Rozpojený vlak, horiaci rušeň, spadnuté vedenie a Fico nám tvrdí, že železniciam sa darí. Zatajuje pritom desiatky miliónov, ktoré sa stratili, upozorňuje OĽaNO

20.9.2018 0:00

Rozpojený vlak, horiaci rušeň, spadnuté vedenie, ľudia nútení kráčať po koľajniciach, to, čo vidíme v posledných dňoch na železniciach, už svedčí nielen o nespoľahlivosti železničnej dopravy, ale aj o reálnom nebezpečenstve, bije na poplach opozičné hnutie OĽaNO. Matovičovci sú pripravení aj žiadať ministrovu hlavu. Pripája sa aj SaS . Minister sa bráni a vracia úder.

Rozpojený vlak, horiaci rušeň, spadnuté vedenie a Fico nám tvrdí, že železniciam sa darí. Zatajuje pritom desiatky miliónov, ktoré sa stratili, upozorňuje OĽaNO
Foto: TASR
Popis: Ilustračná fotografia

V posledných týždňoch sme svedkami ďalších a ďalších lapsusov na železniciach, zodpovednosť sa nevyvodzuje, vedenie je nekompetentné a Fico sa oháňa polopravdami, alarmuje tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz.

Predseda SNS Andrej Danko namiesto vyvodenia zodpovednosti hovorí o tom, že vlaky sa modernizujú a manažmenty železničných firiem sú veľmi schopné, ale za krátky čas sa nedá dobehnúť všetko, čo sa zanedbávalo za posledných 30 rokov. Podľa Marosza však netreba zabudnúť, kto nám tu vládne posledných 12 rokov.

Zodpovedné je preto podľa poslanca OĽaNO aj súčasné vedenie železničných firiem. „Tieto nehody sú dôsledkom katastrofálnej údržby, ktorá je dennodenne zanedbávaná,“ kritizuje. „Vo Švajčiarsku jazdia aj funkčné 50-ročné rušne,“ upozorňuje Marosz. 

V sobotu horel vlak v stanici v Pezinku Zdroj: facebook/Zomri

Zatiaľ čo sami radoví zamestnanci železníc upozorňujú na veľký problém s nedostatkom náhradných dielcov a materiálu na opravu vlakov, Marosz poukazuje, že centrála železníc je preplnená dobre platenými vládnymi nominantmi, ktorí berú vysoké platy no odborne nezvládajú manažment takého kolosu, ako sú železnice.

„Paradoxne v takejto kritickej situácii prichádza poslanec Robert Fico s tým, že vďaka doprave zadarmo sa vlakom sa darí, cestujúcich pribúda a železnice znižujú svoju stratu,“ komentuje tieňový minister.

Poslanec NR SR a tieňový minister OĽaNO pre rezort dopravy Ján Marosz Zdroj: TASR

Polopravda je horšia ako lož, bývalý premiér totiž hovorí A a nehovorí B, varuje odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček. „Fico zamlčal, že štát každý rok posiela formou dotácií železniciam viac a viac peňazí. Od roku 2014 do roku 2017 sa strata štátneho dopravcu znížila o necelé tri milióny eur. Dotácia štátu sa však zvýšila o neuveriteľných 33 miliónov. Robert Fico tak zatajil minimálne 30 miliónov, ktoré sa v železniciach stratili,“ upozorňuje.

Cestujúci kráčajúci po koľajniciach popri horiacom vlaku pred Šaľou Zdroj: facebook/Zomri

Podľa Maroszových slov tak štát len míňa na železnice čoraz viac, ale vlakov jazdí stále rovnako málo a navyše sú v katastrofálnom stave. „My sa pýtame, kde sú tie milióny eur, ktoré daňoví poplatníci dávajú navyše železničným firmám? Prečo na koľajniciach takmer denne horia rušne, keď do železníc lejeme čoraz viac peňazí? Toto je bezplatné cestovanie?“ pýta sa poslanec OĽaNO. „Železnice sú čiernou dierou, kde sa lejú peniaze daňových poplatníkov,“ zhrnul.

Podľa OĽaNO sme dnes svedkami toho, že sa začína prejavovať katastrofálne zanedbávanie na železniciach. „Žiadame preto ministra dopravy Arpáda Érseka, aby okamžite vymenil manažment štátnych železničných spoločností. Sú tam nekompetentní nominanti pána Danka, ktorí nemajú skúsenosti zo železničného sektora,“ Dôsledkom je podľa Marosza zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania. 

