, ktorá má najnižšiu mieru korupcie v Európskej únii. To, že niekto robí niečo zlé, neznamená, že to robia všetci. Naším cieľom je revitalizovať slovenskú zbrojnú výrobu. Je to program SNS od roku 1990, ktorý pomôže slovenským technikom, vývojárom a robotníkom, ktorý v konečnom dôsledku minú svoje peniaze na Slovensku a navyše časť peňazí odvedú vo forme daní do štátneho rozpočtu.

Základná myšlienka, ktorú teda presadzujeme, znie, že peniaze daňových poplatníkov sa majú použiť na niečo doma a ak slovenský výrobca je schopný dodať na trh výrobok, ktorý je konkurencieschopný so zahraničnými, tak máme dať prednosť jemu pred zahraničným výrobcom, pretože je to na prospech Slovenska.

Pod dokumentom, ktorý zverejnil Martin Dubéci, je podpísaný ako vtedajší riaditeľ pre vyzbrojovanie generál Daniel Zmeko, ktorý sa neskôr stal náčelníkom generálneho štábu. Sú tu špekulácie, že to dostal za odmenu.

Odmena sem, odmena tam. Čo keby pán Dubéci zverejnil donorov svojej analytickej skupiny, pre ktorú pracuje?

Ak má pán Dubéci či pán Krajniak pocit, že prišlo k niečomu nezákonnému, nech podajú trestné oznámenie na generálnu prokuratúru. Vidíme, že sám generálny prokurátor Jaromír Čižnár si nedáva servítku pred ničím, tak nech podajú podnet a nech sa ukáže pravda.

Ak chce byť naše vozidlo, ktoré ideme vyvíjať konkurencieschopné aj v zahraničí, tak budeme musieť zverejniť všetky detaily aj na medzinárodných výstavách. Stane sa to?

Poviem príklad. Slovensko malo vyvinutú jednu z najlepších húfnic Zuzanu, pričom o ňu prejavilo záujem Turecko. Pri veľkej otvorenosti, ktorá tu z našej strany bola, sa stalo, že ju naši naivní vývojári na dva týždne poslali do Turecka bez akejkoľvek kontroly. Turci ju po dvoch týždňoch vrátili a nakoniec odstúpili od kontraktu, pričom sme sa dozvedeli, že idú nakúpiť za desať miliárd dolárov samohybné húfnice z Južnej Kórey. Keď všetko upadlo, tak sme sa dozvedeli, že Turci si vyvinuli vlastnú samohybnú húfnicu. Nechceme teda robiť rovnaké chyby, že všetko dáme na trh, niekto si to odkopíruje a my si utrieme ústa.

V súvislosti s armádou tu prebieha diskusia aj o miliardovom nákupe stíhačiek, pričom v hre sú švédske stíhačky JAS-39 Gripen a americké F-16. Ktorý variant by bol pre vás najprijateľnejší?

Treba všetko domyslieť do dôsledkov, pretože nejde iba o nákup stíhačiek samotných. Slovensko momentálne využíva stíhačky MIG-29 a do roku 2019 máme abonentnú zmluvu o ich servise a údržbe s Ruskom. Životnosť týchto stíhačiek je však do roku 2035. Aby mohli naši piloti lietať na „migoch“, tak potrebujú výcvikové zariadenia od trenažérov cez vetrone a podzvukové stíhačky. Piloti teda predtým, než sadnú do stíhačky MIG-29, cvičia na Albatrosoch.

Keď kúpime iné lietadlá, tak budeme musieť kúpiť aj iné výcvikové lietadlá a celý spomínaný systém. Z toho dôvodu si musíme dať otázku, čo je pre nás najdôležitejšie. So Slovenskom sa nikde nepočíta, že by naše stíhačky išli do bojového nasadenia. Potrebujeme stíhačky len na zabezpečenie našej vzdušnej suverenity a na to nám stačia dve stíhačky.

Nechceme zostať na dodávkach z Ruska a preto si musíme rozmyslieť, ktoré stíhačky chceme. Myslím si ale, že nič nezmeškáme, keď veci neunáhlime. Gripeny sú však skôr hračka ako stroje. Ich obhajcovia sa mi zdajú ako silní lobisti súkromných firiem. Ak máme kupovať stroje, ktoré budú niečo znamenať, tak potom radšej F-16, to by to bol predaj od vlády vláde, čím by sme sa vyhli aj podozreniam z korupcie.

Ak sa prikloníme k americkým stíhačkám F-16, tak by sme ich vedeli dostať najskôr asi až v roku 2022. Kritika zaznieva, že by sa predĺžila naša závislosť od Ruska.

Rusofóbia je tiež jedna z fóbii, ktorá by mala byť postihovaná ako antisemitizmus či xenofóbia. Slovensko je krajina, ktorá nechce s nikým vojnu, tobôž nie s Ruskom.

Na záver, ako vnímate možnosť, že by sa Slovensko mohlo podieľať na únose vietnamského občana?

Pýtali sa ma na to už aj nemeckí, aj americkí novinári. Bola by neúcta k obetiam predchádzajúceho režimu, keby sa krajina so  skúsenosťou ako Slovensko, keď sme boli priamo konfrontovaní s tým, že orgány komunistického štátu unášali ľudí z Rakúska alebo Nemecka, podieľala na niečom takomto. Nepredpokladám, že by na Slovensku niekto tak hlboko klesol.

Samozrejme, existuje tu možnosť, že vietnamská strana zneužila našu pohostinnosť, čo by znamenalo zhoršenie vzťahov medzi oboma krajinami. Predpokladám však, že to ministerka vnútra Denisa Saková vysvetlí v utorok na výbore pre bezpečnosť a obranu.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ondrej Šprlák
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Nevidím zmysel, aby Kiska šiel cestou spolupráce s Dzurindom a Miklošom. Smer na jeho stranu nie je pripravený, hodnotí politológ Kusý

0:01 Nevidím zmysel, aby Kiska šiel cestou spolupráce s Dzurindom a Miklošom. Smer na jeho stranu nie je pripravený, hodnotí politológ Kusý

ROZHOVOR Béla Bugár prezidentom? To je podľa politológa a bývalého politika Miroslava Kusého takmer …