Občas boli nejaké posmešky, ale s fyzickým útokom som sa nestretla, hovorí o rasizme v Bratislave kandidátka na primátorku

24.6.2018 0:01

ROZHOVOR Z akého dôvodu sa rozhodla kandidovať na post primátorky Bratislavy? Ako vníma opozičné vyjednávania a že strany SaS a OĽaNO podporili Jána Mrvu? Čo sú najväčšie problémy Bratislavy? A aký je životný príbeh kandidátky KDH Caroline Líškovej? Stretla sa v Bratislave aj s rasizmom? "Ponúkam pre verejný prospech môj príbeh, skúsenosti a vedomosti," hovorí v rozhovore pre Parlamentné Listy.

Občas boli nejaké posmešky, ale s fyzickým útokom som sa nestretla, hovorí o rasizme v Bratislave kandidátka na primátorku
Foto: TASR
Popis: Caroline Líšková

Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátorky Bratislavy?

Rozhodla som sa kandidovať z toho dôvodu, že ako rodená Bratislavčanka vidím, čo všetko tu nefunguje, ako by malo. Vzhľadom na to, že nie každý má možnosť mať obetavých, múdrych a podporujúcich rodičov, vďaka ktorým mám vzdelanie a úspech v práci, cítim morálnu povinnosť, že by som rada odovzdala ďalej pre verejný prospech to, čo mi život dal.

Nie je to veľká ambícia byť primátorkou hlavného mesta, keďže vás doteraz skoro nikto nepoznal?

Mám 47 rokov a 25 rokov po skončení vysokej školy, čiže si myslím, že som dostatočne zrelá a mám dostatočné skúsenosti a rozhľad. Je mi jasné, že ľudia môžu spochybňovať, že som nepôsobila v komunálnej politike, ale komunálni politici viedli predsa Bratislavu doteraz a pozrime sa, v akom stave je Bratislava.

Myslím si, že je pre občanov veľká pridaná hodnota, že som človek z praxe s manažérskymi skúsenosťami a s ekonomickým vzdelaním, pričom nemám žiadne komunálne väzby či záväzky. Sami vidíme, že v komunálnej politike sa veľmi veľa rozpráva, ale výsledky sú zanedbateľné.

A prečo si vás vybralo KDH?

Dostala som ponuku od predsedu Alojza Hlinu a celého predsedníctva KDH. Som v KDH sedem rokov. Vedeli o mne, že sa zameriavam prioritne na ekonomické oblasti a vyhodnotili to ako veľký potenciál. Po zvážení som ich ponuku prijala.

Boli ste súčasťou vyjednávania s opozičnými stranami SaS a OĽaNO? Tí nakoniec predstavili spolu so Sme rodina Jána Mrvu.

Skôr okrajovo, pretože vyjednávania sa uskutočnili medzi špičkami politických strán. Poviem pravdu. Je veľmi ťažko niečo vyjednávať, keď rok a pol dopredu je už dohoda medzi SaS a OĽaNO. Veľmi dobre všetci vieme, že OĽaNO malo v koaličnej dohode povinnosť nominovať kandidáta na post primátora Bratislavy.

Neformálne som sa stretla s pánom Matovičom a aj pánom Sulíkom pri inej príležitosti, ale oficiálne, že by rokovali o mojej podpore, také niečo sa neudialo. My sme sa však do poslednej chvíle snažili komunikovať s týmito opozičnými stranami, ale keď sme sa dopočuli, že Sme rodina bude súčasťou tejto koalície, tak to bolo pre nás uzavreté.

Hoci v komunálnej politike sa volič príliš nerozhoduje hodnotovo, koho zvolí, tak napriek tomu nehrozí, že sa pravicové hlasy voličov rozbijú medzi vás a pána Mrvu, ktorý je tiež kresťanský politik?

Pán Mrva sa prezentuje ako konzervatívec, ale pre mňa je potom nepochopiteľné, že prijal podporu Sme rodina – Borisa Kollára. Nerozumiem jeho mysleniu, ale s tým sa už bude musieť hodnotovo vyrovnať sám. Ja som kresťanka – katolíčka a cítim maximálnu podporu zo strany KDH.

KDH je už dlhšie v spore so Sme rodina. Teraz ste to naznačili tiež. V čom je podľa vás jadro problému?

