Pochybný obchod na železniciach. Viac než 10-násobne predražené pozemky, upozorňuje OĽaNO. Prepojenie siaha vraj až ku Kažimírovi

4.10.2018 14:21

Na slovenských železniciach je to posledné týždne jeden problém za druhým. Dlhé meškania, dymiace vlaky, spadnuté vedenie. Manažéri železničných firiem sa bránia, že za zlým stavom vlakovej siete je nedostatok peňazí, popritom však nakupujú predražené pozemky, upozorňuje opozičné hnutie OĽaNO. Viac ako miliónový nákup podľa hnutia navyše zaváňa podvodom a prepojenie siaha podľa opozičných politikov až k ministrovi Kažimírovi.

Pochybný obchod na železniciach. Viac než 10-násobne predražené pozemky, upozorňuje OĽaNO. Prepojenie siaha vraj až ku Kažimírovi
Foto: TASR
Popis: Ilustračná fotografia

Tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz je presvedčený, že manažmenty štátnych železničných firiem zneužívajú medializované problémy na železniciach na to, aby sa mohli sťažovať na nedostatok financií. V skutočnosti však podľa neho štátne peniaze určené na železnice nejdú tam, kam by mali ísť. „Na železniciach sa kradne viacerými spôsobmi. Najčastejšie je to cez verejné obstarávania na nákup rôznych materiálov,“ hovorí Marosz. Najnovšie upozorňuje hnutie na podozrivý nákup pozemkov. 

Parlamentné Listy však na tento nákup upozornili už v minulosti TU.

Železnice Slovenskej republiky kúpili pri Devínskej Novej Vsi pozemok za viac ako 1,2 milióna eur. Prvý problém súvisí so samotnou cenou pozemkov. Zatiaľ čo železničiari nakúpili za cenu 90 eur za meter štvorcový, trhová cena okolitých pozemkov je iba sedem eur. Premrštenú cenu pozemku určil znalecký posudok, ktorý si však dal vypracovať predávajúci a naviac ho vyhotovoval znalec, ktorý podľa OĽaNO už v minulosti vypracoval viaceré kontroverzné posudky.

„S naším odborným tímom sme si detailne preštudovali zmluvy, na základe ktorých železnice pozemky nakúpili. Zistili sme, že problémom nie sú len premrštené sumy a podozrivé personálne prepojenia, ale najmä to, že celý nákup sa javí ako podvod.  Železnice totiž nakupujú pozemky, ktoré im vôbec netreba, pričom v zmluvách tvrdia presný opak,“ uviedol Marosz.

Poslanec OĽaNO Ján Marosz a odborník hnutia na dopravu Jiří Kubáček Autor: Dominik Foldes

Železnice ako oficiálny účel prevodu nehnuteľnosti uvádzajú potrebu dodatočného majetkovoprávneho vyrovnania z dôvodu, že pozemkom vedie trať. V skutočnosti však predmetným pozemkom žiadna trať nevedie. „Železnice sa tvária, že tento nevýhodný obchod urobili preto, že pod železničnou traťou mali nevyrovnané pozemky a snažia sa ich iba majetkovo vyrovnať. Považujeme to za klamstvo. Podľa katastra sa na pozemkoch, ktoré nakúpili, žiadna železničná trať nenachádza. Na pozemku sa nachádza stará nevyužívaná vlečka, teda priemyselná koľaj, ktorá nepatrila železniciam. Tie teda vôbec neboli nútené vykúpiť predražené pozemky,“ upozorňuje expert OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček. Takáto priemyselná koľaj naviac podľa zákona nie je železničnou traťou.

Železničná trať využívaná na osobnú dopravu sa síce v oblasti nachádza, no vedie susednou parcelou. Ide o trať Bratislava – Devínska Nová Ves, ktorá leží na parcele 2336/1. Železničiari však kúpili vedľajšiu parcelu. „Vieme, že v budúcnosti sa na tomto mieste plánuje vybudovanie terminálu integrovanej osobnej prepravy, ale o jeho realizácii sa má rozhodnúť až na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti modernizácie uzla Bratislava, ktorej schválenie je zatiaľ v nedohľadne. To je ako keby sme už teraz začali vykupovať pozemky pre vysokorýchlostnú trať z Varšavy do Bratislavy, ktorá nevieme, kadiaľ pôjde a nebude tu možno ani o tridsať rokov,“ popisuje možný dôvod podozrivého nákupu OĽaNO. 

Vlak ZSSK, ilustračná foto Zdroj: TASR

Zatiaľ čo sa cestujúci vozia po rozbitých tratiach a meškajú im vlaky, železničiari podľa Obyčajných ľudí namiesto okamžitej opravy koľajníc, nakupujú predražené pozemky, ktoré nepotrebujú. „Navyše za peniaze, ktoré podľa ich vlastných slov ani nemajú. A to všetko v tieni podozrenia z dobre zorganizovaného kšeftu,“ prízvukuje Marosz.

OĽaNO vo svetle týchto skutočností opätovane apelovalo na ministra dopravy Arpáda Érseka, aby vo veci železníc začal konať. V opačnom prípade bude podľa Marosza čeliť v parlamente odvolávaniu. Keďže zmluva bola podľa Marosza uzavretá protizákonne s cieľom nehospodárneho nakladania s verejnými zdrojmi, hnutie zároveň podáva v tejto veci aj trestné oznámenie.

V súkromnej spoločnosti Flavio, s. r. o., ktorá železniciam pozemok nacenila a následne predala, navyše podľa Obyčajných existujú personálne prepojenia siahajúce až k ministrovi financií Petrovi Kažimírovi. 

 

 

 

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Dominik Földes
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Švecová sa pustila do Harabina: Začneme disciplinárne konanie, preložíme, drasticky znížime plat

10:27 Švecová sa pustila do Harabina: Začneme disciplinárne konanie, preložíme, drasticky znížime plat

Predsedníčka Najvyššieho súdu (NS) SR Daniela Švecová podala návrh na začatie disciplinárneho konani…