Ako chápať slová Pellegriniho? Ekonóm upozornil aj na to, čo zmizlo zo stránky rezortu financií

0
Radovan Ďurana (Autor: Reprofoto/iness.sk)

Prečo je dôležité, aby sme hospodárili s vyrovnaným štátnym rozpočtom?

V týchto časoch máme historicky najvyššiu nezamestnanosť a obrovský zahraničný dopyt po našej produkcii, naša ekonomika generuje najviac daní.

Ak by dnes dokázala vláda hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom, tak po spomalení ekonomiky a zhoršení hospodárstva by strata a deficit neboli také vysoké.

Čo však v prípade, ak sa zadlžujeme aj v hojných časoch?

Ak za súčasných podmienok príde k spomaleniu, tak aj deficit narastá viac. Môžeme sa dostať do veľkých problémov. Pri našej súčasnej ekonomike by krajina mala hospodáriť s podstatným prebytkom. Okrem ekonomického spomalenia čelíme aj veľkej miere starnutia.

My si potrebujeme v dobrých časoch vytvárať rezervy. Druhý dôvod je ten, že vždy, keď hospodárime s deficitom, niekde si tie prostriedky musíme požičať, platíme úroky. Tie peniaze teda nemôžeme použiť na iné účely.

Pokiaľ vláda vytvára deficit tým, že investuje do projektov, ktoré zvýšia budúci rast, tak sa o tom môže viesť diskusia. To však nie je prípad Slovenska. My tu také investície nemáme.

Žiadne dnešné projekty nemajú taký stimulačný účinok na ekonomiku, aby sme mohli argumentovať tým, že ten súčasný deficit sa nám v budúcnosti vráti s prebytkami.

Ako si to vysvetľujete?

Vyzerá to tak, ako keby politici nebrali ekonomickú situáciu do úvahy. Pre nich sú kľúčové vnútorné a vonkajšie pravidlá. Tie vnútorné nastavuje zákon o dlhovej brzde a keďže je momentálna úroveň dlhu pod penalizačnou hranicou, majú pocit, že je úloha splnená.

Podľa pravidiel EÚ síce máme nedostatky, ale nie sme priamo na zozname najviac ohrozených krajín.

Podarilo sa už Slovensku mať niekedy v minulosti vyrovnaný rozpočet?

Nie. Vždy končíme v deficite, podobne ako Francúzsko.

Máme predvolebný rok, keď sa tradične zvyšujú výdavky štátu, ako to u nás vyzerá? V roku 2019 mal byť rozpočet vyrovnaný.

Ministerstvo financií zo svojej stránky zmazalo informáciu, že tohtoročný rozpočet bude vyrovnaný. Už ani oni tomu neveria. Zostaviť budúcoročný rozpočet ako vyrovnaný, bude veľmi ťažké. Aj pre nové opatrenia a sociálne balíčky.

Prečo? 

Neočakávaný rast príjmov, ktoré zažívala vláda v uplynulých rokoch, už skončil. Príjmy z daní, DPH aj odvodov ešte budú stúpať, no prognóza je nižšia. Pozitívne prekvapenia budú podstatne menšie. Nemôžu sa už spoliehať na to, že daňovníci zaplatia viac, ako je v prognóze.

Ak si teda štát naplánoval nové 500-miliónové výdavky, zvyšovať sa majú aj mzdy vo verejnom sektore a valorizovať dávky, bude problém zostaviť vyrovnaný rozpočet.

Premiér Peter Pellegrini povedal, že vláda túži hospodáriť vyrovnane, no pre ekonomickú situáciu to bude ťažšie, čo tým myslel?

Mohol tým myslieť, že hoci budú daňové príjmy rásť, chýbať budú tie „darčeky“ od daňových poplatníkov.

To ale nie je zásadný problém, keď vieme už dopredu, že nebudeme pozitívne prekvapení a práve vláda má dosah na výdavky, najmä na tie nové, ktoré chce prijať.

Presne tak. O dva týždne budú známe aktualizované daňové prognózy. Dozvieme sa, o koľko budú daňové príjmy nižšie oproti tomu, s čím sa rátalo pri zostavovaní tohto rozpočtu.

Rozpočtová rada zrejme má nejaké číslo, rádovo 100 – 200 miliónov eur, ale pri 37-miliardovom rozpočte je to veľmi málo. Vláda mohla pokojne niekde prehodnotiť výdavky a tieto peniaze ušetriť.

O sociálnych balíčkoch počúvame v posledných rokoch často, dá sa pomenovať, čo to vlastne je?

Sociálne balíčky sú nová marketingová disciplína vlád posledných rokov. Bohužiaľ, nahrádza systematickú prácu na zvyšovanie kvality verejných výdavkov. Ich hlavnou nevýhodou je, že sú to politické rozhodnutia s cieľom zaujať voličov.

Až na druhom mieste sa uvažuje, či sú to skutočne priority a či tieto opatrenia sú tou najlepšou alternatívou na riešenie sociálneho problému. Napríklad zrušenie koncesionárskych poplatkov pre dôchodcov by sme asi ani nehľadali v zozname priorít našej krajiny.

Starobné dôchodky sú v porovnaní s priemernou mzdou podobne vysoké ako v Českej republike. V tohtoročnom balíčku je síce aj zníženie daní, no podoba opatrení je veľmi zlá.

Nepomôže  našej konkurencieschopnosti napríklad zíženie daní pre firmy?

Zníženie dane na 15 % pre firmy s obratom do 100-tisíc eur je len kozmetická úprava s minimálnym efektom. V Poľsku môžu firmy s tržbami do dvoch miliónov eur uplatňovať daňové sadzby 9 %. V Maďarsku je to bez obmedzenia.

Naďalej tak budeme mať najvyššie dane pre právnické osoby v našom regióne. Zásadný nedostatok sociálnych balíčkov je princíp, že ak rastú daňové príjmy, tak to vláda rozdá. Existuje alternatíva – znížiť dane.

V tejto vlne sociálnych balíčkov je aj zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane, ale opäť ide o pomerne malé opatrenie, ktoré kompenzuje fakt, že doteraz rástla pomalšie než priemerná mzda.

Ako vznikajú tieto balíčky?

Tieto opatrenia sú predmetom koaličnej rady a nie rezortných analýz, ktoré by dlhodobo sledovali sledovali nejaký cieľ. Česi používajú výraz „porcovanie medveďa“.

Koalícia sa dohodne na celkovom balíku financií a každá zo strán môže svoju časť rozdeliť, ako uzná za vhodné. Rozhodujú politické motivácie.

Autor: TK

- Reklama -