Výsledky inklúzie: učitelia nezvládajú deti s psychickými poruchami, riešia sa aj fyzické napadnutia

9.5.2019 6:00

Server iDnes.cz upozorňuje, že učitelia na základných školách v Česku čelia novým problémom. Do bežných škôl sa dnes prijímajú aj deti s psychickými poruchami, lenže učitelia tápu, ako s nimi pracovať, aby im to zároveň nerozbilo vyučovaciu hodinu. Mnohí kantori podľa servera novú situáciu veľmi nezvládajú.

Výsledky inklúzie: učitelia nezvládajú deti s psychickými poruchami, riešia sa aj fyzické napadnutia
Foto: SITA
Popis: Ilustračná fotografia

Inklúzia pridáva českým učiteľom vrásky na čele. Vo svojich triedach sa totiž stretávajú so žiakmi, ktorí majú psychické problémy a nie je ľahké udržať ich pozornosť pri výučbe. A musia riešiť aj množstvo ďalších problémov. Za jednou z učiteliek stredočeskej základnej školy prišla žiačka, ktorá v 9. triede podrobne premýšľa o tom, ako sa zabiť. „Keď odišla, sedela som tam a hovorila som si, tak čo teraz,“ prezradila serveru učiteľka. Nakoniec vraj presvedčila rodičov, aby svoju dcéru objednali k psychiatrovi. „Teraz čakáme na vyšetrenie a ja sa trasiem, aby sa dovtedy niečo nestalo,“ zhrnula situáciu.

Podobne ťažkú hlavu má aj mnoho ďalších učiteľov. „Na prácu s dieťaťom, ktoré má psychiatrické ťažkosti, nie sú pripravení,“ uviedla k tomu školská psychologička Lucie Sušická.

Detí s psychickými problémami je pritom v školách čoraz viac. V dôsledku politiky inklúzie sa do štandardných tried dostávajú deti, ktoré potrebujú špeciálnu starostlivosť. Lenže nie sú k dispozícii ľudia, ktorí by im túto starostlivosť poskytli. „Jedinou skutočne účinnou pomocou by bolo znížiť počet detí v triede. Školský zákon to síce umožňuje, lenže pre školu to znamená veľa technických problémov vrátane zaistenia priestorov alebo učiteľov,“ dodal k tomu psychológ Petr Klíma z Pedagogicko-psychologickej poradne pre Prahu 3.

S tridsiatimi deťmi v triede nemá učiteľ šancu venovať sa tým, ktorým treba dať viac času ako iným. Učitelia vedia, že nestíhajú dať deťom so špeciálnymi potrebami tú starostlivosť, ktorú by dotyčné deti potrebovali, a stresuje ich to. Neprospieva to teda ani deťom v triede, ani samotným kantorom. „Keď učiteľ trávi prestávky v triede, pretože sa nemôže spoľahnúť na to, či jeden zo žiakov ostatným neublíži, v poriadku to nie je,“ uviedla Sušická.

Niektoré psychické problémy sa pritom ťažko rozpoznávajú, pretože učitelia a niekedy ani špecialisti nemajú istotu, či ide napríklad o bežné pubertálne prejavy žiaka, ktorý sa vzpiera autoritám, alebo o skutočne chorého študenta.

Celý článok nájdete na webe iDnes.cz.

 

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: mp
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Bugár: Sociálne balíčky za 1,2 miliardy cez nás neprejdú. V žiadnom prípade

19:30 Bugár: Sociálne balíčky za 1,2 miliardy cez nás neprejdú. V žiadnom prípade

Predseda koaličného Mosta-Híd Béla Bugár odmieta navrhované sociálne opatrenia vo výške 1,2 miliardy…