Nenazvala by som to sporom. Hodnoty a hodnotové zázemie je v KDH rozdielne ako v Sme rodina. Strácali by sme teraz čas, keby vymenúvali, aké hodnoty uznáva KDH v porovnaní so Sme rodina. Ak sa chceme s niekým spájať, tak by to malo byť pre nás hodnotovo prijateľné.

Ak by ste neuspeli v súboji o post primátorky Bratislavy, uvažovali by ste potom aj o možnosti kandidovať do parlamentu?

Predovšetkým sa teraz sústredím na komunálne voľby. Niekoľkokrát som už povedala, že ak vyhrám, tak je to bezpredmetná otázka.

Kto bude vaším najväčším súperom?

Pre mňa sú všetci súperi. Uvedomujem si, že som najmenej známa zo všetkých kandidátov, ale o to viac som motivovaná a chcem, aby ma ľudia spoznali.

Aký je teda váš príbeh? Z internetu je známe, že máte otca z Ghany.

Áno, otca mám z Ghany. Prišiel do Bratislavy ako študent medicíny, kde stretol svoju osudovú lásku – moju mamu, ktorá trvá až dodnes. Rodičia ma vychovali dobre a chceli, aby som bola úspešná a aby som dosiahla čo najviac vo svojom živote. Vyštudovala som Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Na Fakulte manažmentu som si spravila aj postgraduálne štúdium. Vždy som pracovala vo svojom odbore a mám dlhoročnú manažérsku prax. Som vydatá a mám dve dospelé dcéry.

Ponúkam pre verejný prospech môj príbeh, skúsenosti a vedomosti. Som presvedčená, že primátor hlavného mesta je manažérska funkcia, kde sú nevyhnutné takéto zručnosti. Bratislava primátorku ešte nemala a tak si myslím, že teraz je ten správny čas.

Caroline Líšková Zdroj: TASR

Hovoríte, že Bratislava potrebuje manažéra, tak čo je najväčší problém Bratislavy?

Problémov je veľa. Je smutné, že sa stále nerieši katastrofálna doprava. Myslím si, že Bratislava by už konečne potrebovala odvážneho primátora, aby sa niektoré opatrenia už skutočne prijali a aby bolo aj v krátkom čase cítiť, že sa riešia problémy.

Za posledné štyri roky nedokázal súčasný primátor Nesrovnal schváliť ani pravidlá parkovacej politiky. V kampani ale hovoril, že parkovanie bude vyriešené.

Vôbec sa tiež nestavajú nájomné byty. Teraz bude pred voľbami odovzdaných deväť nájomných bytov, čo je naozaj smiešne.

Osobne by som chcela nastaviť aj efektívne fungovanie mestských podnikov, ako je BVS, OLO či Dopravný podnik, ktorý je momentálne stratový. Pre mňa je však stále nepochopiteľné, že Bratislava stále nemá vlastný mestský podnik, ktorý bude udržiavať komunikácie a zeleň a radšej sa to subdodávateľsky zabezpečuje cez externých dodávateľov. V rámci kampane súčasný primátor najnovšie hovorí, že tieto zmluvy sa zrušia, ale stále sa nič neudialo.

Nepáči sa mi ani výstavba developerských projektov bez toho, aby sa vyriešila infraštruktúra. Myslím si, že keby sa zákonne zabezpečila povinnosť voči developerom, že by napríklad na každý byt museli zabezpečiť aj miesto dieťaťa v škôlke, tak by postavili aj škôlky, ktoré by dali následne do správy mesta. Toto je riadenie pre ľudí a občanov Bratislavy.

Obmedzenie automobilov v meste by navyše pomohlo k plynulejšej doprave, posilneniu verejnej dopravy či rozšíreniu peších zón a zelene. Bratislava potrebuje systematické riešenia. Som presvedčená, že Bratislava si zaslúži, aby bola moderným metropolitným mestom. Sama som predstavila strategický plán do roku 2030, ktorý som nazvala Fungujúca Bratislava. Jednotlivé tézy budem postupne predstavovať, pričom som prizvala aj všetkých občanov na participáciu. Existuje aplikácia, cez ktorú získavam podnety od občanov, ktoré následne zapracujem do strategického plánu. Všetci sa teda vieme podieľať na tom, aby bola Bratislava fungujúca.

Dlhé roky každý rozpráva o riešení dopravnej situácie v Bratislave. Vy hovoríte o zavedení mýta na vstupe do Bratislavy. Igor Matovič vás za to skritizoval, že len zvyšujete šance Nesrovnalovi. Ako vnímate jeho kritiku a čo si máme pod zavedením mýta predstaviť?

