Príliš veľká orientácia Slovenska na automobilky prináša riziká. Príchod ďalšej vyvolá ešte väčší tlak na pracovný trh, varujú odborníci

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: TASR)

    Slovensku sa podarilo získať novú automobilku Jaguar Land Rover, ktorá by mala spustiť výrobu v budúcom roku. Jednostranná orientácia Slovenska na automobilový priemysel však prináša riziká.

    “Je na vláde, aby tento momentálny úspech využila a viac sa venovala otázke kvalitatívneho nastavenia a smerovania stredného a vysokého školstva.  Zo sektorového hľadiska je primárne riziko najmä v nedostatku pracovníkov, či už vo výrobe, alebo v strednom manažmente. Príchod ďalšej automobilky vyvolá ešte väčší tlak na pracovný trh na Slovensku,” konštatuje manažér Coface Juraj Janči.

    Spustenie novej výroby v Jaguar Land Rover bude mať vplyv aj na dodávateľov a subdodávateľov. “Platobnú morálku sektora hodnotím ako veľmi dobrú, pretože automobilky majú nastavený jednotný systém platieb cez clearingové centrá. Z hľadiska prípadného krachu automobiliek tu neevidujeme možné riziko, každopádne nárast konkurencie na trhu môže znamenať pre niektorých subdodávateľov riziko straty zákazky,” doplnil Janči.

    Z hľadiska priemyslu je podľa neho všeobecne vysoká koncentrácia na jeden sektor riziková z dôvodu možných dosahov pri cyklickom vývoji. “V strednodobom horizonte 5 až 10 rokov však zatiaľ nevidíme a ani nie je známy dôvod pre prudký prepad záujmu o motorové vozidlá,” očakáva Janči.

    Napriek tomu by sa mali rozvíjať aj ďalšie sektory a rozložiť tak prípadné riziká. “V rámci automotive sektora by mali snahy viesť predovšetkým do oblasti výskumu a vývoja, kde nové formy pohonu dostanú oveľa väčší priestor, ako klasické pohonné jednotky. V rámci horizontálnej diverzifikácie by to mali byť podobne príbuzné sektory strojárstva a elektrotechnického priemyslu. Na druhej strane sú sektory, akými sú služby či cestovný ruch, ktoré sú poddimenzované,” podotkol Janči.

    Spoločnosť Coface zároveň upozorňuje, že v rámci krajín V4 nie je koncentrácia na automobilový priemysel v Slovenskej republike až taká odlišná ako v Českej republike, Maďarsku alebo Poľsku. Podľa Jančiho sa však z dlhodobého pohľadu budú musieť automobilky zaoberať zmenou produkcie automobilov z hľadiska emisií.

    - Reklama -