Piati dekani zaslali ministerke Lubyovej otvorený list

    0
    Martina Lubyová (Autor: TASR)

    Ako TASR informovala Anna Komová z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK, dekani v otvorenom liste zdôrazňujú, že doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium majú realizovať len vysoké školy, nie organizácia zriadená ministerstvom.

    “Je neprípustne, aby obsah, ktorý je súčasťou vysokoškolskej prípravy učiteľov, realizovala organizácia nižšej úrovne, ktorá navyše nepodlieha nezávislej akreditácii ako vysoké školy,” uvádzajú v liste dekani.

    Podľa nich požiadavku na vlastnú výskumnú činnosť organizácia zriadená ministerstvom nespĺňa a ani spĺňať nebude.

    “Ak pripustíme vzdelávanie učiteľov bez väzby na vedecký výskum, vytvárame tak nebezpečný precedens, ktorý bude mať negatívny dopad na kvalitu vzdelávania v regionálnom školstve. Navyše, profesori a docenti majú toto vzdelávanie garantovať z pozície vlastnej vysokej školy, nie cez paralelný pracovný pomer,” píše sa v liste. 

    Rovnako atestácie majú realizovať len vysoké školy. Dekani nesúhlasia s tým, aby atestačnou organizáciou bola organizácia nižšej úrovne ako vysoká škola a takáto organizácia nemá realizovať ani predatestačné vzdelávanie.

    Metodicko-pedagogické centrum (MPC) by sa podľa nich malo orientovať najmä na metodickú pomoc a podporu učiteľom, nie realizovať činnosti, ktoré primárne patria do portfólia vysokých škôl.

    Pod otvorený list sa podpísali dekan Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK Daniel Ševčovič, dekan Prírodovedeckej fakulty UK Peter Fedor, dekan Prírodovedeckej fakulty UPJŠ Gabriel Semanišin, dekanka Filozofickej fakulty UPJŠ Oľga Orosová a dekan Filozofickej fakulty UK Marián Zouhar. Dekani tvrdia, že “sú pripravení prevziať na seba výhradnú zodpovednosť za doplňujúce a rozširujúce štúdium i za atestácie”. 

    Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu pre TASR uviedol, že doplňujúce pedagogické štúdium bude s účinnosťou od 1. septembra 2019 druhom kvalifikačného vzdelávania.

    “Jeho účelom bude získanie vzdelania potrebného pre doplnenie kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti v príslušných kategóriách a podkategóriách pedagogických zamestnancov,” uviedlo ministerstvo.

    Svojou povahou je podľa rezortu školstva kvalifikačné vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov, vrátane doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia, druhom ďalšieho vzdelávania dospelých. 

    Ministerstvo školstva ďalej uviedlo, že v kontexte získavania čiastočnej kvalifikácie je štandardným riešením, že poskytovateľ akreditovaného programu vzdelávania dospelých je škola, ktorá je prirodzeným poskytovateľom kvalifikácie, alebo iná akreditovaná vzdelávacia ustanovizeň.

    “V prípade kvalifikačného vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov je touto vzdelávacou ustanovizňou priamo riadená organizácia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorá je zriadená na plnenie úloh v profesijnom rozvoji pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. MPC má dostatok skúseností z organizovania foriem kvalifikačného vzdelávania pedagogických zamestnancov už od roku 1996,” uzavrel rezort školstva.

    - Reklama -