Urážate černochov! Z obchodov mizne tovar. Je čierny

21.2.2019 7:00

Politická korektnosť už nevyčíňa len v jazykových prejavoch, ale aj v oblečení a obuvi. Speváčka Katy Perryová a firma Gucci stiahli z predaja predmety, ktoré niektorí ľudia na internete interpretovali ako rasistické. Pokorne a s ospravedlnením.

Urážate černochov! Z obchodov mizne tovar. Je čierny
Foto: ReproFoto Twitter
Popis: Topánky stiahnuté z predaja pre obvinenie z rasizmu

Posledný škandál pochádza od speváčky Katy Perryovej. Jej kolekcia topánok v deviatich rôznych farbách vraj mala byť odkazom na moderné umenie a surrealizmus.

Lenže, ako to už býva, na internete sa našla o poznanie iná interpretácia týchto topánok. Veľké oči, nos a hlavne veľké červené pery totiž niektorým kritikom pripomínali tzv. blackface.

 

 

Zdroj: Twitter / J Blue

Blackface je názov pre štýl mejkapu používaný hlavne v 19. a v 20. storočí v predstaveniach s karikatúrami černochov. Kombinácia čiernej farby a zvýraznených pier má evokovať stereotypné rysy, ktoré si ľudia s černochmi spájali.

Zdroj: ReproFoto YouTube

Vzhľadom na to, že predstavenia neboli autentické, teda podľa kritikov nesprávne prezentovali černošskú kultúru, upadol tzv. blackface do opovrhnutia a teraz sa považuje za prejav rasizmu.

Speváčka k obvineniu, že topánky sú „necitlivé“ voči černochom, poskytla vyhlásenie. Je vraj zarmútená z toho, že niekto dizajn topánok prirovnáva k „zraňujúcim obrazom“ blackface. „Naším zámerom nikdy nebolo pôsobiť bolesť. Okamžite sme ich stiahli,“ vyjadrila sa o topánkach, ktoré mali praktiku pripomínať. O jej slovách informovala britská BBC.

A nie je to jediný „kiks“, ktorého sa návrhári v poslednom čase dopustili. Značka luxusného oblečenia Gucci má pre zmenu na svedomí tento sveter.

 

 

Zdroj: Twitter / Tyler

Aj tu je viditeľný nápadný červený motív okolo úst, ktorý bol prirovnaný k mejkapu používanom na stvárnenie černocha. A aj tu na seba reakcia nenechala dlho čakať a firma Gucci s ospravedlnením stiahla sveter nielen z internetového, ale aj fyzického predaja. Informoval o tom The Washington Post. Firma vydala vyhlásenie, že sa hlboko ospravedlňuje a že rozmanitosť je hodnota, ktorú hodlá presadzovať a rešpektovať a je súčasťou každého ich rozhodnutia.

Niekto by si mohol povedať, že ide prevažne o americký fenomén. Ale už existujú iniciatívy, ktoré by podobné zobrazovanie mali potláčať aj v Európe. Jedna zo známejších je kampaň proti čiernemu Petrovi v Holandsku (v origináli Zwarte Piet). Podľa kritikov je tento čierny pomocník Sinterklaasa takisto ukážkou rasizmu v Európe. Je teda otázkou, kedy odpor k čertom s tvárami zamazanými od uhlia a hlavne proti „čiernemu vzadu“ v prípade troch kráľov dorazí aj k nám.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: kas
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Blahová zdôrazňuje, že tradičná rodina neexistuje. Takto to vysvetľuje

10:28 Blahová zdôrazňuje, že tradičná rodina neexistuje. Takto to vysvetľuje

Buďme vďační za všetky rodiny. Tešme sa z lásky, odkazuje na sociálnej sieti poslankyňa SaS Natália …