Železničná spoločnosť si prenajala desať rušňov za 60 miliónov eur. OĽaNO hovorí o plytvaní zdrojmi, dopravca zasa o zlých výpočtoch poslancov hnutia

    0
    Ján Marosz (Autor: TASR)

    „Vyzývame ministra Érseka, aby dal tento prenájom alebo tento operatívny lízing prehodnotiť Útvaru hodnoty za peniaze. Aby sa ministerstvo financií pozrelo na to, či sa stotožňuje alebo nestotožňuje s takouto formou obstarávania takých drahých strojov, akými tieto lokomotívy naozaj sú,“ zdôraznil Marosz. 

    ZSSK vyhlásila v júni tohto roka súťaž na prenájom desiatich viacsystémových rušňov za predpokladanú cenu 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) na obdobie desiatich rokov. Vo vestníku verejného obstarávania dopravca už informoval o vyhodnotení ponúk v tomto tendri a vybral ponuku od spoločnosti S Rail Lease. 

    Podľa opozičných poslancov je obstarávacia cena tohto prenájmu vo výške 58,7 milióna eur. Upozorňujú však, že po uplynutí prenájmu po desiatich rokoch musí ZSSK tieto rušne vrátiť späť. „Po desiatich rokoch nebudeme mať vo vlastníctve štátu nič,“ konštatoval Marozs.

    Podľa poslancov by sa pritom za rovnakú cenu dali tieto rušne kúpiť a desať rokov udržiavať. Následne by zostali vo vlastníctve štátu. „Môžu pri dobrej údržbe slúžiť aj 30 rokov,“ zdôraznil Marosz.

    Poslanec Heger vyčíslil, že pri cene jedného rušňa 4,5 milióna eur by kúpa desiatich rušňov stála 45 miliónov eur. Výška úrokov podľa neho vychádza okolo päť miliónov na obdobie desiatich rokov a spolu s údržbou na toto obdobie budú celkové náklady približne 59 miliónov eur.

    Podľa poslancov je tak prenájom rušňov ďalším nesystémovým opatrením. „Podľa nás je to plytvanie finančnými zdrojmi daňových poplatníkov,“ uviedol Heger.

    ŽSSK: Zlé odhady poslancov OĽaNO

    Poslanci OĽaNO sa podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) opäť mýlia pri kritike prenájmu desiatich rušňov na desať rokov za necelých 60 miliónov eur. “Po tom, ako nesprávne odhadli cenu obstarania lôžkových vozňov, veľmi zle spočítali aj náklady na obstaranie rušňov, ich údržbu a ďalšie náklady spojené s nevyhnutnými zálohami,” uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

    Reagoval tak na pondelkové vyjadrenia poslancov Jána Marosza a Eduarda Hegera (obaja OĽaNO), podľa ktorých je prenájom rušňov nesystémovým opatrením. Podľa nich by sa totiž za takúto cenu dali rušne kúpiť a počas desiatich rokoch udržiavať a následne by zostali majetkom štátu.

    “České dráhy obstarávali prenájom 10 kusov rušňov Vectron s pôvodnou odhadovanou hodnotou zákazky 48 miliónov eur, no finálne bola zákazka ukončená s dodávateľom European Locomotive Leasing za výslednú hodnotu 60 miliónov eur,” vysvetlil Kováč, čím reagoval na kritiku OĽaNO, že prenájom ZSSK je nevýhodný v porovnaní s Českou republikou.

    Okrem toho je podľa dopravcu prenájom výhodnejší ako kúpa, a to z viacerých dôvodov. Napríklad, ak by ZSSK rušne kupovala, musela by podľa Kováča kúpiť, pre zabezpečenie rovnakých výkonov, 12 kusov. “Keďže dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa,” opísal hovorca.

    Zároveň podľa neho bežná záruka pri novom rušni predstavuje dva roky. “Ale prenájom umožňuje pri poruchách a nehodách s opravou dlhšou ako 25 dní neplatiť “nájomné” vôbec, respektíve musí prenajímateľ okamžite ponúknuť náhradný rušeň,” zdôraznil Kováč.

    Okrem toho, náklady na údržbu môžu podľa neho za desať rokov tvoriť až 29,2 milióna eur. A toto riziko ostáva pri prenájme na prenajímateľovi. “Rušne nasadzované na medzinárodné a diaľkové trate nie je možné financovať z eurofondov, preto ZSSK musí spôsob financovania optimalizovať na jej možnosti a možnosti štátu,” dodal tiež Kováč.

    Vozový park je zastaraný

    Dopravca potrebuje podľa hovorcu nové rušne predovšetkým preto, lebo vozový park spoločnosti je zastaraný a poruchy rušňov tvoria tretí najčastejší dôvod meškaní vlakov. “Od decembra je zrekonštruovaná trať Bratislava – Žilina, aj vďaka novým rušňom budú rýchliky v Žiline o 15 minút skôr, navyše bude aj vďaka nim od nového cestovného poriadku zahustený takt medzi Bratislavou a Žilinou,” vymenoval Kováč.

    Nové rušne Vectron, ktoré ide ZSSK prenajať, otvárajú podľa hovorcu možnosť jazdiť v zahraničí, napríklad v Poľsku či v Rakúsku rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu (km/h). Do troch-štyroch rokov by pritom mala byť sprevádzkovaná rýchlosť 200 km/h aj na trati Bratislava – Praha.

    “Dodanie rušňov pri objednávke by bolo 1,5 až 2 roky, čo narúša princípy nastavenej stratégie dopravnej obslužnosti, rastu počtu cestujúcich, rýchlosti a kvality cestovania, na ktorých je postavené celkové zlepšovanie efektivity ZSSK ako celku,” uviedol Kováč.

    Poslanci OĽaNO súčasne na tlačovej konferencii vyzvali ministerstvo dopravy, aby nechalo túto súťaž prekontrolovať Útvarom hodnoty za peniaze, ktorý funguje pri ministerstve financií. “Podľa našich informácií, čísla prezentované opozičnými poslancami neboli vo veľkej miere komunikované správne na základe reálne stanovených zmluvných podmienok,” reagovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

    Ministerstvo sa však podľa jej slov bude pred podpisom zmluvy zaujímať o detaily predmetnej investície. “Ak sa preukáže, že sú potrebné dodatočné analýzy pre objektívne vyhodnotenie tohto tendra, ministerstvo si ich následne vyžiada,” avizovala.

     

    - Reklama -