Všímali sme si len ruských hackerov. Ale nie sú sami. Propaganda sa šíri aj takto, vraví držiteľka Pulitzerovej ceny

24. 3. 2018 6:00

Kauza Cambridge Analytica sa stala po skúmaní väzieb medzi Trumpom a Ruskom ďalším „tučným sústom“ pre americké a západné médiá vôbec. Svoj komentár na túto tému publikovala v utorok v denníku The Washington Post aj známa americká publicistka Anne Applebaumová.

Všímali sme si len ruských hackerov. Ale nie sú sami. Propaganda sa šíri aj takto, vraví držiteľka Pulitzerovej ceny
Foto: TASR
Popis: Facebook (logo)

Držiteľka Pulitzerovej ceny Applebaumová sa špecializuje na komunistickú históriu východoeurópskych krajín a o tejto téme napísala niekoľko publikácií. Okrem toho však nepravidelne publikuje svoje komentáre v amerických denníkoch. V utorok sa vyjadrila v denníku The Washington Post k britskej spoločnosti Cambridge Analytica, ktorá sa pohybuje v oblasti politického marketingu a aktuálne čelí obvineniu, že podvodným spôsobom získala dáta od 50 miliónov používateľov Facebooku.

„Vypustili sme isté informácie do obehu na pomyselné diaľkové ovládanie, ovplyvňovali ich pohyb a dosah. Dokážeme to tak robiť bez toho, aby si niekto myslel, že ide o propagandu. Pretože v takej chvíli musí zaznieť otázka: Kto tú propagandu šíri?“ cituje Applebaumová s mimoriadnym odporom generálneho riaditeľa Alexandera Nixa a dodáva, že jeho spoločnosť sa podieľala na prezidentských voľbách v USA, brexite, ale operovala aj v Keni, Mexiku a ďalších krajinách.

Applebaumová tiež uvádza, že šéfovia spoločnosti sa chválili tým, že v kampaniach využívajú strach. „Výkonný riaditeľ Cambridge Analytica Turnbull hovorí o hľadaní úzkosti, ktorú v sebe ľudia majú bez toho, aby o tom vedeli. A tvrdí, že hlavnou úlohou pre jeho firmu je dostať ten strach von a porozumieť mu,“ píše bývalá manželka poľského ministra zahraničia Radoslawa Sikorského.

„Aj keď môžete mať pochybnosti o tom, či Cambridge Analytica prišla s niečím novým, má v každom prípade k dispozícii (rovnako ako ďalšie poradenské spoločnosti) úžasný marketingový nástroj s názvom Facebook. Spoločnosť získala prostredníctvom neexistujúceho výskumného projektu dáta o 50 miliónoch používateľov siete. A čo je horšie, Facebook o tom vedel už v roku 2015 a napriek tomu reagoval až po tom, ako sa všetko dostalo na verejnosť,“ hnevá sa publicistka.

Za hlavný problém považuje Applebaumová fakt, že používatelia netušili, že sa stali terčom skrytej politickej kampane. „A je to predovšetkým preto, že to pred nimi chceli skryť ľudia z Cambridge Analytica a samotného Facebooku. Až doteraz sme venovali pozornosť len tomu, ako menili realitu ruskí hackeri. Ale ukazuje sa, že nie sú zďaleka jediní. Skryté politické reklamy robia z volebných zákonov frašku. A ak si toho prevádzkovatelia sociálnych sietí nie sú vedomí, treba ich regulovať,“ uzatvára Applebaumová.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: pro
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Polícia Trnku nekomentuje. Prezidentka si predvolala Lučanského aj Čižnára

20:00 Polícia Trnku nekomentuje. Prezidentka si predvolala Lučanského aj Čižnára

Prezidentka SR Zuzana Čaputová si pre prípad bývalého generálneho prokurátora Dobroslava Trnku predv…