Marosz zároveň avizoval, že ak minister Érsek na výzvu OĽaNO nebude reagovať, hnutie bude v Národnej rade iniciovať jeho odvolávanie.  

Fotogaléria: - Nehody ZSSK

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek
Predseda NR SR Andrej Danko dáva pokyn ministerovi...
Odtrhnutý rušeň pri Žarnovici
Požiar vlaku pri Šali
Požiar vlaku pri Šali
Požiar vlaku pri Šali

Pridávajú sa aj liberáli

Ministra dopravy žiada o odvolanie manažmentu železničných spoločností aj opozičná strana SaS. Podľa liberálov sú práve vedenia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Slovensko zodpovedné za súčasný stav na železniciach.

Predstavitelia SaS sú pripravení podporiť aj prípadné odvolávanie šéfa dopravy. A to v prípade, ak minister nezačne naozaj zásadne konať a neukáže, že je ministrom tohto ministerstva a nie iba obyčajnou bábkou. "Tak budeme súhlasiť s takouto výzvou a pridáme podpisy na odvolanie ministra," zdôraznil poslanec SaS Miroslav Ivan.

Poslanec SaS Miroslav Ivan a poslankyňa SaS Jana Kiššová Autor: Dominik Foldes

Zároveň doplnil, že odvolanie vedenia železničných spoločností je len jedným potrebným krokom. Vyzval ministra, aby tiež verejnosti oznámil, aký je jeho plán s rozvojom železničnej dopravy. V súčasnosti je totiž podľa neho zverejnený takzvaný strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030, v ktorom však nie sú žiadne konkrétne body, čo treba urobiť a kedy.

"Chceme vedieť, čo v priebehu desiatich rokov chce minister urobiť s infraštruktúrou. Ktorú si chce nechať, ktorú chce vyradiť, ktorú chce prioritne určiť na osobnú dopravu a ktorú chce určiť na nákladnú dopravu," vymenoval Ivan. V rámci dopravných služieb ho tiež zaujíma dopravná autorita, ktorú chce ministerstvo zaviesť.

Ivan zároveň pripomenul, že za posledných 14 dní sa stalo na železniciach šesť nehôd. Sú podľa neho dôsledkom zanedbanej údržby. Za problémami železníc vidí aj finančne nákladné zavedenie vlakov zadarmo či návrat InterCity vlakov, čo malo za následok aj odchod súkromnej spoločnosti RegioJet zo severnej trate medzi Bratislavou a Košicami. 

Érsek viní svojich predchodcov

Železnice na Slovensku boli podľa slov ministra Érseka zanedbávané dlhšie obdobie pred jeho príchodom na ministerstvo. "Snažíme sa to zmeniť. Pridali sme nové vlaky, chceme modernejšie cestovanie a skrátilo sa aj priemerné meškanie. Navyše, pribudlo 15 miliónov nových cestujúcich za posledné dva roky. Ale za dva roky nemôžeme stihnúť všetko a chyby, ktoré sú, sa, samozrejme, snažíme postupne odstraňovať," reagoval na výzvy od opozičných strán.

PaedDr. Árpád Érsek

  • MOST-HÍD
  • minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja

"Za súčasný stav je do veľkej miery zodpovedný aj Jiří Kubáček z OĽaNO, ktorý bol generálny riaditeľ sekcie železníc na ministerstve dopravy a aj on mohol konať a situáciu zmeniť a nemuselo to byť v takom štádiu, ako je to dnes," vrátil Obyčajným ľuďom úder minister. S dnešným stavom Érsek nie je podľa vlastných slov spokojný. 

"Vydám pokyn vedeniu železníc, aby vzniknuté chyby čo najrýchlejšie napravili. Samozrejme, nedá sa to urobiť z jedného dňa na druhý. Ale všetci spolu pre to musíme urobiť všetko," avizoval Érsek.

Auto: Domink Foldes/TASR

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Dominik Földes
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Kauza Rybanič, zdá sa, neskončila: ´Saskári´ takto zaútočili na políciu

16:51 Kauza Rybanič, zdá sa, neskončila: ´Saskári´ takto zaútočili na políciu

Opozičná strana SaS tvrdí, že trestné stíhanie asistenta poslanca Národnej rady SR Jozefa Rajtára (S…