Prepúšťanie v bratislavskom Volkswagene: Koľko ďalších miest je ohrozených?

15.3.2019 0:00

Bratislavský Volkswagen prechádza od budúceho pondelka zo štvorzmennej prevádzky na trojzmennú. Táto zmena súvisí s rozhodnutím vedenia prepustiť tritisíc zamestnancov. Šéf Moderných odborov VW Zoroslav Smolinský v rozhovore pre ParlamentnéListy.sk hovorí o tom, koľko ďalších miest je otáznych a čo fabrike hrozí, ak v máji nezíska výrobu nového modelu.

Prepúšťanie v bratislavskom Volkswagene: Koľko ďalších miest je ohrozených?
Foto: TASR
Popis: Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský
Je pravdou, že prechádzate zo štvorzmennej prevádzky na trojzmennú?
 
Áno, je. Zmena nastane od pondelka.
 
Predpokladám, že to súvisí s medializovanými informáciami o prepustení troch tisícok zamestnancov. Na sociálnej sieti Moderných odborov som našiel informáciu o akejsi burze práce pre tých, ktorým hrozí prepustenie...
 
Samozrejme. Prvá várka prepustených zamestnancov bola 600 až 800 pracovníkov z Maďarska, ktorí k nám prišli na výpomoc. V druhej vlne sa prepúšťanie týka šikovných agentúrnych zamestnancov a tých chceme zamestnať v automobilovom priemysle. To je podstatou tej burzy. Pracujeme na tom, pretože nám je ich ľúto a navyše automobilový priemysel má nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. V tretej vlne sa to už dotkne ľudí, ktorí pracujú na dobu určitú. To mi je nesmierne ľúto a už som rozbehol rokovania vo Wolsburgu, aby títo pracovníci mohli ostať, pretože by to bola škoda aj pre nás. V momente, keď by sa nám podarilo získať nové modely na výrobu, tak by sme ich určite potrebovali späť. Chceme týmto ľuďom poskytnúť adekvátnu prácu, aby neostali na úrade práce alebo na poslednú chvíľu nehľadali na leto nejakú brigádu. Chceme im pomôcť.
 
Tých tritisíc prepustených je posledná hranica?
 
O troch tisícoch sa hovorí, že ich prepustia do konca tohto roka, ale vedenie je také, že pravá ruka nevie, čo robí ľavá a jeden hovorí, že prepustíme šesťtisíc zamestnancov do roka 2021, druhý len tritisíc, ale zatiaľ ostaňme pri čísle tritisíc.
 
Dnes koľko ľudí spolu s agentúrnymi zamestnancami pracuje v bratislavskom závode?
 
Okolo 14-tisíc, dnes je to možno 13 800. Tento počet je ale na bratislavský závod priveľa, máme poddimenzované sociálne priestory, infraštruktúru okolo závodu, zdravotné stredisko a podobne. Tých 10-tisíc ľudí je optimum.
 
Máte už informáciu o novom modeli pre Bratislavu?
 
Najväčšie a najzásadnejšie rozhodnutie padne v máji. Dovtedy musíme počkať, potom zasadne dozorná rada koncernu a tam sa to rozhodne.
 
Viete, aký model je v hre?
 
Viem, ale nechcem to medializovať.
 
Pôjde o model so spaľovacím motorom?
 
Áno.
 
Pôjde o model, ktorý by už napĺňal deklarované snahy vedenia o väčší dôraz na elektromobilitu? Respektíve je pri rozhodovaní cítiť, že z tohto dôvodu nemusí byť pre vedenie bratislavský závod taký zaujímavý?
 
To s tým nemá nič spoločné. To sú tie nezmysly rôznych analytikov. Koncern VW za posledných šesť-sedem rokov preinvestoval viac ako desať miliárd do bratislavského závodu, kým nemecké fabriky vo viacerých lokalitách dlhé roky fungovali na 60 percent. Samozrejme, koncern rozhodol, že produkciu treba zabezpečiť aj pre nemecké fabriky a vedenie rozhodlo, že tá elektromobilita pôjde tam. A keď počúvam, že nemáme kvalifikovaný personál či iné nezmysly, tak to je hlúposť. Prvé elektromobily, to boli tie UP!, sme začali vyrábať my. Toto je rozhodnutie koncernu pre stratégiu. Spaľovacie motory budú fungovať ďalej. Infraštruktúra pre elektromobily a kapacity elektrární nie sú dostatočné a ešte dlho nebudú. Niečo pôjde určite aj do Bratislavy. Problém je, že kedysi sme dopredu vedeli, čo sem príde a kedy, stále sme naberali modely a ľudí, a teraz to nevieme.
 
Ak však rozhodnutie vedenia koncernu bude v máji pre bratislavský závod negatívne, čo to bude znamenať pre zamestnanosť?
 
Znamenalo by to, že musí odísť ďalších tritisíc ľudí do roku 2021. Ale nepredbiehal by som. Aj keby sa v máji rozhodlo, že to, čo chceme, aby prišlo do Bratislavy, pôjde inde, budú ďalšie modely. Každý rok sa robia uzávierky, ktoré modely sa ako predávajú, a keď bude chcieť koncern posilniť nejaký model, tak ho dajú nám, lebo vedia, že máme šikovných, flexibilných ľudí.
 
Do akej miery ovplyvní situáciu aj kolektívne vyjednávanie, ktoré už prebieha?
 
Kolektívne vyjednávanie tento stav, samozrejme, čiastočne ovplyvní, ale všetko sa uvidí. V prvom rade nám pri vyjednávaniach ide o udržanie ľudí, o udržanie pracovných miest.
 
Ako vyzerajú vaše pozície vo vyjednávaní – odborov i vedenia závodu – pri rokovaniach o úpravách miezd?
 
Dali sme svoje návrhy, vedenie sa ako vždy vyjadrilo, že nie. Uvidíme, ako sa aj toto vyvinie.
 
Vy ako odborári koľko žiadate?
 
V tejto situácii by som to nechcel rozoberať. Dôležité je uviesť, že popri tomto, čo sa deje okolo nového modelu, je rozbehnuté aj kolektívne vyjednávanie a odborom ide o udržanie každého jedného pracovného miesta.
 
Autor: Ľudovít Kusal
 
 

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ľudovít Kusal
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Fico, Kotleba, Danko... Nevymedzujem sa, budem rokovať s každým, odkazuje Kollár

18:00 Fico, Kotleba, Danko... Nevymedzujem sa, budem rokovať s každým, odkazuje Kollár

Ak by strana Sme rodina uspela v parlamentných voľbách, jej predseda a poslanec Národnej rady SR Bor…