„Podoby uctievania podľa všetkého prebiehali podobne ako pohrebné rituály – na hroboch sa hodovalo, pilo a tancovalo s maskami, pričom sa inscenovala symbolická bitka so zlými duchmi,” priblížil Šutor a zdôraznil, že starostlivosť o predkov bola v tradícii všetkých Indoeurópanov zakorenená tak hlboko, že sa s ňou muselo počítať aj v ďalších kultúrnych dejinných fázach.
„Z jej tradície vznikol pod vplyvom kresťanstva v desiatom storočí jediný sviatok, dnes známy ako Dušičky, ktorý bol už ako kresťanský presunutý na jeseň (2. 11.). Z ľudovej kultúry sa z predkresťanského obdobia zachovala predstava, že sa v tento čas prekrýva svet živých a mŕtvych a zosnulí sú k nám bližšie,” vysvetlil Šutor.
Na Slovensku Dušičky podľa jeho slov úzko súvisia so Sviatkom všetkých svätých.
„Spája ich privátny priebeh rodinných obradov, historicky však už ide o kresťanský sviatok. Vznikol vo štvrtom storočí vo východnej kresťanskej cirkvi, bol zasvätený svätcom bez vlastného miesta v cirkevnom kalendári. Na 1. november ho definitívne preložil pápež Gregor IV.,” priblížil kulturológ.
Ako ďalej povedal, najmladším sviatkom na Slovenku je Halloween.
„Aj keď sú jeho korene späté s keltským predkresťanským prostredím, kde si prešiel podobnou kultúrnou premenou ako mnohé iné pohanské zvyky, k nám sa už dostáva pomerne neskoro cez mediálne prostredie, predovšetkým ako súčasť populárnej americkej kultúry zbavenej týchto západoeurópskych duchovných koreňov,” dodal Šutor.