Slovenské mamičky, pekné dcéry máte, hovorí reklamný plagát s černoškou. Politici reagujú

19.9.2018 15:23

V slovenskej spoločnosti zarezonovala reklamná kampaň Absolut vodky, ktorá zobrazuje na plagátoch ženu tmavej pleti so sprievodným textom: Slovenské mamičky, pekné dcéry máte. Nápad si našiel fanúšikov aj kritikov.

Slovenské mamičky, pekné dcéry máte, hovorí reklamný plagát s černoškou. Politici reagujú
Foto: Facebook/Absolut vodka
Popis: Natália Dongová

Súčasťou reklamy je aj video, v ktorom zaznievajú slová známej slovenskej ľudovej piesne Slovenské mamičky. Tie si mladá speváčka odetá do kroju spieva, keď vchádza na diskotéku na Orave. Kamera jej sníma len chrbát, do tváre jej nevidieť. Pesničku prerobili do diskotékového rytmu, v rámci ktorého sa zdraví s kamarátmi a pretancuje do stredu parketu.

Po chvíli sa otočí, čím sa ukáže, že je tmavšej farby pleti. „Som Natalie a aj ja som Slovenka. Slovensko už dávno žije všetkými farbami, tak sa vykašli na predsudky. Poď žiť, nechaj žiť,“ povie v krátkosti. 

Video, ktoré sa objavilo na facebookovej fanpage Absolut vodky, sa počas pár dní stalo virálnym. Na sociálnej sieti má 276 komentárov a vyše 660 zdieľaní. Na youtube má vyše stotisíc pozretí.  Kým niektorí nápad vychválili do nebies ako správny spôsob boja proti rasizmu, iní sú za zrušenie reklamy a kritizujú ju ako multikultúrnu indoktrináciu. 

Machala: Ide o provokáciu

K videu, v ktorom je mulatka oblečená do slovenského kroja a spieva slovenské ľudovky, okomentoval hovorca predsedu NR SR Andreja Danka Lukáš Machala. Vo svojom facebookovom statuse tvrdí, že ide o zvláštnu reklamu, pričom zdieľal bilbord s Natáliou.

“Mám rád umeleckú fotografiu. Dievčatko je to milé, ale nie je to už trošku príliš,“ pýta sa. Dodáva, že po zneuctenom štátnom znaku na dresoch hokejistoch je toto ďalšia provokácia voči ľudovým tradíciám. „Liberáli, slniečkári a neoboľševici...urážajte nás, len tak ďalej...viem, že nám podsúvate nové spoločenské modely programovo... Slovenské Slovensko si napriek vašim špinavým peniazom ubránime,“ skonštatoval.

Reprofoto: Facebook/Lukáš Machala

Beňová: Nerozdeľujte spoločnosť podľa farby pokožky

K celej situácii sa vyjadrila aj poslankyňa Monika Beňová. Podľa nej ide o dlhodobý trend, keď nadnárodné spoločnosti využívajú v reklamách ľudí s inou farbou pleti. Naráža tak na fakt, že časti spoločnosti prekáža, že v reklame na alkoholický nápoj je dievča s tmavou pleťou. Podľa europoslankyne ide o výborný spôsob, ako odbúrať predsudky.

„To, že predsudky odburávať je dôležité, vidieť aj pri “aktivitách” niektorých poslancov NR SR. Ich názor na interrupčnú legislatívu je totiž rovnako zmätený, ako názory, že v reklamných kampaniach možu byť len ľudia so svetlou farbou pleti,“ píše kriticky. Poslancom radí, aby nerozdeľovali spoločnosť podľa farby pokožky. Rovnako dodáva, aby sa venovali dôležitým nápadom, napríklad, ako zlepšiť kvalitu života ľudí na Slovensku, ako nezmyselnými nápadmi, ktoré predkladajú, pretože podľa Beňovej je to pravý dôvod, prečo ich ľudia do parlamentu zvolili.

K reklame Absolut vodky sa vyjadrili aj iní poslanci. Simona Petrík (Spolu) s radosťou zdieľala dané video, pričom uviedla, že ide o „pecku“, rovnaký názor mal aj jediný poslanec Progresívneho Slovenska Martin Poliačik, podľa ktorého ide o super nápad.

Video na, svojom profile uverejnil aj poslanec za ĽSNS Milan Mazurek. „Za teľacím jedine Absolutku. Nazdravie,“ napísal k reklame.

Dievča z Novej Dubnice

Tvárou kampane sa stala Natália Dongová, ktorá žije v Novej Dubnici. Jej otec pochádza z Konga, pričom speváčka sa rovnako ako jej mama narodila na Slovensku. Prvýkrát sa o nej Slovensko dozvedelo, keď sa v roku 2005 stala jednou zo súťažiacich v známej šou Slovenská Superstar. V tom čase mala 17 rokov, do finále sa nedostala.

„Prvýkrát, čo som sa stretla s rasizmom, bolo zrejme vtedy, keď mňa a sestru chodil otec vyprevádzať do školy. Vtedy sa však nedalo hovoriť o rasizme v pravom zmysle slova, pretože otec je riadne veľký černoch, presne ako Michael Duncan zo Zelenej míle. Skôr by som to nazvala inakosťou, ktorá bola celkom príjemná,“ vysvetľuje Natália.

Ako dodáva, všetko sa zmenilo po tom, ako sa jej otec vrátil do Konga, pretože jej zomrel dedko. Aj keď si myslela, že sa vráti, nestalo sa tak, a ako dospievala, zistila, že to bolo kvôli rasizmu, ktorý tu prežíval.

„Nevedel si nájsť prácu, pritom to bol architekt, inžinier, ľudia sa mu smiali, mal problém ísť kúpiť čo i len mlieko do obchodu,“ uviedla. Dongová povedala, že časom na vlastnej koži pochopila, čo je to rasizmus, keď bola platonicky zaľúbená do chlapcov z triedy, no tí jej povedali, že chcú klasické ‚biele‘ dievča. Vtedy začala aj s hudbou.

Tvrdí, že zažila aj rasizmus, keď na ňu ľudia na ulici agresívne reagovali. „V každom národe sa nájde istá skupina ľudí, ktorí hádžu všetkých do jedného vreca, nie je to len o Slovensku,“ skonštatovala vo videu.

Natália Dongová v reklame, autor: Facebook/Absolut vodka

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: PH
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Nagy: Koalícia by bola ohromným rizikom, otvorená spoločná kandidátka je jediným riešením

0:03 Nagy: Koalícia by bola ohromným rizikom, otvorená spoločná kandidátka je jediným riešením

ROZHOVOR Stále rokujeme, hovorí o možnosti predvolebnej spolupráce s SMK a Maďarským fórom bývalý eu…