Schyľuje sa k súťaži, kde je víťaz vopred jasný? Matovičovci už riešia Érsekov rezort

15.8.2019 17:24

Plánovaná liberalizácia na trati Žilina – Rajec je podľa hnutia OĽaNO iba spôsob, ako na trati "zabetónovať" súčasného dopravcu, Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) by mal podľa poslanca hnutia Jána Marosza súťaž prepracovať.

Schyľuje sa k súťaži, kde je víťaz vopred jasný? Matovičovci už riešia Érsekov rezort
Foto: TASR
Popis: Árpád Érsek

Európske združenie alternatívnych železničných dopravcov so sídlom v Bruseli Allrail podľa OĽaNO potvrdilo slová hnutia, že súťaž môže mať už vopred víťaza.

ZSSK sa konkurencii nebráni, podmienky nekomentuje

Združenie má podozrenie, že skutočná konkurencia v prípade súťaže na trať Žilina – Rajec nie je žiaduca. Pri súčasných podmienkach je totiž podľa združenia pravdepodobným víťazom ZSSK.

ZSSK sa podľa slov hovorcu Tomáša Kováča plánuje zapojiť do súťaže na trať Žilina – Rajec. Konkurencii sa pritom nebráni. Podmienky súťaže však podľa Kováča dopravca komentovať nebude.

PaedDr. Árpád Érsek

  • MOST-HÍD
  • minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja

Rezort dopravy zverejnil oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina – Rajec v súlade s pravidlami Európskej komisie (EK) minimálne rok vopred v európskom vestníku.

Táto informácia však podľa Marosza neobsahuje pre dopravcov nič konkrétne. Hnutie podľa jeho slov podporuje liberalizáciu dopravy.

Hnutiu chýba plán dopravnej obslužnosti

Štát by však mal podľa Marosza najprv urobiť plán dopravnej obslužnosti. OĽaNO sa domnieva, že keďže ministerstvo tak nepostupuje, môže porušovať aj zákon o doprave na dráhach.

"Ten hovorí, že uzavretiu zmluvy s novým dopravcom má predchádzať zostavenie plánu dopravnej obslužnosti, ktorý ministerstvo nemá," konštatovalo hnutie.

Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká v reakcii pre TASR uviedla, že práve vyhlásením verejnej súťaže môže o túto dopravu zabojovať každý, kto má, zjednodušene povedané, licenciu pre osobnú železničnú dopravu.

Nejde o žiadne zabetónovanie, tvrdí ministerstvo

Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas obdobia 10 rokov.

"Konkrétne podmienky prevádzkovania trate sú súčasťou súťažných podkladov, ktoré budú poskytnuté uchádzačom, ktorí splnia stanovené podmienky," doplnila. 

Zároveň podľa nej súťaž počíta s prípadným navyšovaním počtu vlakov podľa vývoja prepravených cestujúcich.

"Takže nejde o žiadne zabetónovanie rozsahu dopravy, čo považujeme za úplne účelové a je na škodu veci, že si hnutie nenašlo cestu na ministerstvo dopravy a neinformovalo sa o spôsobe, ako bude súťaž realizovaná," podotkla hovorkyňa.

Súťaž podľa jej slov počíta s rozvojom dopravy a bude záležať na záujme verejnosti, v akom rozsahu sa tak stane. K samotnej dĺžke súťaže zdôraznila, že zámer vyhlásiť súťaž je známy odbornej verejnosti už takmer rok a pol.

"Bola to dostatočne dlhá doba sa na ňu pripraviť tak, ako sa už dnes pripravujú dopravné spoločnosti na ďalšiu súťaž, ktorú plánujeme vyhlásiť v dohľadnej dobe pre trať Bratislava – Komárno," dodala Ducká.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: TASR
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Definitíva v kauze: V nočnej Bratislave zabil cudzinca, vo väzení bude dlhšie

13:59 Definitíva v kauze: V nočnej Bratislave zabil cudzinca, vo väzení bude dlhšie

Juraj Hossu si za zabitie Filipínca Henryho Acordu odpyká deväťročný nepodmienečný trest odňatia slo…