Potravín vyrobených na Slovensku ubúda. Prečo obchody odmietajú domáce výrobky? Dôvody vás nepotešia

    0
    Maslo, ilustračné foto (Autor: TASR)

    Čoraz menej a menej. Potravín s nápisom Vyrobené na Slovensku je na pultoch predajní, prípadne v chladničkách alebo mrazničkách, stále menšie množstvo.

    Podľa prieskumu, ktorý pred pár dňami zverejnila Potravinárska komora Slovenska (PKS), tvoria tuzemské potraviny iba 37,2 % z celého sortimentu. 

    Čo sa týka samotného prieskumu, porovnávala PKS sedem známych a veľkých reťazcov (COOP Jednota, CBA, Billa, Tesco, Metro, Kaufland, Lidl).

    Najviac Jednota, najmenej Lidl

    Celkový obraz, koľko slovenských produktov predáva konkrétny reťazec, sa oproti posledným rokom príliš nezmenil. Najpriaznivejšia situácia v rámci tuzemských potravín je, už tradične, v reťazci COOP Jednota (celkovo 56 %).

    Druhý najväčší podiel výrobkov od slovenských producentov má sieť CBA, ale rečou čísel sa tuzemské výrobky neprehupnú ani cez polovicu (48 %).

    Nasleduje trojica Billa, Tesco, Metro, ktoré majú zhodný podiel 40 %. O  tri percentá menej slovenských potravín ponúka reťazec Kaufland a totálne na chvoste, navyše s dosť veľkým odstupom (len 14 %), je nemecký diskontný reťazec Lidl.

    Paradoxné pritom je, že práve Lidl napriek nízkemu počtu našich výrobkov je medzi Slovákmi najpopulárnejší. 

    Dôležitejšie je však porovnanie celkového percentuálneho podielu oproti minulým rokom. A tu je trend alarmujúci!

    Kým v roku 2011 bol pomer medzi našimi a dovážanými potravinami vyrovnaný (50 % – 50 %), v nasledujúcom roku nastal pokles podielu slovenských výrobkov o 4 %, v ďalšom roku už o 6 % a „pomaly, ale isto“ sme sa  v roku 2017 prepadli až k súčasnej hranici 37,2 %.

    Neradostný je tiež fakt, že pri našich potravinách a ich objeme, rozhodne nejde o žiadnu sínusoidu, no permanentne klesajúcu krivku, a to rok čo rok.

    Vláda aj veľkí hráči

    Ako cituje riaditeľa PKS vo svojom piatkovom článku printové vydanie denníka Nový Čas, za žalostný stav môže do veľkej  miery aj súčasná vláda.

    „Zákonom o odpade štát rozhodol, že výrobcovia zaplatia celý separovaný zber na obciach. Tým zvýšil náklady na recykláciu z 5 na 45 miliónov za rok. Okrem toho si čoraz viac výdavkov podnikateľ nemôže odpočítať od základu dane,“ vraví už spomínaný riaditeľ PKS Daniel Poturnay.

    Samostatnou kapitolou sú malí výrobcovia, ktorí majú pri mamutích reťazcoch veľmi obmedzený manévrovací priestor.

    „Obchodné reťazce malých podnikateľov odmietajú. Ak im aj dajú priestor, väčšinou len na regionálnej úrovni, čo im nepomôže,“ povedal Novému Času Pavol Uhrín zo spoločnosti Novofruct.

    Najväčší podiel produktov so slovenskou výrobnou pečaťou nájdeme v segmente mlieka. Naopak, veľmi malé percento slovenských výrobkov nájdeme pri olejoch či domácich cukrovinkách.

    - Reklama -