Rómske deti na Slovensku sú segregované, bijú na poplach mimovládky

    0
    Rómski chlapci ukazujú napodobeniny stoeurových bankoviek na sídlisku Luník IX v Košiciach (Autor: TASR)
    „Z výskumu vyplýva, že rómske deti sú naďalej nadpriemerne zastúpené v špeciálnych školách, alebo sú segregované do čisto rómskych tried,“ bilancovala rámcové zistenia Anna Blusová, výskumníčka AI pre oblasť strednej a východnej Európy.
     
    Správa pod názvom Lekcia z diskriminácie: Segregácia rómskych detí v základnom vzdelávaní v SR poukazuje na aktuálnu situáciu i implementáciu prijatých opatrení v školskom zákone, ktoré SR prijala v súvislosti s konaním Európskej komisie, ktoré voči Slovensku iniciovala v apríli 2015 pre porušenie antidiskriminačnej legislatívy.
     
    Zistenia vychádzajú zo štyroch prípadových štúdií, týkajúcich sa škôl na východnom Slovensku – konkrétne špeciálnych škôl v Rokycanoch a Krompachoch a základných školách v Šarišských Michaľanoch a Moldave nad Bodvou. Marek Szilvási z výskumného tímu ERRC spresnil, že pre potreby výskumu vybrali dve školy, ktoré boli za diskriminačné opatrenia už kritizované v médiách a dve, ktoré neboli v centre mediálneho záujmu. Ako povedal, v oboch skupinách bol prístup k riešeniu problému nedostatočný. “Nielenže sa situácia nezlepšuje, ale po rozhovoroch s predstaviteľmi verejnej správy sme zistili, že nefunguje dostatočne monitoring a školy, ktoré boli za diskrimináciu kritizované, nedostávajú od verejných orgánov dostatočnú podporu, aby efektívne riešili problémy, ktoré tam s diskrimináciou rómskych detí vznikli,” uviedol Szilvási.
     
    Výkonný riaditeľ ERRC Adam Weiss poukázal na to, že jedným z faktorov prispievajúcim k segregácii je tzv. biely útek – fakt, že rodičia nerómskych detí ich premiestňujú zo škôl, o ktorých si myslia, že majú “príliš veľa rómskych žiakov”. Weiss kritizoval orgány štátnej a verejnej správy. “Napriek tomu, že sú povinné tento efekt riešiť, vyhovárajú sa na to, že s tým nemôžu nič robiť,” uviedol.
     
    Podľa riaditeľa ERRC sa dá vo všeobecnosti povedať, že “slovenské úrady robia opak toho, čo sa volá boj proti diskriminácii”. Poukázal v tejto súvislosti na prípady, o ktorých hovorí štúdia. “Sú školy, kde sa uskutočňuje vyučovanie v slovenčine, ale i v rómskom jazyku, v Šarišských Michaľanoch ani súdne opatrenie nezabránilo efektívne tomu, aby sa nevytvárali čisto rómske a nerómske triedy,” uviedol.
     
    Za pretrvávajúci vážny problém označil nesprávnu diagnostiku rómskych detí, ktorá ich zaraďuje do špeciálnych škôl. “Buď teda ide o nesprávnu diagnostiku, alebo v niektorých prípadoch sú rómske deti zaraďované do takýchto špeciálnych škôl bez diagnostiky,” zdôraznil Weiss. Problémom sú podľa neho i predsudky samotných učiteľov a ich nízke hodnotenie potenciálu rómskych žiakov. “V niektorých prípadoch si títo učitelia vo všeobecnosti myslia, že rómske deti nemajú predpoklady dosiahnuť vyššie vzdelanie, ich túžby stať sa lekárom či učiteľkou považujú za nereálne. Namiesto toho, aby tieto sny a záujmy rozvíjali, zosmiešňujú ich,” uviedol Weiss. 
     
    Výskumná správa je k dispozícii na webe slovenskej pobočky Amnesty International.

    Reakcia Kaliňáka a MŠ

    Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) je presvedčený, že Slovensko implementovalo programy, ktoré minimalizujú riziko segregácie rómskych detí a zároveň zlepšia ich situáciu a šance vo vzdelávacom systéme. Minister takto reagoval na kritiku, ktorú v dnes zverejnenej správe týkajúcej sa segregácie rómskych žiakov uštedrili slovenským úradom Amnesty International (AI) a Európske centrum pre práva Rómov (ERRC).
     
    “Pripravili sme programy, ktoré majú situáciu zlepšiť, a tie projekty, ktoré teraz nabiehajú do života, prinesú želateľné výsledky, či už v oblasti prevencie voči segregácii, ale aj lepšej predškolskej prípravy rómskych detí,” uviedol Kaliňák.
     
    Zároveň upozornil na to, že ak Amnesty International dokumentuje segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní ich častým zaraďovaním do špeciálnych škôl v dôsledku nesprávnej diagnostiky školskej zrelosti, je to podľa ministra “hyperbolizácia segregácie”. “V tomto prípade ide o odbornú otázku pre špecialistov, psychológov a otázku prehodnotenia kritérií, ktoré rozhodujú o zaradení dieťaťa do školy s osobitným prístupom,” vysvetlil Kaliňák.
     
    Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR v reakcii uviedlo, že rezort priebežne podniká aktívne kroky nad rámec väčšiny odporúčaných opatrení AI a ERRC. “Týkajú sa oblasti správnej diagnostiky, začleňovania do hlavného prúdu vzdelávania i celkového zlepšenia kvality výchovno-vzdelávacieho procesu,” uviedlo pre TASR tlačové oddelenie rezortu. Dnes sa tiež s predstaviteľmi AI i ERRC stretol a o zisteniach správy diskutoval štátny tajomník ministerstva Peter Krajňák.
     
    - Reklama -