Ochromí bratislavský Volkswagen štrajk? Aký osud čaká po emisnom škandále výkladnú skriňu slovenskej ekonomiky? Odborár z fabriky to pre PL vysvetlil

20.10.2015 12:20

Prepúšťať sa nebude a platy ohrozené nebudú, tvrdí pre ParlamentnéListy.sk o priamych dopadoch emisnej aféry Volkswagenu na bratislavský závod šéf jeho odborov Zoroslav Smolinský. Horšie je to však s novou kolektívnou zmluvou, ktorej podpis už mešká... Čo všetko sa v prípade jej nepodpísania môže vo fabrike diať?

Ochromí bratislavský Volkswagen štrajk? Aký osud čaká po emisnom škandále výkladnú skriňu slovenskej ekonomiky? Odborár z fabriky to pre PL vysvetlil
Foto: SITA
Popis: Testovanie Volkswagenu Touareg diesel na emisie

Doposiaľ nepredstavené modely áut na rok 2016 s naftovým motorom majú nainštalovaný podozrivý softvér. Ten môže skresľovať emisné testy, podobne ako to bolo pri modeloch vyrobených od roku 2008 do 2015. Do akej miery to môže ešte viac ohroziť Volkswagen, prípadne konkrétne bratislavský závod?

U nás vyrábame modely, ktorých sa problematika tohto softvéru priamo nedotýka. Vyrábame 6 rôznych značiek automobilov, pri ani jednom modeli neboli tieto softvéry použité. Druhá vec je dôvera, ktorú by sme mohli stratiť. Pohybujeme sa ale v segmente, kde je silná dôvera k značkám, myslím si preto, že k tomu nedôjde a že výroba nebude nijakým spôsobom ovplyvnená.

Nové vedenie podniku si podľa medializovaných informácií zavolalo zástupcov jednotlivých závodov do Nemecka a oznámilo im, že sa majú s odborármi dohodnúť na spôsobe úspor. Už vám niekto niečo v tomto smere oznámil, aká je predstava redukcie, prípadne jej forma?

Áno, je to pravda, takéto stretnutie prebehlo, ale ešte nám nič nebolo oznámené. S vedením podniku ešte budeme sedieť.

Takže žiadne informácie o ohrozenom počte zamestnancov v Bratislave alebo ich platov nemáte?

Počet zamestnancov ohrozený nie je, počtu ľudí sa to nedotkne. Tak isto by nemal byť ohrozený súčasný systém odmeňovania a bonusov, rovnako ako ani výška miezd. Mrzí ma naopak, keď je súčasná situácia vo Volkswagene prezentovaná novinármi ako ohrozenie platov či počtu zamestnancov, to vylučujeme.

Bude vo zvýšenej miere využívané flexikonto?

Flexikonto už máme zavedené dlhšie, pomaly 18 mesiacov, je to výborný nástroj flexibility a na tom sa nič nebude meniť.

Závod v Bratislave bol viackrát označený za najlepší v celom koncerne. Nemôže to ovplyvniť vedenie firmy, aby sa úspory nedotýkali práve bratislavského závodu?

To, že bol takto náš závod označený, súvisí priamo so zamestnancami. Naši zamestnanci sú vysoko kvalifikovaní, navyše flexibilný, nejaké úsporné opatrenie v tomto smere je preto vylúčené.

Kolektívna zmluva bola platná len do septembra. V akom stave je nová na ďalšie obdobie, je prijatá?

Ešte nie. My sme začali rokovať o kolektívnej zmluve od júla, prišiel však problém s emisiami. A tak sme prerušili rokovania, aby sme dostali informácie od vedenia a vedeli sa k nim postaviť. Zmluva ešte podpísaná nie je.

„Úvodné rokovania medzi vedením Volkswagenu a odbormi naznačujú, že manažment závodu sa nepoučil z udalostí z minulého roku, ktoré viedli k štrajkovej pohotovosti,“ to ste hovorili ešte pred mesiacom. Znamená to, že štrajk je v prípade nepodpísania kolektívnej zmluvy aktuálny?

Je pravda, že prvé kolá rokovania na nás pôsobili veľmi amatérsky zo strany vedenia, všetky možnosti boli preto pripravené. Ak by nedošlo k dohode, naše tvrdšie reakcie nie sú vylúčené. Ale ja dúfam, že sa poučia, nielen z minulosti, ale aj z momentálnej situácie a že k takému niečomu nedôjde.

Ako komunikuje kauzu so softvérom vedenie firmy smerom na zamestnancov?

Dva týždne som bol teraz mimo fabriky, ale nemám informácie, že by vedenie túto vec špeciálne zamestnancom komunikovalo.

Ľudia vo VW Slovakia zarábajú v hrubom bez započítania odmien manažmentu v priemere okolo 1 750 eur za mesiac. V minulom roku vraj platy klesli...

Neklesli, to nie je pravda. Skrátili sme len pracovný čas o 18 minút, ktoré prešli do flexikonta. Ale to je širšia problematika a súvislosti... Tento rok sa zdvihli platy o vyše tri percentá.

V roku 2014 sa vo VW vyrobilo 394 tisíc automobilov, koľko očakávate tento rok?

Očakávame podobné číslo, aj keď tento rok bol oveľa komplikovanejší. Prichádzali nové nábehy výroby, napríklad nová Audi Q7, takže tá situácia bola jednoducho iná.

Čo vyrába bratislavský VW

V závode v Bratislave sa ako v jedinom na svete vyrábajú autá piatich rôznych značiek. V súčasnosti sa vyrábajú Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie Porsche Cayenne. Produkcia radu New Small Family, ktorý zahŕňa modely značiek Volkswagen, Škoda a Seat, odštartovala v septembri 2011. Ani pri jednom z týchto modelov neboli použité softvéry upravujúce tvorbu emisií.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ľudovít Kusal
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

To je to, proti čomu chcem dnes bojovať, vysvetľuje Gašpar. Policajný exprezident je veľmi konkrétny

0:01 To je to, proti čomu chcem dnes bojovať, vysvetľuje Gašpar. Policajný exprezident je veľmi konkrétny

ROZHOVOR Politika ani kandidatúra vo voľbách nie je mojou prioritou, opakuje pre ParlamentnéListy.sk…