Každý má právo vyjadriť svoj názor, toto nebudem nikomu zazlievať. Jednoznačne je dôležité, aby sa robili systematické kroky v riešení dopravy. Spomínaný strategický plán do roku 2030 má obsahovať krátkodobé, strednodobé a dlhodobé riešenia. Postupné obmedzenie dopravy v rámci širšieho centra mesta vidím zo strednodobého hľadiska. Tí, ktorí majú trvalé bydlisko v Bratislave, budú mať vstup autom do centra zadarmo, a autá tých, ktorí tu nemajú trvalé bydlisko, budú musieť platiť. Nebude to však zo dňa na deň. Súčasná dopravná situácia je  taká fatálna, že si nemôžeme dovoliť ponechať súčasný stav.

Riešením je tiež vybudovanie záchytných parkovísk, zabezpečenie dostatočného počtu prímestských vlakov a vytvorenie dostatočných prestupných uzlov, aby ľudia stratili motiváciu chodiť individuálnou automobilovou dopravou a využívali verejnú dopravu, ktorá im za prijateľnú cenu a prijateľný komfort zabezpečí cestu do práce. Výsledkom by bolo menej smogu, menej hluku, plynulá doprava, viac bicyklov, viac peších zón a viac zelene. Myslím si, že všetci čo tu žijú, chcú takúto Bratislavu.

Rátali by ste aj s rozšírením električkových tratí?

Určite áno, je to súčasť celého systému. Viackrát som dostala otázku, či bude dlhšia električková trať v rámci Petržalky alebo smer Vajnory. To už dávno predsa malo byť. Nechcem hovoriť iba to, čo je samozrejmosťou. Snažím sa mať aj vizionársky pohľad a preto hovorím o strategickom pláne do roku 2030, čo sú tri volebné obdobia, keď by sa Bratislava posunula smerom k moderným mestám Európy.

Spomenuli ste vytvorenie mestského podniku na udržiavanie čistoty komunikácií a zelene.  Sú mestské podniky zárukou transparentnosti? Teraz vidíme kritizovanie činnosti mestského podniku OLO aj v súvislosti s nelegálnou skládkou v Podunajských Biskupiciach a zadržaním šéfa spoločnosti Vassal Group či policajta z NAKA.

Je to plná zodpovednosť vedenia mesta. Ak by bolo pod mojím vedením akékoľvek podozrenie, tak okamžite prichádza k personálnemu riešeniu. Mám pocit, že sa tu veľa vecí toleruje. Som presvedčená, že ak sú raz veci správne nastavené, tak je aj efektívne hospodárenie mestských podnikov.

Pred pár dňami rozhodol krajský súd, že zákaz hazardu v Bratislave je nezákonný. KDH tiež bojovalo za tento zákaz. Bola to teda dobrá cesta, ako zrušiť hazard v hlavnom meste?

Určite áno. Som proti hazardu a treba v tom pokračovať a bojovať, aby sa našla správna cesta z právneho hľadiska na zákaz hazardu v Bratislave.

Široká diskusia o bezpečnosti a rasizme sa rozvírila po vražde Filipínca na Obchodnej ulici v Bratislave. Vy osobne ste sa stretli s rasizmom?

Občas boli verbálne nejaké posmešky, ale konkrétne s fyzickým útokom som sa nestretla. Priznávam, že sa dlhodobo vyhýbam nebezpečnejším miestam v Bratislave.

To, čo sa udialo, ma mrzí a myslím si, že sa to stať nemalo. Je však aj v kompetencii mesta, aby zabezpečilo bezpečnosť. Bratislava by mala byť celkovo bezpečnejšie mesto. Primátor je najvyšší náčelník mestskej polície, čiže má pomerne vysoké kompetencie na to, aby mestská polícia plne fungovala.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ondrej Šprlák
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Škoda, že tu nemáme radar USA. Rusko a Nemecko? Predtým Ribbentrop-Molotov, dnes Nord Stream, hovorí Tomáš Pojar

10:20 Škoda, že tu nemáme radar USA. Rusko a Nemecko? Predtým Ribbentrop-Molotov, dnes Nord Stream, hovorí Tomáš Pojar

ROZHOVOR Český diplomat, bezpečnostný analytik a prorektor vysokej školy CEVRO Institut Tomáš Pojar …