Takto Smer chráni Slovensko? Analytici sa tvrdo pustili do ministerstva obrany. Úplné Kocúrkovo, chaos a hanba. Takto si podali Glváča

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: SITA)

    Analytici Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SIBP) Marián Majer a Jaroslav Naď zhodnotili, do akej miery sa za posledné 4 roky podarilo splniť úlohy, ktoré si v rámci rezortu obrany stanovila súčasná vláda. Okrem programového vyhlásenia vlády vychádzali napríklad aj z Bielej knihy o obrane.

    „Bielu knihu spracovala bývalá vláda a odovzdala ju tejto. Tá za pol roka, kým ju schválila, ju stihla vyčistiť o všetky tie veci, ktoré by mohli byť nejakým spôsobom komplikujúce pre záujmy ľudí pohybujúcich sa v pozadí obrany,“ povedal na margo súčasnej Bielej knihy analytik Jaroslav Naď. Podľa riaditeľa SIBP analytikov sa formálne viaceré zo stanovených úloh Programového vyhlásenia a Bielej knihy podarilo splniť, bližší pohľad na vec však odhaľuje, že situácia nie je zďaleka taká ružová.

    Neviete pochodovať, nedáme vám peniaze. To sa dodržalo

    „Dať 31 miliárd korún do armády a vidieť chlapcov, ktorí nevedia pochodovať. To sú procesy, ktoré nebudeme podporovať.“ Aj takto sa v minulosti vyjadril Robert Fico, pričom jeho rétorika sa podľa všetkého naplňuje aj v praktickom spravovaní ministerstva obrany. Za prvej Ficovej vlády v rokoch 2007 – 2010 došlo k poklesu obranného rozpočtu z viac ako 1,6 percenta na asi 1,1 percenta. Na samite NATO vo Walese sa Slovensko zaviazalo, že do roku 2010 sa k 1,6 percenta vráti. Podľa toho, čo robí vláda, však nič nenasvedčuje tomu, že sa tak naozaj stane. Marián Majer pripomenul, že v roku 2015 síce došlo k jednorazovému navýšeniu v súvislosti s nákupom vrtuľníkov, tieto peniaze však nie sú nijako garantované a okrem toho sa tak stalo pomerne netransparentným spôsobom. Obrovským problémom pri rozvoji armády má byť aj to, že v rozpore s prísľubom vlády neexistuje žiadny dlhodobý, strednodobý ani krátkodobý plán, ako to robiť.

    Skauzované“ ako zdravotníctvo

    Navýšenie ceny lietadiel Spartan minimálne o 10 miliónov, nevyšetrenie tunelovania vojenského spravodajstva napriek dôkazom, (ne)plánovaný nákup lietadiel L410 od firmy Manipul, s. r. o., nákup vakcín cez eseročku, ktorá organizuje erotický podnik, a podozrivé nákupy zbraní či plynových masiek. To sú len niektoré z káuz, ktoré podľa SIBP svedčia o „transparentnosti“ riadenia rezortu. „Detailnejšie rozvojové plány neexistujú, procesy sú zahmlievané a nie transparentné, a tým sa hospodárnosť zásadným spôsobom zhoršila,“ komentoval situáciu Majer.

    Ďalším problémom je slabá koordinácia bezpečnostného systému. Záchranné vrtuľníky napríklad nemôžu tankovať na vojenských letiskách a nevojenskí piloti netrénujú na špičkových trenažéroch našich ozbrojených síl, ale v zahraničí, pretože neexistujú potrebné dohody medzi rezortmi vnútra a obrany.

    Slovensko je unikát

    Tragický je vraj aj prístup Slovenska k bezpečnostnej spolupráci v rámci EÚ. „V jednej veci sme unikátni. Za 4 roky sa zo 16 zasadnutí ministrov obrany náš minister obrany nezúčastnil ani jedného. To je naozaj unikát v rámci celej Európskej únie… A zároveň sa ani jedenkrát nestretol s vysokou predstaviteľkou Európskej únie pre zahraničnú politiku. To je neuveriteľná záležitosť,“ myslí si Naď. Zarážajúce na celej veci je, že Slovenská republika o pár mesiacov preberá predsedníctvo Európskej únie.

    Podľa SIBP nebol žiadny z cieľov vlády úplne splnený 

    SSPI

    Zdroj: SIBP

    Vtipkujú o nás

    Podľa analytikov ministerstvo v oblasti personálneho zabezpečenia uskutočnilo dve zásadnejšie opatrenia, a to schválenie zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov a prípravu dobrovoľnej vojenskej prípravy. Veľmi znepokojivá je však situácia v oblasti civilného personálu rezortu. Dôsledkom zlého riadenia, demotivačného prostredia a rôznych negatívnych tendencií voči ľuďom na ministerstve malo dôjsť k výmene a odchodu obrovského počtu kľúčových funkcionárov a expertov z rezortu. „To sú neuveriteľné čísla, vyznieva to veľmi nedôveryhodne… vznikajú z toho vtipy medzi zahraničnými partnermi,“ tvrdí Majer.

