Mám výhodu, som mediálne známejší, hovorí kandidát na primátora Bratislavy Mika. Prijal by ponuku od Kisku?

4.6.2018 17:30

ROZHOVOR Prečo sa rozhodol bývalý generálny riaditeľ RTVS Václav Mika kandidovať za primátora Bratislavy a kde vidí najväčší problém nášho hlavného mesta? Bude jeho hlavným súperom súčasný primátor a v prípade, že by neuspel a prišla by ponuka od Andreja Kisku, prijal by ju? Viac sa dočítate v rozhovore pre Parlamentné Listy.

Mám výhodu, som mediálne známejší, hovorí kandidát na primátora Bratislavy Mika. Prijal by ponuku od Kisku?
Foto: TASR
Popis: Bývalý generálny riaditeľ RTVS Václav Mika

Z akého dôvodu ste sa rozhodli kandidovať na primátora Bratislavy?

Mal som v živote šťastie, dostal som šancu pracovať pre ľudí. Rovnako som mal šťastie pracovať so skvelými ľuďmi. Pracovať pre ľudí a s ľuďmi môžete, iba keď vám na nich záleží. Aj príbeh RTVS napriek tomu, že sme nedostali šancu pokračovať, je pre mňa príbehom úspechu, hoci som dostal svoju lekciu parlamentnej demokracie.

Ľudia nám dali  to najlepšie vysvedčenie, a to dôveryhodnosť. Dnes cítime, že dôveryhodnosť je nedostatkový artikel. Uchádzať sa o dôveru ľudí v priamej voľbe chce veľkú dávku zodpovednosti a nasadenia. Ja však neriešim žiadnu dilemu, lebo viem, že chcem pracovať pre ľudí a s tými najväčšími profesionálmi, ktorí to cítia rovnako. Chcem riešiť problémy nás, Bratislavčanov a najmä veľké príležitosti, ktoré naše mesto má. Mojím heslom je – naše mesto je to hlavné. Pre mňa to bude poslanie, aby Bratislava bola pre nás to hlavné, nech sa v nej aj tak cítime a nech aj tak funguje.

Aký je podľa vás najväčší problém Bratislavy?

Chronicky jasné – doprava. To znamená mestská doprava a parkovacia politika. Sú to dva kľúčové problémy. Naše mesto je mesto na život pre trištvrte milióna ľudí v pracovnom týždni a sedemstotisíc počas víkendu. Musíme to brať ako fakt a preto musíme postaviť infraštruktúru pre takýto počet ľudí. Netýka sa to budúcnosti, ale súčasnosti. Viem, že nejde o ľahké riešenie a tiež nemám zázračný prútik, s ktorým by som vyrobil 60-tisíc parkovacích miest. Máme tu však veľkú kombináciu koľajovej dopravy, železničných filiálok v Bratislave, mestských či župných pozemkov, kde sa dajú postaviť parkovacie domy.

Často sa poukazuje na ľudí, ktorí v Bratislave fungujú a pracujú, ale nemajú tu trvalý pobyt a tak neplatia dane mestu. Vnímate to aj vy ako problém?

Máme ešte kľúčovejší problém a to je metodika rozdelenia podielových daní, pri ktorej Bratislava stráca 50-tisíc ľudí na podielových daniach, pretože metodika sa robí podľa štatistického sčítania a nie podľa registra fyzických osôb. V praxi to znamená stratu 15 miliónov eur ročne. Mesto sa snaží, aby sa ľudia prihlásili na trvalý pobyt. Ja si však myslím, že spoliehať sa len na formu marketingu je málo. Nazývam to tak ľudovo – komu hry, tomu aj chlieb. Ľudí treba motivovať.

Široká diskusia sa rozvírila po vražde Filipínca na Obchodnej ulici v Bratislave. Obchodná ulica už dlhodobejšie nerobí dobré meno Bratislave. Čo sa teda dá spraviť z pozície primátora, aby sa tento stav zlepšil?

Keby som bol alibista, tak odpoviem, že je to kompetencia mestskej časti, ale takto neodpoviem, pretože mojím princípom bude spájať a spolupracovať, a aj keď to nebude v kompetencii mesta, budem sa cítiť za to zodpovedný. To znamená, že bezpečnosť je tiež súčasťou nášho programu. Nie je kľúčovou vo väčšine mestských častí, ale v Starom Meste áno aj pre zloženie obyvateľstva, keďže sú tam starší ľudia, ktorí chcú pokoj a pocit bezpečia. V našich akčných plánoch preto určite bude, ako zlepšiť bezpečnosť a aby sme mohli v našom meste chodiť pokojne a bezpečne nielen cez deň. Som rodič, chodím s kočiarom a viem, čo pre mňa znamená cítiť sa bezpečne celý deň.

V poslednom čase sa aj veľmi kritizuje mestská spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) za údajne pochybné verejné obstarávanie či v súvislosti s nelegálnou skládkou, kam majú voziť odpad. Čo si o tom myslíte?

Nejde ani tak o samotnú spoločnosť OLO, ako o širší problém environmentálnej politiky Bratislavy. Opäť to súvisí s tým, koľko ľudí tu žije a ako sa nakladá s odpadom.

Bude vaším najväčším súperom súčasný primátor Ivo Nesrovnal?

Nepozerám sa na súperov. Moje úsilie a môj boj nebude proti niekomu alebo niečomu, ale za niečo a to sú ľudia v Bratislave. Na každého súpera sa pozerám ako na vážneho protivníka.

Ako budete financovať svoju kampaň?

V prípade kandidatúry na primátora je zákonný limit 250-tisíc eur na kampaň. Mám výhodu, že sa nemusím priblížiť k hornej hranici, lebo som mediálne známejší a nemusím byť súčasťou každého mediálneho výstupu. Mal som šťastie štyri pätiny svojho života pracovať v súkromnej sfére a tak, aby som sa ekonomicky zabezpečil. Nemám čo skrývať. Napriek tomu máme schému podpory, ktorú sme zverejnili na transparentnom účte.

V prípade, že by ste neuspeli a prišla by ponuka od Andreja Kisku, uvažovali by ste o nej?

(Úsmev) To je vzdialený horizont a úprimne povedané, teraz všetka energia smeruje k tomu, že naše mesto je to hlavné. Iné necítim a ani nevnímam.

Bola by to dobrá ponuka?

Žiadnu nemám, o žiadnej som nepočul a o žiadnej sa nezhováral. Je to teda hypotetické.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ondrej Šprlák
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Škoda, že tu nemáme radar USA. Rusko a Nemecko? Predtým Ribbentrop-Molotov, dnes Nord Stream, hovorí Tomáš Pojar

10:20 Škoda, že tu nemáme radar USA. Rusko a Nemecko? Predtým Ribbentrop-Molotov, dnes Nord Stream, hovorí Tomáš Pojar

ROZHOVOR Český diplomat, bezpečnostný analytik a prorektor vysokej školy CEVRO Institut Tomáš Pojar …