Rudolf Pado: Politické náklady odpadového hospodárstva v meste Liptovský Mikuláš

0
Liptovský Mikuláš (Autor: Liptovský Mikuláš)

Dnes to isté politické vedenie mesta navrhuje zvýšenie poplatku za komunálne odpady z 22,56 € na 27,00 €, pritom pre prijatie takéhoto opatrenia neexistujú žiadne legitímne ekonomické dôvody či vstupy.  Inflácia v ostatných rokoch osciluje okolo nuly, klesajú ceny  nafty, energií, atď.

Od roku 2011 museli obyvatelia mesta Liptovský Mikuláš čeliť nárastu poplatku za komunálne odpady zo 16,79 € / osoba / rok na práve navrhovaných 27,00 € / osoba / rok t. j. cca o 61 %. Ide o celoslovenský unikát, ktorý je v priamom filozofickom rozpore s titulom „najlepšie separujúce mesto.“

Potom, čo Občianske združenie TATRY vypovedalo mestu zmluvu o spolupráci, ktorá bola jednostranne plnená a jej ekonomické či logistické náklady  takmer stopercentne znášalo občianske združenie, bola ukončená intenzívna kampaň Neseparujte sa! Separujte s nami, mesto Liptovský Mikuláš zaspalo na vavrínoch.

Správy o stave odpadového hospodárstva v meste sú formálne, majú úroveň zlej bakalárskej práce a neakceptujú sa v nich pripomienky odbornej verejnosti, stratila sa intenzita práce s verejnosťou a špecifickými cieľovými skupinami  (mladí ľudia, dôchodcovia), nie sú realizované efektívne logistické opatrenia pre zvýšenie miery triedenia odpadov a namiesto nich sa mesto vybíja v PR akciách typu „podzemné kontajnery“  či  vopred predražené „rozdávanie kompostérov“ …  Nečudo, že miera triedenia odpadov stagnuje, od roku 2010, na úrovni okolo 25 %.        

V meste sa financujú rôzne externé štúdie, napr. „Analýza odpadového hospodárstva pre mesto Liptovský Mikuláš s výhľadom na obdobie 5,10 a 20 rokov“ (2 000,00 € + DPH),  ktorých závery sa neprenášajú do praktického výkonu, lebo odporúčania niekomu nevyhovujú.

Verejná politika sa zúžila na dve oblasti: kŕmenie nenásytného pažeráka zvaného šport, kde sa ročne utopí min. 1,2 mil. € (len pre porovnanie v roku 2014 išlo na vzdelávanie a mládež cca 354 tisíc eur a na kultúru 101 tisíc eur) a nekoncepčné budovanie parkovísk namiesto koncepčnej parkovacej politiky. Zároveň sa vzdychá, že nie je na rozvoj verejných priestranstiev, zeleň, lavičky …   

Verejnoprospešné služby Liptovský Mikuláš, ktoré v meste zabezpečujú terénny výkon agendy životné prostredie (odpady, zeleň, údržba verejných priestranstiev  …),  sú spôsobom riadenia, dôrazom na výsledky, metódami práce, osobnou zodpovednosťou a vyvodzovanými konzekvenciami za plnenie úloh … zakotvené niekde v minulom storočí.  Vidia len to, čo chcú vidieť a urobia len to, čo dostanú priamym príkazom z radnice.

Míľniky odpadového hospodárstva v meste Liptovský Mikuláš sú obrazom jeho tragikomického riadenia:  uzatvorenie mestskej skládky TKO Veterná Poruba,   chaos okolo hľadania budúceho riešenia zneškodňovania komunálnych odpadov, ignorovanie kauzy „plazmový reaktor“ pri Liptovskom Hrádku mikulášskymi politikmi či už spomínaná analýza pre analýzu …

V tomto chaose sa akosi stráca vôľa sledovať strategické  ciele, ktorým sa nevyhne ani „Mesto pre všetkých“ – Liptovský Mikuláš, bez politického zafarbenia nastavovať efektívne aktivity a vytvárať k nim adekvátne ekonomické nástroje. 

Do roku 2020 musí SR triediť min. 50 % komunálnych odpadov a 70 % stavebných a demolačných odpadov . V podmienkach tohto mesta je pre dosiahnutie tohto strategického cieľa potrebné zvyšovať  množstvo vytriedených a zhodnotených zložiek z komunálneho odpadu o 700 ton / rok (!!!), a to vrátane nadchádzajúceho roka.        

Ďalej, nový zákon o odpadoch, platný od 01.01.2016, určuje bezplatnosť  triedeného zberu odpadov. Občania budú platiť iba za zneškodňovanie odpadov (ukladanie na skládky a spaľovanie) t. j. opätovne neexistuje ekonomický  predpoklad pre zvyšovanie poplatku za komunálne odpady.

Aké sú teda skutočné dôvody navrhovaného zvyšovania poplatku za komunálne odpady ?

Občania mesta Liptovský Mikuláš sú už niekoľko volebných období traumatizovaní bojom dvoch nezmieriteľných politických klanov – červených a modrých, reprezentovaných Jánom Blcháčom a Alexandrom Slafkovským, v spojení s ich miestnymi  politickými svorkami.

Každú politickú zmenu v meste sprevádzajú personálne čistky a obsadzovanie strategických miest ľuďmi, z ktorých sú niektorí za zjavným odborným či výkonnostným zenitom (sú však členmi správneho klanu), očierňovanie oponentov a generovanie nespočetného množstva žalôb, nástup propagandy a cenzúry v komunálnych médiách …

… vždy sa akoby začínalo odznova a za zlé manažérske rozhodnutia nikto nezodpovedá – ani primátor,  ani poslanci, z ktorých niektorí sú v aktívnej mestskej politike 20 rokov (a hlasovaním legitimizovali zlé návrhy a opatrenia) a ani pracovníci MsÚ či rôznych mestských organizácií. 

Rozdiel medzi možnou výškou poplatku za odpady a navrhovanou výškou tohto poplatku predstavuje preto politické náklady odpadového hospodárstva generované zlými  manažérskymi rozhodnutiami.

Ako občan mesta nevidím preto dôvod, aby ktokoľvek v tomto meste, z vlastných finančných zdrojov, saturoval verejné náklady politického zápasu dvoch nezmieriteľných klanov a neodbornosť ich rozhodnutí.

Rudolf Pado
Článok publikujeme so súhlasom autora, pôvodný text nájdete na 
pado.blog.sme.sk.

- Reklama -