Expert pre PL.sk o príčinách tragédie ruského airbusu: Výbuch motora? Taký pojem odborník ani nepozná

0
Trosky ruského airbusu na Sinajskom polostrove (Autor: SITA)

Videli ste fotky z miesta dopadu vraku lietadla? Čo vám hovoria?

Zo samotných fotiek nedokáže urobiť kvalifikované závery o príčinách katastrofy ani najskúsenejší vyšetrovateľ leteckých katastrof na svete. Trosky a ich rozmiestnenie budú podliehať veľmi dôkladným a vedecky podloženým analýzam. Výsledkom jednotlivých etáp analýz budú určité hypotézy, ktoré sa budú ďalej preverovať a procesne spracovávať. Je evidentné, že trosky sú rozptýlené na pomerne veľkej ploche, čo dáva vysoký predpoklad, že lietadlo sa rozpadlo vo vzduchu.

Ktorej mediálnej úvahy o príčinách nešťastia ste zástancom – zostrelenie, výbušnina na palube, výbuch motora…

Neviem si predstaviť seriózneho odborníka v civilnej leteckej doprave, ktorý by sa nechal vmanipulovať do akejsi stávkovej hry na základe mediálnych úvah. Tak ako samotní vyšetrovatelia, aj ja budem čakať na fakty a z nich vyplynú silné alebo menej pravdepodobné indície. V samotnej konštrukcii lietadla sa nenachádzajú prvky, ktorých deštrukcia by mohla spôsobiť rozpad lietadla, aj keď uvoľnenie častí motora rotujúcich rýchlosťou až niekoľko desiatok tisíc obrátok za minútu môže spôsobiť veľmi vážne poškodenia. To by mohlo ako následok vyvolať náhlu dekompresiu alebo, povedzme, problémy s ovládateľnosťou lietadla. Pri tomto type vývoja by posádka spravidla mohla vyslať núdzový signál. Tieto indície sa budú dať vyčítať už zo základnej analýzy záznamníkov letových údajov a nevylučujem, že v čase publikovania týchto riadkov už budeme vedieť viac. Ale scenár akéhosi “výbuchu” motora je málo predstaviteľný, takýto pojem odborník ani nepozná. Výbuchu podobné zvuky existujú pri tzv. pumpáži motora, ale tá nemá nič s rozpadom lietadla.

Letecké spoločnosti zareagovali stiahnutím letov zo Sinajského polostrova. Môžeme hovoriť o počiatku krízy leteckej dopravy?

Určite to nie je možné označiť za krízu v leteckej doprave. Počet obetí leteckých katastrof je stále doslova na historicky rekordných minimách. Na druhej strane už po katastrofe nad Ukrajinou je na strane leteckých spoločností výrazne znížená vôľa dôverovať štátnym orgánom  zodpovedným za bezpečnosť lietania nad územím tam, kde je oslabený štát, alebo kde existujú pochybnosti o plnej kontrole politickej garnitúry nad situáciou v problémových oblastiach. Ak by sa potvrdili kriminálne indície o príčinách tejto katastrofy, znamenalo by to už teraz potvrdenie trendu rastu príčin katastrof spojených s ohrozeniami letov do menej stabilných oblastí.

Ako je možné preniesť výbušninu na palubu lietadla?

Ak by ste od odborníkov chceli návod, určite ho nikto seriózny neposkytne. Ibaže, treba si uvedomiť, že žiadna ochranná sieť nie je absolútne dokonalá a ani nikdy nebude. Ak si nejaká zločinecká skupina urobila dôkladnú analýzu slabín ochranných opatrení na letisku odletu, výsledkom mohol byť takýto brutálny zločin, ak sa vyšetrovaním potvrdí. Napriek tomu ide o štatisticky taký zriedkavý prípad, že naozaj nie je dôvod na paniku pri leteckých prepravách v rámci sveta. Určite to do vyšetrenia katastrofy a odhalenia jej príčin môže vážne ovplyvniť dôveru prepravcov pri letoch do regiónu a do Egypta.

Čo znamená, keď sa špekuluje, že sa lietadlo rozlomilo ešte pred dopadom?

Špekulácie pri vyšetrovaní leteckých katastrof nemôžu mať žiadne miesto. Z trosiek a zo záznamníkov letových údajov už vznikajú indície aj hypotézy a tieto sa budú systematickými metódami preverovať, potom potvrdzovať alebo vyvracať. Ak sa lietadlo dezintegrovalo ešte vo vzduchu, môže to mať viac príčin. Jednou z nich môže byť bomba na palube. Ale môže to byť aj zrážka s iným rýchlo lietajúcim objektom, či už lietadlom, sondou, alebo raketou. Závery v tejto etape nie je rozumné robiť. Uvedomme si, že v letovej hladine okolo 9 km sa už pohybujeme rýchlosťami okolo 700 – 900 km/h. Napríklad veľmi veľa sa dá čítať z charakteru a miesta deformácií materiálu.

Aký je tento typ lietadla z pohľadu bezpečnosti?

Bol by som veľmi prekvapený, ak by sa potvrdila nejaká súvislosť katastrofy s typom airbus. Ide o veľmi spoľahlivý typový rad dopravných lietadiel stredného doletu. Lietam na konkurenčnom type rovnakej kategórie a bezpečnosť lietania na obidvoch typoch je bezprecedentne vysoká.

Je možné sa v čase informačných blokád, poloprávd a zavádzaní vôbec dozvedieť pravú príčinu pádu lietadla?

Na rozdiel od inej leteckej katastrofy, ktorá bola spolitizovaná ešte pred dopadom trosiek lietadla na zem, pri tejto katastrofe nevidím nejaké náznaky poloprávd alebo zavádzania. Pri vyšetrovaní leteckých katastrof politizácia alebo mediálna manipulácia nesmie dostať žiadny priestor a každý skutočný odborník z našej branže bude také pokusy kategoricky odmietať. Určité obmedzovanie informácií môže byť súčasťou bežných vyšetrovacích postupov pri hľadaní zodpovednosti za katastrofu a prevenciu jej opakovania, keďže sú vážne indície, že išlo o kriminálny čin. Tam ich považujem jednoznačne za primerané, ba dokonca nevyhnutné.

- Reklama -