Všímali sme si len ruských hackerov. Ale nie sú sami. Propaganda sa šíri aj takto, vraví držiteľka Pulitzerovej ceny

    0
    Facebook (logo) (Autor: TASR)

    Držiteľka Pulitzerovej ceny Applebaumová sa špecializuje na komunistickú históriu východoeurópskych krajín a o tejto téme napísala niekoľko publikácií. Okrem toho však nepravidelne publikuje svoje komentáre v amerických denníkoch. V utorok sa vyjadrila v denníku The Washington Post k britskej spoločnosti Cambridge Analytica, ktorá sa pohybuje v oblasti politického marketingu a aktuálne čelí obvineniu, že podvodným spôsobom získala dáta od 50 miliónov používateľov Facebooku.

    „Vypustili sme isté informácie do obehu na pomyselné diaľkové ovládanie, ovplyvňovali ich pohyb a dosah. Dokážeme to tak robiť bez toho, aby si niekto myslel, že ide o propagandu. Pretože v takej chvíli musí zaznieť otázka: Kto tú propagandu šíri?“ cituje Applebaumová s mimoriadnym odporom generálneho riaditeľa Alexandera Nixa a dodáva, že jeho spoločnosť sa podieľala na prezidentských voľbách v USA, brexite, ale operovala aj v Keni, Mexiku a ďalších krajinách.

    Applebaumová tiež uvádza, že šéfovia spoločnosti sa chválili tým, že v kampaniach využívajú strach. „Výkonný riaditeľ Cambridge Analytica Turnbull hovorí o hľadaní úzkosti, ktorú v sebe ľudia majú bez toho, aby o tom vedeli. A tvrdí, že hlavnou úlohou pre jeho firmu je dostať ten strach von a porozumieť mu,“ píše bývalá manželka poľského ministra zahraničia Radoslawa Sikorského.

    „Aj keď môžete mať pochybnosti o tom, či Cambridge Analytica prišla s niečím novým, má v každom prípade k dispozícii (rovnako ako ďalšie poradenské spoločnosti) úžasný marketingový nástroj s názvom Facebook. Spoločnosť získala prostredníctvom neexistujúceho výskumného projektu dáta o 50 miliónoch používateľov siete. A čo je horšie, Facebook o tom vedel už v roku 2015 a napriek tomu reagoval až po tom, ako sa všetko dostalo na verejnosť,“ hnevá sa publicistka.

    Za hlavný problém považuje Applebaumová fakt, že používatelia netušili, že sa stali terčom skrytej politickej kampane. „A je to predovšetkým preto, že to pred nimi chceli skryť ľudia z Cambridge Analytica a samotného Facebooku. Až doteraz sme venovali pozornosť len tomu, ako menili realitu ruskí hackeri. Ale ukazuje sa, že nie sú zďaleka jediní. Skryté politické reklamy robia z volebných zákonov frašku. A ak si toho prevádzkovatelia sociálnych sietí nie sú vedomí, treba ich regulovať,“ uzatvára Applebaumová.

    - Reklama -