Veľká prestrelka pre stratenú investíciu BMW. Hádzať zodpovednosť na opozíciu za neúspech vlády je trápne, tvrdia liberáli

    0
    Sídlo nemeckej automobilky BMW v Mníchove. (Autor: TASR)

    Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD) by sa podľa liberálov mal venovať svojmu pôvodnému povolaniu medicíne a nefušovať do ekonomiky. “Hádzanie zodpovednosti na opozíciu za neúspech vlády pri lákaní nemeckej automobilky BMW je trápne a nekompetentné,” myslí si predseda SaS Richard Sulík.

    Obrovská koncentrácia automobilového priemyslu na Slovensku je podľa strany objektívny fakt a každý ekonóm pozná riziká, ktoré takáto jednostranná orientácia na jeden typ výroby prináša.

    “Z pohľadu BMW však práve koncentrácia automobilového priemyslu na Slovensku mohla znamenať porovnateľnú výhodu oproti Maďarsku, ale napriek tomu sa firma rozhodla pre nášho južného suseda. Treba za tým vidieť slabé podnikateľské prostredie, daňovú politiku, nedostatočnú vymožiteľnosť práva, nepredvídateľnosť hospodárskej politiky vlády a nedostatočne rozvinutú infraštruktúru,” argumentuje podpredsedníčka SaS Jana Kiššová.

    Na východnom Slovensku mala podľa liberálov stáť už automobilka Jaguar Land Rover, nie pri Nitre, ktorá je priemyselne vyspelým regiónom a je tam problém získať pracovné sily. “Pýtame sa, kde vtedy bol Košičan Richard Raši, keď jeho vláda hľadala a nakoniec aj našla pre Jaguar zjavne nevhodný región,” uzavrel Sulík.

    Slová liberálov spôsobilo vyjadrenie vicepremiéra pre informácie a informatizáciu Richarda Rašiho k tomu, prečo sme nezískali automobilku v parku Haniska.

    “Z môjho pohľadu jedným z faktorov mohli byť aj vyjadrenia opozície, ktorá spochybňuje potrebu ďalších automotive investorov v SR a aj to mohlo rozhodnúť. Lebo v roku 2020 sa môže teoreticky stať také nešťastie, že sa súčasná opozícia dostane k moci a pre investorov v automobilovom priemysle to znamená neisté prostredie po voľbách,” uviedol Raši

    Rezort hospodárstva: Boli sme v užšom finále

    Ako  informoval hovorca ministerstva hospodárstva Maroš Stano, Slovensko bolo spolu s Maďarskom v užšom finále. “Rezort hospodárstva vždy informoval, že v prípade strategického parku Haniska rokuje s viacerými investormi, vrátane oblasti automobilového priemyslu. Môžeme potvrdiť, že Slovensko bolo v úzkom finálnom výbere krajín pre nový závod spoločnosti BMW. Ministerstvo hospodárstva sa k rozhodnutiu vedenia automobilky vyjadrí, až keď bude mať oficiálne informácie. Súčasne však treba zdôrazniť, že pokračujú rokovania s ďalšími spoločnosťami, ktoré majú záujem v lokalite investovať,” spresnil Stano.

    Agentúra DPA informovala, že BMW postaví v Maďarsku nový závod za miliardu eur. Stáť bude pri Debrecíne a zamestná vyše 1000 ľudí. Ročne by sa tam malo vyrobiť až 150.000 vozidiel so spaľovacím, hybridným a elektromotorom, uviedol v utorok nemecký koncern v Mníchove. S výstavbou by sa malo začať približne o rok. Kedy sa závod dostane do prevádzky, a ktoré modely bude vyrábať, je ešte otvorené, uviedol hovorca BMW.

    V Nemecku BMW investuje len v tomto roku vyše miliardy eur do modernizácie závodov a príprav na elektromobilitu. Konkurenčné Audi vyrába v Maďarsku motory aj vozidlá. BMW uviedlo ako dôvod svojho rozhodnutia pre Debrecín jeho dobrú infraštruktúru, blízkosť k dodávateľskému reťazcu a kvalifikovanú pracovnú silu.

    Trnka: Rezort hospodárstva nezvládol rokovania s BMW

    Podľa predsedú Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislava Trnku prišlo východné Slovensko, konkrétne strategický park Haniska o automobilku kvôli nezvládnutým rokovaniam s BMW zo strany ministerstva hospodárstva. Rezort sa proti vyjadreniam ohradil a  považuje ich za absurdné.

    „Ministerstvo hospodárstva neoslovilo dotknuté obce, ďalšie organizácie z regiónu ani Košický samosprávny kraj. Tie totiž mohli vyvinúť potrebnú aktivitu a využiť svoje kompetencie či kontakty, čo by dopomohlo k rokovaniam s automobilkou,“ dodáva Trnka s tým, že územie plánovaného strategického parku Haniska nebolo v dostatočnom predstihu na takúto investíciu pripravené. Podľa jeho slov sú v regióne aj vhodnejšie plochy. „Osobne mi je to veľmi ľúto, pretože občania nášho regiónu prišli o niekoľko tisíc pracovných miest,“ povedal predseda KSK.

    Podľa rezortu pod vedením ministra Petra Žigu (Smer-SD) ide o absurdné tvrdenie predsedu KSK a svedčí to o jeho extrémne zlej informovanosti. „Predseda samosprávneho kraja nechápe elementárne základy procesu rozhodovania investorov a chce sa na tejto téme, žiaľ, politicky priživiť. Rokovania s BMW boli v plnom prúde pred viac ako rokom a odohrávali sa intenzívne na viacerých úrovniach vrátane samosprávy,“ povedal pre TASR hovorca ministerstva Maroš Stano. Pripomenul, že za Slovensko rokoval skúsený tím agentúry Sario. Podľa jeho slov sa o investície vedie tvrdý konkurenčný boj medzi krajinami. „Ak by Slovensko nebolo dobre pripravené, nikdy by sa nedostalo pri rozhodovaní tak ďaleko,“ dodal.

    Ako ministerstvo ďalej reagovalo, investor mal na Slovensku detailne zmapované všetky potenciálne územia. „To, že mal záujem výhradne o lokalitu strategického parku Haniska, hovorí za všetko. Fakt, že lokalita Haniska sa dostala do úzkeho finále rozhodovania takej svetovo renomovanej spoločnosti, znamená významný signál, že ide o mimoriadne atraktívne územie,“ uvádza rezort. Podľa neho vôbec nie je vylúčené, že rozhodnutie investora negatívne ovplyvnili aj vyjadrenia slovenských politikov, ktorí investíciu do automobilového priemyslu spochybňovali a tvrdili, že ju východné Slovensko nepotrebuje.

    - Reklama -