Najdôležitejším bodom je platová otázka, priznáva organizátor učiteľských protestov. Školské odbory sú podľa neho príliš servilné

0
Branislav Kočan (vľavo) a Vladimír Crmoman, Iniciatíva slovenských učiteľov (Autor: TASR)

Zajtrajšiu akciu organizujete ako protest alebo ako happening?

Môžeme to nazvať protestný happening s názvom Prehliadka strateného času a chceme tým poukázať na to, že od nástupu novej vlády sa za rok a tri mesiace v zásade nič nepohlo. Vízia pre školstvo stále nie je vypracovaná a my sa obávame, že sa to bude naťahovať veľmi dlho.

Prečo organizujete túto akciu teraz, na konci školského roka? Nebol by o ňu možno väčší záujem v septembri?

Berieme to symbolicky ako bodku za týmto školským rokom a aj názov upozorňuje na to, že ubehol školský rok bez zmien v školstve.

Je to teda najmä vyjadrenie nespokojnosti so stavom v školstve alebo máte sformulované aj konkrétne nové požiadavky?

Naše požiadavky a názory na to, čo by sa malo zmeniť, sú veľmi dobre známe. Veľmi dobre o nich vedia na ministerstve aj vo vláde. V zásade je to to isté, čo hovorí odborná verejnosť už od roku 2012. Žiaľ, vláda doteraz nenašla politickú odvahu, aby tieto požiadavky, na ktorých sa zhodli všetci relevantní aktéri v školstve, napríklad pod deklaráciou z roku 2016, splnila.

Môžete čitateľom pripomenúť tie najdôležitejšie body?

Nebudeme nič zakrývať, najdôležitejším bodom je platová otázka. Atraktivita učiteľského povolania je stále mimoriadne nízka. Jedným z hlavných záverov analýzy revízie výdavkov, ktorú vypracoval Inštitút finančnej politiky v rámci projektu Hodnota za peniaze, bolo, že ak by sa platy zvyšovali tým tempom, aké je nastavené v programovom vyhlásení vlády, tak sa učiteľský plat z úrovne 63 percent priemerného platu ľudí s vysokoškolským vzdelaním zvýši na 67 percent. Priemer OECD je pritom 85 percent. Týmto nastaveným tempom sa dostaneme na úroveň krajín OECD v roku 2035.

Pred rokom ste pred voľbami žiadali okamžité zvýšenie platu o 140 eur a ďalších 90 eur od začiatku tohto roku. To sa vám nepodarilo presadiť. Prečo si myslíte, že teraz budete úspešnejší?

Nemyslíme si, že budeme úspešnejší, pokiaľ sa nezmení rozmýšľanie vlády. Stále to musíme pripomínať. Stále sa pri odmeňovaní deje skrivodlivosť. Keby sme sa bavili o vyrovnaní k priemeru OECD, hovoríme o zvýšení od 200 do 300 eur. Treba to vidieť aj tak, že každý učiteľ prichádza mesačne o 200 až 300 eur, ktoré by mu mali patriť podľa dosiahnutého vzdelania a ako sa bežne táto práca ohodnocuje v zahraničí.

Motivoval vás v tomto v nedeľu ukončený ostrý štrajk vo Volkswagene Slovakia?

Tento štrajk ukázal podstatnú vec, ako sa platová otázka dokáže pohnúť, ak existujú funkčné odbory. Vznikli tam nové, ktoré nepatria pod OZ Kovo, a veci sa pohli dopredu. U nás je taká istá situácia, keď najväčší odborový zväz (Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku – pozn. PL) má akýsi monopol na kolektívne vyjednávanie. Tento zväz parí pod Konfederáciu odborových zväzov a ten diktuje odborovému zväzu v školstve, s akými podmienkami má vstupovať do vyjednávania.

Odbory chceli vyše 20-percentné zvýšenie od 1. januára 2017, KOZ to skresala ako spoločnú požiadavku na 10 percent, zväz zradil v kolektívnom vyjednávaní učiteľov a nevybavil od januára nič. Aj to bude jedna z výziev počas zajtrajška, aby sa učitelia viac organizovali do odborov s tým, že máme veľké výhrady k Odborovému zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku. Jeho správanie sa nám od roku 2012 javí ako zle maskovaná lojalita hraničiaca so servilnosťou.

Kontaktovalo vás ministerstvo pred zajtrajšou akciou? Snažili sa s vami rokovať?

Pokiaľ viem, tak nie.

Ako sa pozeráte na vedomostnú a zručnostnú úroveň slovenských školákov po skončení škôl? Lebo práve to býva predmetom kritiky. Naposledy od podpredsedu vlády Petra Pellegriniho.

Záleží to na tom, s čím to porovnávate. Tá úroveň by mohla byť vyššia napríklad pri vyššom materiálnom zabezpečení škôl. V prvom rade by sa mala zvýšiť atraktivita zamestnania, zvýšila by sa konkurencia, tým aj úroveň. To funguje vo všetkých oblastiach.

Ministerstvo pod vedením Petra Plavčana podľa vás nespravilo žiaden zásadný krok…

Vy viete o nejakom? Zachytili ste nejakú reformu?

Zachytil som novely niektorých zákonov…

Kozmeticky upravili tri zákony, to je všetko. Nič sa neudialo, čaká sa na dokončenie vízie…

Máte pred zajtrajškom zmapovanú podporu zo škôl alebo od učiteľov?

Nie, nezisťovali sme ju. Je záver školského roka, je extrémne teplo, takže aj to sa možno podpíše pod účasť.

Bude mať zajtrajšok nejaké pokračovanie? Napríklad formou štrajku od septembra?

Zárodok našej iniciatívy vznikol v roku 2012. Naše aktivity, protesty, budú pokračovať dovtedy, pokým nedosiahneme aspoň nejaký primeraný výsledok v dôležitých oblastiach. Uvidíme, akou formou to dosiahneme, štrajk je najkrajnejšie riešenie, keď zlyhajú ostatné.

 

- Reklama -