    Týchto posielame do Bruselu…

    SIBP taktiež tvrdí, že v rezorte obrany sa tiež udomácnilo obsadzovanie postov na zahraničných pracoviskách nekvalifikovanými ľuďmi blízkymi jeho vedeniu alebo na princípe klientelisticky orientovaných a zmanipulovaných výberových konaní. Konkrétne má ísť napríklad o bývalú asistentku riaditeľa kancelárie národnej rady Dominiku Salámovú, ktorá nastúpila na ministerstvo a o pár mesiacov išla do NATO ako členka výboru pre obrannú politiku a plánovanie, bývalého redaktora Hospodárskych novín Ivana Szaboa, ktorý sa kvalifikoval na to, aby bol v Európskej obrannej agentúre predstaviteľom Slovenska vo výbore pre vyzbrojovanie, bývalú hovorkyňu ministerstva Martinu Ballekovú, ktorá išla pracovať do Európskej únie na stále zastúpenie a taktiež Martinu Majerníkovú, ktorá je predstaviteľkou SR vo výbore, ktorý ma na starosti investičné projekty NATO.

    „Jej predchodkyňa bola expertka, odborníčka, ktorá sa venovala 20 rokov tejto problematike, bola pri vstupe Slovenska do NATO… bola opakovane v Bruseli. Teraz tam nastúpila pani, ktorá bola predtým niekde na daňovom úrade… máme informácie, že jej neznalosť problematiky spôsobuje veľké problémy,“ komentoval pre ParlamentnéListy.sk situáciu Naď. „Aby ste mali prehľad o tom, že ako ten výber vyzerá. Ministerstvo malo špičkovú odborníčku na zastúpení pri Európskej únii, ktorá tam bola 5 rokov a bola natoľko dobrá, že štátny tajomník Koterec si ju zobral za svoju poradkyňu pre predsedníctvo pre EÚ… Znova sa prihlásila do výberového konania a potom jej oznámili, že neprešla jazykovým testom. Má takú angličtinu, ktorú by mnohí z nás mohli závidieť. Ale keď jej už nemohli povedať, že neprešla odborným testom, tak povedali, že neprešla jazykovým. Martina Balleková prešla jazykovým testom…“ dodal.

    Paralyzované a najhoršie

    Nepodarila sa vraj ani reforma Vojenského spravodajstva. To za posledné roky čelilo viacerým škandálom, ktoré výrazne oslabili jeho dôveryhodnosť doma, ale aj v zahraničí. Vláda sa rozhodla spojiť Vojenské obranné spravodajstvo a Vojenskú spravodajskú službu, čím však mala deformovať a paralyzovať celý systém. Podľa hodnotenia analytikov sú taktiež vojenskí tajní značne spolitizovaní a plní bývalých príslušníkov SIS z obdobia mečiarizmu. Cieľ vlády zlepšiť komunikáciu rezortu s verejnosťou pritom označilo SIBP za absolútne nenaplnený. „Komunikácia rezortu s verejnosťou bola azda najhoršia v jeho histórii. Vyznačovala sa značnou neprofesionalitou, útokmi na kritikov, absenciou strategických komunikačných cieľov a existenciou množstva komunikačných lapsusov,“ myslia si. 

    Čo na to ministerstvo?

    Na ministerstve obrany sa nedali a ParlamentnýmListom.sk poslali z komunikačného odboru takéto stanovisko. Na našu otázku, či majú štyria Naďom zmienení predstavitelia Slovenska v medzinárodných organizáciách náležité odborné zázemie, však neodpovedali.

    „Súčasné vedenie Ministerstva obrany SR spustilo najväčšiu modernizáciu v histórii Ozbrojených síl SR. Za posledné štyri roky sa zrealizovali nákupy techniky a materiálu v historicky najväčšom objeme cez maximálne transparentné americké vládne fondy FMS, FMF a cez agentúru NATO NSPA. Naše kroky ocenil aj generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg. Po prvýkrát sa napĺňa plán, ktorý bol zadefinovaný v strategickom dokumente Bielej knihe o obrane SR a v Koncepcii rozvoja vzdušných síl SR, ku ktorej bola historicky prvýkrát prizvaná aj odborná verejnosť, ktorá mohla vzniesť svoje pripomienky.

    Je nespochybniteľným faktom, že súčasné vedenie sa doteraz najviac zaslúžilo o rozvoj Ozbrojených síl SR. Kto tieto skutočnosti nevníma, len nechce vidieť a podsúva verejnosti klamlivé informácie. Takýmto pohľadom je aj hodnotenie kvázibezpečnostných analytikov, ktorí sú nominanti opozičnej SaS, z ktorých jeden za stranu aj kandidoval do parlamentných volieb. Ich hodnotenie pár dní pred voľbami je len nezávislouanalýzou so snahou sa na poslednú chvíľu zviditeľniť.

    Je logické, že jeden minister nevyrieši všetky problémy, ktoré sa nahromadili za viac ako dvadsať rokov. Súčasné vedenie prevzalo rezort v katastrofálnom stave. Spomínaní ,bezpečnostní” analytici pritom pôsobili na ministerstve obrany niekoľko rokov. Tak prečo nič neurobili? Mali sme tu modely 2010 a 2015, po ktorých nič hmatateľné nezostalo a stali sa z nich zdrapy papiera. 

    Taktiež je potrebné pripomenúť, že na rozdiel od predchádzajúceho vedenia MO SR, nie sú v súčasnosti do Bruselu vysielaní rodinní príslušníci, ale zamestnanci, ktorí uspeli v transparentných konkurzoch spomedzi viacerých účastníkov. 

    Verejnosť by celkom určite ocenila, keby títo nominanti Ľubomíra Galka zároveň transparentne informovali o svojich donoroch, nielen súčasných, ale tiež z minulosti, aby nevznikali pochybnosti o ich objektívnosti,“ tvrdí ministerstvo. 

    - Reklama -