Škandál ako hrom. Američania točili propagandistické videá al-Káidy

7. 10. 2016 18:13

Neutajili to. Americkí investigatívni novinári odhalili veľký prešľap svojho ministerstva obrany. Pentagón mal za cieľ očierniť al-Káidu, namiesto toho však v prvom rade zdiskreditoval sám seba.

Škandál ako hrom. Američania točili propagandistické videá al-Káidy
Foto: TASR
Popis: Americké ministerstvo obrany celú akciu poriadne sfušovalo
reklama

Majú rozhodne čo vysvetľovať. Americké ministerstvo obrany sa poriadne zdiskreditovalo, keď aktuálne vyšlo na povrch, že Pentagón si najal súkromnú PR firmu, aby preň vyrobila „na objednávku“ nepravé teroristické videá.

Ako odhalil Úrad pre investigatívnu žurnalistiku (The Bureau of Investigative Journalism), kontroverznej britskej PR firme Bell Pottinger „zacvakalo“ americké ministerstvo obrany vyše pol miliardy dolárov za veľmi neobvyklú službu.

Neobvyklú ani nie tak svojou podstatou ako konkrétnym obsahom. 

Aj pre Pinocheta

Spoločnosť Bell Pottinger nie je žiadnym nováčikom na poli komunikácie s verejnosťou, respektíve mediálnej komunikácie vo všeobecnosti. Naopak, firma v minulosti robila kampane pre niekoľko kontroverzných klientov.

Či už ide o nadáciu čilského diktátora Augusta Pinocheta, prípadne saudskoarabskú vládu.

Sfušovaná akcia

Tak či onak, leitmotívom celej agendy firmy malo byť vykreslenie teroristickej organizácie al-Káida v negatívnom svetle, pričom nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa mali byť série teroristických videí, ktoré firma dostala za úlohu natočiť v Iraku.

Bývalý predseda spoločnosti Lord Tim Bell potvrdil pre britské médiá, že firma pracovala na „tajnej vojenskej operácii“, ktorá bola krytá viacerými „tajnými dokumentmi“.

Dobré vzťahy

Ako uvádza vo svojom článku portál The Daily Beast, firma má s Pentagónom nadštandardné vzťahy, o čom svedčí aj množstvo vyrobených materiálov z minulosti, mnohé z nich pritom išli ďaleko za rámec bežnej komunikačnej práce.  

Práca pozostávala z troch typov produktov. Prvým typom boli reklamy, ktoré mali negatívne vykresliť spomínanú teroristickú organizáciu al-Káida. Druhou boli spravodajské materiály, ktoré mali vzbudiť dojem, že sú „vytvorené miestnou arabskou televíziou“.

No a tretím druhom, ktorý bol zároveň aj najcitlivejší, bola produkcia falošných propagandistických filmov. 

Lokalizovať trasy, ale aj inšpirácia

A hoci spočiatku medzi členmi štábu prevládalo nadšenie, postupne začali čoraz viac aj pochybovať o správnosti projektu.

Nahraté materiály sa mohli voľne šíriť aj medzi islamistov. Cez IP adresy sa síce dali lokalizovať trasy islamistov, no na druhej strane sa zrejme práve týmito videami reálni islamisti aj inšpirovali.

Už aj predtým

Nejde pritom o prvý prešľap amerického ministerstva obrany. V roku 2009 si Pentagón najal inú kontroverznú PR spoločnosť The Rendon Group, ktorá mala monitorovať prácu amerických novinárov pridelených k vojenským jednotkám.

Agentúra mala za úlohu zistiť a posúdiť, či daní zástupcovia médií podávajú „pozitívny obraz“ o amerických misiách.  

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: mr
reklama

Ďalšie články z rubriky

Nariadi nám OSN prijať utečencov? Jasné fakty

18:25 Nariadi nám OSN prijať utečencov? Jasné fakty

Svetové médiá už informovali, že OSN rozhodla, že klimatických utečencov nebudú môcť vrátiť do krají…