Dopravný analytik: Za rýchly koniec Naturalu 95 môžu záujmové skupiny

2. 1. 2020 0:01

ROZHOVOR Je to tlak záujmových skupín, hodnotí pre ParlamentnéListy.sk „zrušenie“ benzínu Natural 95 od nového roku dopravný analytik Jozef Drahovský. Aké možnosti majú teraz majitelia starých áut? Čo môžu tankovať? Alebo je výhodnejšie prejsť na plyn? A koho táto zmena postihne?

Dopravný analytik: Za rýchly koniec Naturalu 95 môžu záujmové skupiny
Foto: TASR, PL.sk
Popis: Tankovanie na pume

Od začiatku nového roka pribudne na slovenských pumpách benzín E10. Znamená to automatický koniec Naturalu 95?
Pôvodne som si myslel, že bude obdobie, keď budú oba benzíny súčasne, ako to je, respektíve bolo vo viacerých krajinách. Lenže u nás bude platiť zákaz predaja pôvodného benzínu. Toto rozhodnutie mi pripadá, že sa snažíme byť pápežskejší než pápež.


Prečo k tomu dochádza?
Ide o tlak záujmových skupín. Najviac k tomu prispeli zástancovia obnoviteľných zdrojov energie, ale pozadu nezostali ani výrobcovia palív, lebo pre nich každá zmena prináša potenciálnu možnosť zvýšenia zisku.


Čo to znamená pre slovenského motoristu? Koľko rokov starých áut a počtom zhruba koľkých sa to týka?
Odhaduje sa, že sa to týka viac ako 10 000 áut v SR. Napríklad pri výrobcovi vozidiel Škoda sa to týka len vozidiel Felicia 1,3 OHV 40 kW a 50 kW vyrobených do roku 2001. Ale pri iných výrobcoch je zoznam dlhší.



Ilustračná snímka Zdroj: TASR

Ako motorista zistí, že sa to týka aj jeho auta? Len podľa roku výroby?
Po tom, čo viaceré autá mali problém prechodom na benzín E5, ktorý voláme Natural 95, viacerí výrobcovia zmenili sami od seba diely, ktoré boli citlivé na etanol v benzíne. Túto zmenu spravili vo výrobe nových áut aj v náhradných dieloch. Čiže ak vozidlo prešlo nejakou úpravou pri benzíne E5, je pravdepodobné, že zvládne aj E10.


Čo by sa stalo, keby motorista dával nový typ benzínu do starého auta? Čo by sa stalo s motorom, ako by to ovplyvnilo jeho životnosť? 
S najväčšou pravdepodobnosťou by postupne začali odchádzať niektoré tesnenia a hadičky v palivovej sústave, ktoré sú citlivé na etanol v benzíne. To isté sa udialo pri zavedení benzínu E5.
 

Akú alternatívu majú dnes majitelia týchto starších áut? 
Poradiť sa s výrobcom. Existuje zoznam vozidiel, v ktorom známi výrobcovia upozorňujú na problém pri prechode z E5 na E10. Väčšina výrobcov ponúka možnosť úpravy auta na palivá s vyššou koncentráciou etanolu. Výrobcovia to spravidla označujú ako FlexFuel rozšírenie. Treba si uvedomiť, že v niektorých krajinách je už aj benzín E20 aj E25 a pôjde to týmto smerom ďalej.
 

Je 100-oktánový benzín pre staršie motory bezproblémový?
Tu nejde o to, či je to 100-oktánový, ale o to, že neobsahuje etanol. Čím je benzín viacoktánový, tým jednotlivé zložky benzínu vzplanú odrazu. Čo sa prejavuje iným zvukom motora – pokojnejším chodom a vyšším výkonom.
V princípe, kto je zvyknutý jazdiť s plynom na podlahe, môže byť prekvapený vyšším výkonom, a ak pôjde dlho na doraz, môže nastať prehriatie motora.


Môžu byť takéto staršie autá prerobené napríklad na plyn?
To záleží na konkrétnom vozidle a na tom, koľko kilometrov sa plánuje s ním ešte najazdiť. Treba si spočítať, koľko stojí prerobenie na plyn a koľko bude stáť palivo aspoň pri ročnej spotrebe. Aké budú náklady pri prerobení na benzín s etanolom a aké budú náklady bez prerobenia a tankovania prémiových benzínov bez etanolu. A podľa výsledkov sa rozhodnúť.

Autor: Ľudovít Kusal

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ľudovít Kusal
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Konečným cieľom je zrušiť národné štáty. Markéta Šichtařová stručne a mrazivo o európskej integrácii

23:58 Konečným cieľom je zrušiť národné štáty. Markéta Šichtařová stručne a mrazivo o európskej integrácii

INVENTÚRA MARKÉTY ŠICHTAŘOVEJ Je verejným tajomstvom, že konečným cieľom európskej integrácie je zru…